خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهوری کره جنوبی در مجمع عمومی سازمان ملل:

از کره شمالی می‌خواهم گام‌هایی عملی در زمینه خلع تسلیحات هسته‌ای بردارد/ صلح تنها با گفت‌وگو است که شکل می‌گیرد/ آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی تنش‌زا بود اما به درگیری ختم نشد

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۳۲۳

رئیس‌جمهوری کره جنوبی در مجمع عمومی سازمان ملل: صلح در شبه‌جزیره کره چالشی است که همچنان پای برجاست. ما برای خلع کامل تسلیحات هسته‌ای و صلح پایدار تلاش می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، «مون جائه‌-این»، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، امروز -‌سه‌شنبه- در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. 

مون جائه‌-این در طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «به لطف تعهد سازمان ملل و اعضای آن، شماری از مسائل بین‌المللی حل‌وفصل شده‌اند. به این خاطر از همه شما تشکر می‌کنم. از تلاش‌های آنتونیو گوترش برای پیشبرد صلح و پیشرفت تشکر می‌کنم.»

وی در ادامه گفت: «ما با کمک جامعه جهانی و سازمان ملل توانستیم از جنگ بیرون بیاییم. المپیک ۲۰۱۷ و شرکت اعضای کره شمالی و کره جنوبی در قالب یک تیم کمک بسیاری به صلح در منطقه کرد. این امر باعث شد که المپیک به گفت‌وگوی سازنده میان دو کشور بیانجامد. تصمیم‌های دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون به گفت‌وگوهای خوبی انجامیده است. شبه‌جزیره کره اکنون تغییرات بسیاری را از سر گذرانده است. جمهوری کره تلاش دارد صلح را مستقر کند، چراکه این صلح به همکاری‌ها و پیشرفت‌های اقتصادی می‌انجامد.»

رئیس‌جمهوری کره جنوبی افزود: «صلح در شبه‌جزیره کره چالشی است که همچنان پای برجاست. ما برای خلع کامل تسلیحات هسته‌ای و صلح پایدار تلاش می‌کنیم. صلح تنها با گفت‌وگو است که شکل می‌گیرد. صلح تنها با اعتماد است که صورت می‌گیرد. از کره شمالی می‌خواهم که اقدام‌هایی عملی و جسورانه برای خلع تسلیحات هسته‌ای صورت بخشد.»

وی در ادامه سخنان خود گفت: «پونمون‌جون اکنون به مکانی بدل شده است که حتی یک تپانچه نیز در آن دیدار نمی‌شود. آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی تنش‌هایی را ایجاد کرده است، اما به هیچ نوع درگیری نینجامیده است. تلاش‌های در جهت پیشبرد گفت‌وگوها باعث شد که ترامپ نخستین رئیس‌جمهوری آمریکا باشد که در دوران صدارت خود قدم به خاک کره شمالی بگذارد.» 

وی گفت: «امیدوارم هر دو رهبر قدم‌های بزرگ‌تری در زمینه صلح بردارند. اصولی که در زمینه شبه‌جزیره کره به آن اعتقاد دارم همچنان بر جای خود باقی مانده‌اند. یکی از این اصول عدم تساهل در زمینه جنگ است. باید به طولانی‌ترین رویارویی نظامی تاریخ پایان دهیم. امیدوارم که کره شمالی نیز در این زمینه قدم بردارد. زمانی که امنیت هر دو طرف تامین شد، می‌توان سازوکار صلح در شبه‌جزیره کره را پی گرفت. در این مدت باید از تمامی اقدام‌های تنش‌زا دوری کرد.»

مون جائه-این در ادامه گفت: «من و کیم بر سر استفاده صلح‌آمیز از منطقه غیرنظامی میان دو طرف توافق کردیم. در همین راستا خط قطاری میان دو طرف در این منطقه شکل گرفت. تلاش‌ها برای مدرن کردن کره شمالی از همین‌جا آغاز شده است.» 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز