خبرگزاری کار ایران

۴ موضوع تعیین‌کننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۵۷۸

نشست مجمع عمومی سازمان ملل فردا -‌سه‌شنبه- در حالی آغاز به کار می‌کند که مسائل بسیاری بر آن سایه افکنده است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه تلگراف، نشست مجمع عمومی سازمان ملل فردا -‌سه‌شنبه- در حالی آغاز به کار می‌کند که مسائل بسیاری بر آن سایه افکنده است. آنچه در پی می‌آید، چهار موضوع مهم و چالش‌برانگیز در این دور از نشست سازمان ملل است.

ایران

گردهمایی سالیانه رهبران سیاسی کشور‌ها در سازمان ملل فرصتی است برای بدل کردن جهان به مکانی بهتر، از میان بردن فقر، پرداختن به مسائل اقلیمی و بهبود اوضاع زنان. 

اما آنچه امسال بیش از هر چیز توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، تنش‌های رو به افزایش میان آمریکا و ایران و همچنین احتمال درگیری نظامی میان دو کشور است. در طول تابستان، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، سیاست فشار حداکثری خود را تغییر داده و تمرکز خود را بر توافق با تهران گذاشته بود. 

این در حالی است که برخی گزارش‌ها نشان از آن دارد که ترامپ ممکن است از سطح تحریم‌ها علیه ایران بکاهد و ۱۵ میلیارد دلار اعتبار در اختیار تهران بگذارد. اما تمام این گمانه‌زنی‌ها پیش از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو بود، حمله‌ای که آمریکا در ادعایی بی‌اساس ایران را مسئول آن می‌داند. گرچه همچنان این احتمال وجود دارد که دو کشور بتوانند به راهکاری برای برون‌رفت از بحران پیدا کنند، شانس این امر روز‌به‌روز کمتر می‌شود. 

۴ موضوع تعیین‌کننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

 

هند، پاکستان و کشمیر

مواجهه میان «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند و «عمران خان»، همتای پاکستانی‌اش، در نشست مجمع از روزهای پیش آغازیدن گرفت. پاکستان نشان داد که اختلاف‌ها میان دو طرف آنچنان بالاست که حتی حاضر نیست حریم هوایی خود را در اختیار نخست‌وزیر هند قرار دهد. 

منبع اختلاف میان دو کشور هعم آشکار است: کشمیر و لغو خودمختاری آن از سوی دهلی نو. 

پاکستان نخستین سخنرانی خان در سازمان ملل را فرصتی طلایی برای خود می‌داند تا توجه جهانی را به موضع اسلام‌آباد جلب کند. از آنجایی که پاکستان هنوز نتوانسته اتحادی جهانی علیه هند ایجاد کند، انتظار می‌رود که سخنرانی عمران خان لحنی مبارزه‌جویانه به خود بگیرد. 

از سوی دیگر، هند هم اعلام کرده که آماده است به اظهارات پاکستان واکنش دهد و اگر اسلام‌آباد تصمیم بگیرد در مجامع بین‌المللی «سطح خود را پایین بیاورد»، دهلی نو خود را بالاتر می‌کشد. این در حالی است که هر دو رهبر انتظار دارند بتوانند درباره تنش‌ها با ترامپ دیدار کنند. 

۴ موضوع تعیین‌کننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

 

بوریس جانسون، لیو وردکار و مرز ایرلند

کلید حل بحران برگزیت در دستان «لیو وردکار»، نخست‌وزیر ایرلند، است، توافقی که نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید در پی دستیابی به آن است. 

این در حالی است که وردکار به همراه دیگر شرکای اروپایی خود از هواداران طرح پشتیبان ایرلند است، اما «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر بریتانیا گفته که به هیچ روی حاضر به پذیرش این طرح نیست. 

باقی کشورهای اروپایی نیز تمام مسئولیت را بر گرده دوبلین انداخته‌اند و اعلام کرده‌اند تنها زمانی با جایگزینی طرح پشتیبان ایرلند موافقت می‌کنند که این کشور چنین کند. از سوی دیگر، برگزیت بدون توافق نیز ضربه سختی به ایرلند وارد خواهد کرد. 

۴ موضوع تعیین‌کننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

 

ماکرون در برابر بولسونارو

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، بنا دارد منطق را با خود به سازمان ملل بیاورد. وی بنا دارد، همانند سال گذشته میلادی، فرانسه را به‌عنوان یگانه دژ چندجانبه‌گرایی نشان دهد. اما در این میان «ژایر بولسونارو»، رئیس‌جمهوری برزیل، به نظر می‌رسد که تمام هم و غم خود را معطوف به شکستن این حباب فرانسه کرده است. 

۴ موضوع تعیین‌کننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

این دو رهبر پس از آغاز آتش‌سوزی‌ها در آمازون بارها به یکدیگر تاختند و بولسونارو، از چهره‌های امروزی راست افراطی، ماکرون را متهم به «دیدگاه‌های اسعماری» کرد، آن هم در حالی که ماکرون پیشنهاد همکاری جهانی در زمینه خاموش کردن آتش خانمان‌سوز در آمازون را داد. از آنجایی که بنا به شیوه دوره‌های پیشین، برزیل پیش از فرانسه سخنرانی می‌کند، انتظار می‌رود که بولسونارو دست بالا را در حمله به ماکرون داشته باشد. 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز