خبرگزاری کار ایران

نشست سه جانبه سران کشورهای مصر، اردن و عراق در نیویورک

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۴۱۷

رئیس جمهوری مصر، پادشاه اردن و رئیس جمهوری عراق روز گذشته- یکشنبه- در حاشیه هفتاد و چهارمین دور فعالیت های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از الیوم السابع، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر روز گذشته- یکشنبه- در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با «برهم صالح» رئیس‌جمهوری عراق و «عبدالله دوم»، پادشاه اردن دیدار کرد. 

سران کشورهای مصر، عراق و اردن در نشستی که در راستای تکمیل نشست سه‌جانبه در ۲۴ ماه مارس برگزار شد، آخرین تحولات هر سه کشور را بررسی و درباره راهکارهای همکاری و هماهنگی سیاسی و اقتصادی و استراتژیک بین یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند. 

رهبران هر سه کشور در این نشست بر اولویت همکاری در زمینه‌های سرمایه‌گذاری،‌ تجارت، ‌مسکن، زیر ساخت‌ها و عملیات مشترک برای تقویت امنیت قومی عربی و مقابله با چالش‌های پیش روی منطقه تأکید کردند. 

سیسی، صالح و عبدالله دوم در این نشست همچنین بر حل سیاسی جامع برای مسأله فلسطین و اهمیت دریافت حقوق کامل و قانونی مردم فلسطین از جمله حق تشکیل دولت مستقل و قابل دوام به پایتختی قدس بر اساس قطعنامه‌های قانونی بین‌المللی و طرح ابتکار صلح عرب تأکید کردند. 

رهبران هر سه کشور عراق، مصر و اردن بر لزوم تحرک بین‌المللی برای توقف شهرک سازی‌های غیر قانونی و تمام اقداماتی که وضعیت تاریخی و قانونی در قدس را تغییر می‌دهد و نیز رد و محکومیت الحاق هر بخشی از اراضی فلسطین اشغالی به عنوان شرط اصلی و ضروری برای بازگشت ثبات به منطقه تأکید کردند. 

رؤسای مذکور همچنین تأکید کردند که باید تمام گروه‌های تروریستی در هر نقطه‌ای که وجود دارند، نابود شوند و با حامیان سیاسی، مالی و تبلیغاتی آنها مبارزه شود. 

در این نشست بر حمایت کامل از تلاش‌های عراق برای تکمیل روند بازسازی و بازگشت آوارگان به مناطق آزاد شده از سیطره گروه تروریستی داعش تأکید شد. 

رهبران سه کشور بر لزوم حل سیاسی فراگیر برای بحران‌های منطقه به ویژه در پرونده‌های سوریه، یمن و لیبی بر اساس قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت و بر اساس اصول حفظ وحدت و استقلال این کشورها و صلح منطقه‌ای آنها و توانائی ملت‌های آن تأکید کردند. 

صالح، عبدالفتاح السیسی و عبدالله دوم ضمن ابراز همبستگی با عربستان سعودی برای مقابله با حملات اخیر به تأسیسات آرامکو بر اهمیت حفظ امنیت منطقه خلیج‌فارس و تأمین امینت ناوبری دریائی به عنوان یکی از ارکان اصلی امنیت قومی عربی و همچنین لزوم آرامش و دوری از تنش بیشتر که برای منطقه پیامدهای منفی دارد، تأکید کردند.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز