خبرگزاری کار ایران

امیر موسوی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

آمریکا پشت‌پرده عضویت عربستان در شورای حکام/ هدف، جنگ روانی و سیاسی علیه تهران است/ آمریکا تضمین‌های لازم را به تل‌آویو داده است

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۷۷۹

رایزن پیشین ایران در سودان گفت: اسرائیل از هسته‌ای شدن عربستان به شدت هراس دارد اما آمریکا تضمین‌های نظامی و سیاسی لازم را به تل‌آویو داده است.

«امیر موسوی» رایزن پیشین ایران در سودان در تشریح پیامدهای عضویت عربستان در شورای حکام آژانس انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: عضویت عربستان سعودی در شورای حکام آژانس انرژی اتمی را باید یک امر عادی تلقی کرد؛ چراکه در شورای حکام حتی کشورهایی که هسته‌ای نیستند هم عضویت دارند. عضویت عربستان همانند بسیاری از کشورهای دیگر در مجمع عمومی سازمان ملل طرح می‌شود و از نظر دبیر کل می‌گذرد و در آنجا تصمیم‌گیری می‌شود که کدام کشورها می‌توانند برای دوره‌های مشخص عضو شوند. از این منظر عضویت سعودی‌ها در شورای حکام مهم نیست اما می‌تواند در برخی از تحولات و منازعات فعلی، خصوصاً در منطقه و علیه ایران موثر باشد. سوال اصلی این است که چرا عربستان در این بازه زمانی به عضویت شورای حکام آژانس انرژی اتمی در آمده است؟

وی ادامه داد: سعودی ها از چندی پیش تمایل خود نسب به هسته‌ای شدن کشورشان را نشان دادند و اخباری هم از سوی رسانه‌های عربی و حتی آمریکایی در این خصوص منتشر شده بود. حتی به یاد دارم که اخباری در مورد بازگشایی خط تولید موشک‌های کروز در عربستان هم منتشر شده بود که همگی این مسائل نشان از آن داشت که سعودی‌ها به دنبال توسعه هسته‌ای و موشکی در خاک خود هستند. عربستان بر خلاف اسرائیل، برنامه هسته‌ای خود را علنی کرده و حتی مفاد آن را به اطلاع آژانس انرژی اتمی رسانده و تمام مقام‌ها و بازرسان این نهاد بین‌المللی هم در جریان کار آنها هستند؛ اما واقعیت این است اقدام ریاض آن هم در شرایط امروز منطقه، نشان‌دهنده وجود سناریویی است که در پشت آن ایالات متحده قرار دارد. باید متوجه باشید که سعودی‌ها تمام امور نظامی، سیاسی و اقتصادی خود را با پرداخت هزینه‌های بسیار بالا پیش می‌برند و آمریکای امروز نه تنها این را به خوبی درک کرده بلکه سیاست خود با عربستان را در همین راستا برنامه‌ریزی کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه سعودی‌ها توان غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود را ندارند، گفت: نکته اصلی این است که سعودی‌ها همانند کشورهایی مانند پاکستان، هند، ایران، روسیه و غیره، توانایی غنی‌سازی ندارند و اصالتاً دانش هسته‌ای را باید وارد کنند. این موضوع باعث می‌شود تا ایالات متحده تمام فناوری هسته‌ای و دانش هسته‌ای را به صورت آماده به عربستان بفروشد. سعودی‌ها در این باره مذاکره‌ها و کمک‌هایی هم از پاکستان گرفته‌اند اما به هر ترتیب بحث هسته‌ای شدن عربستان یک سناریوی سمبلیک با درون‌مایه سیاسی است؛ چراکه اسرائیل نگران این موضوع بوده و به شدت از هسته‌ای شدن سعودی‌ها ترس دارد. آنها معتقدند که اگر روزی در عربستان خیزش مردمی رخ دهد تمام تجهیزات هسته‌ای می‌تواند در اختیار انقلابیون قرار بگیرد که این به معنای تهدید موجودیت رژیم صهیونیستی است.

موسوی افزود: ایالات متحده در پشت پرده به اسرائیل این اطمینان را داده است که اگر روزی در عربستان به هم‌ریختگی داخلی رخ دهد و تجهیزات هسته‌ای به دست انقلابیون بیفتد، تمام تاسیسات هسته‌ای عربستان را مورد هدف قرار می‌دهد و حتی گفته شده واشنگتن اختیار حمله از جانب اسرائیل به تاسیسات عربستان را هم داده است. مشابه نگرانی اسرائیل را می‌توان در کنگره آمریکا مشاهده کرد اما ترامپ بر اساس نگرش‌های تجاری خود و با توجه به اختیاراتی که دارد می‌تواند تجهزیات و امکانات هسته‌ای را به عربستان اعطاء کند. در این راستا آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد، جنگ روانی است که علیه ایران با چنین اقدام‌هایی به راه می‌افتد.

وی در پایان تصریح کرد: ایالات متحده از این طریق به دنبال آن است تا بتواند با اعطاء تجهیزات هسته‌ای یا عضویت این کشور در شورای حکام سازمان انرژی اتمی در ازای دریافت مبالغ هنگفت از سعودی‌ها، غرور عربی آنها را (هرچند کم و کوتاه مدت) تقویت کند؛ چراکه در خاندان سعودی نسبت به پرداخت هزینه‌های هنگفت به آمریکا و دریافت خدمات متقابل اختلاف‌هایی رخ داده است که واشنگتن به دنبال تطهیر این فضا است. به یاد داریم که عراق هم در آستانه هسته‌ای شدن قرار داشت و با سقوط صدام تمام تاسیسات هسته‌ای آنها مورد هدف قرار گرفت و همانند این اقدام علیه مصر، لیبی و سوریه هم اتفاق افتاد. در مورد امارات هم چنین حالتی پابرجا بود؛ به صورتی که نیروگاه برق آنها تماماً در اختیار آمریکایی‌ها قرار گرفت اما به هر حال مجموع این موضوعات به عنوان یک جنگ روانی و سیاسی علیه تهران قابل توجه است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز