خبرگزاری کار ایران

درخواست دیده‌بان حقوق بشر از مقام‌های مصری برای احترام به حق برگزاری تظاهرات صلح‌آمیز

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۷۱۱

سازمان حقوقی دیده‌بان حقوق بشر امروز -شنبه- در پایگاه الکترونیک خود تأکید کرد که مقام‌های مصری باید بر اساس پایبندی به تعهدات این کشور به قانون بین‌المللی حقوق بشر، حق تظاهرات صلح‌آمیز را حفظ کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آلمان، سازمان حقوقی دیده‌بان حقوق بشر امروز- شنبه- در پایگاه الکترونیک خود تأکید کرد که مقام‌‌های مصری باید بر اساس پایبندی به تعهدات این کشور به قانون بین‌المللی حقوق بشر، حق تظاهرات صلح‌آمیز را حفظ کنند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین مقام‌های مصر را به آزادی فوری افرادی فراخواند که صرف درخواست حقوق خود بازداشت شده‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «گزارش‌های رسانه‌ای و فایل‌های ویدیویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی عصر روز گذشته- جمعه- حاکی از تجمع هزاران تظاهر کننده مخالف دولت در چندین شهر مصر بوده است».

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه افزوده است: «به نظر می‌رسد که نیروهای امنیتی از جمله ارتش و پلیس تظاهرکنندگان را تعقیب و آنها را دستگیر کرده‌اند. این نیروها همچنین میدان التحریر در قاهره را که نماد انقلاب است،‌ محاصره کردند». 

«مایکل بیگ» معاون مدیر بخش خاور میانه و شمال آفریقا در سازمان دیده بان حقوق بشر در پایگاه اینترنتی این سازمان نوشت: «دستگاه‌های امنیتی عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر مدام تظاهر کنندگان را با توسل به زور سرکوب کردند. مقام‌هاس مصر باید آگاه باشند که جهان شاهد این وقایع بوده و باید اقدام‌های لازم را برای جلوگیری از تکرار جنایت‌های گذشته اتخاذ کنند. 

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: «عبدالفتاح السیسی باید به دستگاه‌های امنیتی دستور دهد که به معیارهای بین‌المللی اجرای قانون هنگام برگزاری تظاهرات پایبند باشند». 

در ادامه آمده است: «عبدالفتاح السیسی در ماه‌های اخیر نسبت به برگزاری تظاهرات هشدار داده و نیروهای امنیتی مصر نیز طی سال‌های اخیر به صورت افراطی از قدرت زور بدون هیچ ضرورتی علیه تظاهرکنندگان صلح‌طلب استفاده کرده‌اند». 

این سازمان نوشت:‌ «تظاهرات مصر به دنبال درخواست‌های محمد علی، یکی از کارکنان  سابق ارتش برای برکناری سیسی برگزار شد. وی از دو هفته پیش ادعاهایی را درباره فساد در صفوف ارتش از سوی سیسی منتشر کرده است».

مقام‌های مصری هنوز واکنشی به تظاهرات شب گذشته نشان نداده‌اند. 

این نخستین تظاهرات علیه سیسی از زمان آغاز دوره ریاستش در سال ۲۰۱۴ بوده است. 

از سوی دیگر السیسی روز گذشته قاهره را به مقصد نیویورک به منظور شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل ترک کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز