خبرگزاری کار ایران

جزئیات تظاهرات شبانه علیه رئیس‌جمهوری مصر

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۴۶۰

بسیاری از مردم مصر عصر روز گذشته- جمعه- در پاسخ به دعوت شبکه‌های مجازی برای اعتراض علیه فساد دولت در بسیاری از استان‌های این کشور تظاهرات برگزار کرده و شعارهایی علیه رئیس جمهوری مصر سر دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری الحره،‌ روز گذشته- جمعه- در مصر خیلی آرام آغاز شد و نشانه‌هایی از پاسخ مردم این کشور به دعوت شبکه‌های مجازی برای برگزاری تظاهرات وجود نداشت اما مردم پس از مسابقه جام سوپر بین دو باشگاه «الاهلی» و «الزمالک»به خیابان‌ها و میادین آمدند. 

شعار ‌«سیسی برو» مهم‌ترین شعار تظاهرکنندگان در میدان «التحریر» قاهره برای بیان خشم خود از اداره کشور در دوره ریاست «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر بود.

این برای نخستین بار پس از گذشت ۶ سال است که تظاهراتی با این کیفیت و کمیت در میدان «التحریر» برگزار شده و خواستار سرنگونی رژیم می‌شود. 

نیروهای امنیتی در میدان‌های مهم شهرهای «قاهره» و «الجیزه» و در رأس آنها دو میدان «التحریر» و «طلعت حرب» به صورت گسترده حضور داشته و تعدادی از تظاهر کنندگان را در اطراف و ورودی‌های میدان التحریر را پراکنده و برخی را بازداشت کردند.

تعداد تظاهر کنندگان در هر تظاهراتی ده‌ها نفر از گروه‌های سنی مختلف بوده است. 

تظاهرات فقط به پایتخت محدود نشده و بلکه مناطق دیگری از جمله «دمیاط» را فرا گرفته و نیروهای امنیتی از بخش‌های مختلف وزارت کشور از جمله نیروهای ویژه و دایره جنائی و نیروهای پلیس مخفی در این مناطق مستقر شده‌اند. 

میدان التحریر شاهد حضور گسترده نیروها امنیت مرکزی با لباس ویژه و آماده برای رفع درگیری‌ها است. 

میدان التحریر به صورت جزئی از درب خیابان «القصر العینی» بسته شده است. همچنین برخی ورودی‌های دیگر از سمت میدان «عبدالمنعم ریاض» به سورت سازمان یافته برای کنترل تظاهر کنندگان بسته شده است. 

به گزارش خبرنگاران، ده‌ها تظاهر کننده دستگیر و به خودروهای وابسته به پلیس منتقل شدند. 

نیروهای امنیتی توانستند وقایع میدان «التحریر» به عنوان نخستین رمز انقلاب و انقلابیون را کنترل کرده و آرامش را برقرار کنند البته همچنان حالت هشدار نسبت به بازگشت تظاهرکنندگان وجود دارد. 

هنوز مشخص نیست که صحنه فعلی به کدام کفه متمایل خواهد شد اما همچنان صدای آژیر خودروهای پلیس به گوش می‌رسد و تظاهرکنندگان خیابان‌ها را به طور کامل ترک نکرده‌اند. 

مواضع مخالفان

حزب دموکرات اجتماعی بر حق قانونی تظاهر کنندگان برای بیان اعتراض‌های خود علیه سیاست‌ها و گرایش‌های نظام حاکم مصر تأکید کرده و خواستار آزادی فوری زندانیان سیاسی شده است. 

حزب «جریان کرامت» نیز پیش از این به توقف فعالیت‌هایش تهدید کرده و دو حزب اتحاد سوسیالیست مردمی با انتشار بیانیه‌ای با عنوان برنامه دموکراتیک برای خروج از بحران ملی کنونی صادر کرد که خواستار آزادی فوری زندانیان عقیده و انجام تحقیق گسترده در فساد سران دولتی و از سرگیری فعالیت رسانه‌های توقیف شده شدند.

پس از حمله گسترده به مخالفان مصری در دوره عبدالفتاح السیسی تاکنون تظاهرات اندکی علیه وی شکل گرفته بود.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز