خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا برای حفظ امنیت اسرائیل حاضر به فروش تسلیحات مدرن به عربستان نیست/ ائتلاف ایران، چین و روسیه هیمنه آمریکا را در منطقه به چالش کشیده است/ توان نظامی انصارالله عامل اصلی موفقیت اهداف آرامکو

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۳۱۶

تحلیلگر مسائل بین الملل و استاد دانشگاه لبنان تأکید کرد: معاملات تسلیحاتی هنگفت عربستان با غرب و در صدر آن آمریکا مبنای مدرن و تکنولوژیک ندارد و سطح آسیب پذیری نظامی این کشور به ویژه در برابر جنبش انصار الله یمن و حملات پهپادی آنها را کاهش نداده است.

جمال واکیم تحلیلگر مسائل بین الملل و استاد دانشگاه لبنان در تشریح آسیب پذیری نظامی عربستان سعودی پس از حملات پهپادی جنبش انصار الله یمن به دو میدان نفتی وابسته به شرکت آرامکو و ادعاهای متناقض در زمینه عامل این حملات گفت: «کاملا واضح و مبرهن است که حملات پهپادی به تأسیسات هسته­‌ای آرامکو از سوی جنبش انصار الله صورت گرفته و «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز خود این موضوع را رسما اعلام کرد.

واکیم در ادامه درباره توان نظامی عربستان گفت: به رغم خرید سلاح فراوان و معاملات تسلیحاتی هنگفت ریاض با غرب به ویژه آمریکا باید توجه داشت که خرید سلاح عربستان از غرب بر حمایت از شرکت­‌های تسلیحاتی آمریکا متمرکز است و ایالات متحده تکنولوژی نظامی مدرن و پیشرفته را در اختیار کشورهای عربی قرار نمی­‌دهد، چرا که معتقد است این تسلیحات اگر در اختیار کشورهای منطقه قرار گیرد امکان تهدید اسرائیل و حمله به این رژیم وجود دارد. بنا بر این تمام سلاح­­‌هایی که در اختیار ریاض قرار می­‌گیرد،  کاملا سنتی و پیش پا افتاده بوده و مدرن و متناسب با تکنولوژی روز نیستند.

وی تأکید کرد: علاوه بر این تحلیلگران و کارشناسان نظامی معتقد هستند که عربستان سعودی از زیر ساختار قدرتمند بنیادین و داخلی برای دفاع کارآمد و مؤثر برخوردار نیست و فقدان چنین ساختاری که ریشه آن را در دلایل متعدد نظامی باید جست، سطح آسیب پذیری نظامی این کشور را  بالا برده است.

این استاد روابط بین الملل درباره توانائی جنبش انصار الله  گفت: این جنبش از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و تنگه «باب المندب»، امتیاز استراتژیک این کشور به شمار می‌­رود. ائتلاف کشورهای قدرتمند  ایران، چین و روسیه در چارچوب مبادلات دریایی و غلبه بر هیمنه آمریکا در حوزه‌­های استراتژیکی چون دریای چین، تنگه باب المندب و حتی خاورمیانه امنیت این مناطق را بالا برده و زمینه دست یابی انصار الله  به سلاح‌­های مدرن و تقویت بنیه دفاعی مبارزان یمنی را هموار کرده است.

وی درباره برخی اخبار مبنی بر درز اطلاعات امنیتی و اقتصادی عربستان بدلیل اختلاف بین شاهزدگان سعودی تأکید کرد: به نظر من اختلاف شاهزادگان سعودی سهم بسزایی در حملات پهپادی نداشته است. ما در حال حاضر در عصر تکنولوژی به سر می‌­بریم و اصابت اهداف انصارالله به دقیق‌ترین نقطه ممکن و حصول خسارت­‌های سنگین به شرکت آرامکو برآمده از توان انصارالله و پیشرفت تسلیحاتی این جنبش بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز