خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

انحصار منابع نفتی، پروژه جدید خاندان بن‌سلمان/ریاض نگران بیدار شدن نسل روشنفکر عربستان است

asdasd
کد خبر : ۸۰۸۳۷۲

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: فساد و کنترل بودجه به علاوه رقابت‌های خانوادگی در محورهای نظامی و اقتصادی دلیل اصلی انتخاب یک شاهزاده برای اولین بار در کسوت وزیر نفت است.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل و پیامدهای انتصاب برادر ولیعهد عربستان به سمت وزارت نفت این کشور در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از سال ۱۹۶۰ تا به امروز هیچکدام از وزرای نفت عربستان از خاندان آل‌سعود انتخاب نشدند و حالا که شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان (برادر ولیعهد عربستان) جایگزین خالد فالح شده، این تابو در هم‌شکسته و گویای به راه افتادن انحصار جدید در سرزمین سعودی است. قبل از هر چیز باید به این موضوع توجه شود که اقدام‌های اخیر محمدبن سلمان از زمان انتصابش به عنوان ولیعهد عربستان، با بی‌پروایی صورت گرفته است. به عنوان مثال در عرصه اجتماعی و فرهنگی شاهد برگزاری کنسرت و راه‌اندازی دیسکوی حلال بودیم که در جامعه سنتی عربستان همچنان این مسائل در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و فعلاً پیامدهای آن به صورت کامل عیان و مشهود نشده است؛ چراکه فعلاً شاهد درگیری لفظی در داخل خانواده بر سر این بحث هستیم.

وی ادامه داد: در محور نظامی هم شاهد همین مسائل بودیم. اتاق فکر و سیاست‌گذاران عربستان فکر کردند که با خرید چند هواپیما و جنگنده به راحتی می‌توانند با تمام تهدیدها مقابله کنند و در مسائل سیاسی هم از روزی که ولیعهد جوان روی کار آمده است شاهد باج دادن سعودی‌ها به ایالات متحده و شرکای اروپایی آنها هستیم تا بتواند چهره‌ای متفاوت‌تر از خود به نمایش بگذارند. حاصل این رفتارها و تصمیم‌های حساب نشده، به راه افتادن جنگ یمن بود که باعث شد خزانه عربستان که حکام این کشور فکر می‌کردند پایان‌ناپذیر است با مشکلاتی روبه‌رو شود. مدیریت غلط جنگ یمن توسط ولیعهد سعودی و اتکاء به داده‌های متوهمِ نظامی باعث شد تا برآوردها در مورد شروع و پایان این جنگ با مشکل روبه‌رو شود؛ چراکه آنها نزدیک  به پنج سال است که در باتلاق یمن گیر افتاده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اقدام‌های انصارالله یمن علیه پالایشگاه‌های عربستان، گفت: دامنه اقدامات انصارالله یمن علیه خطوط نفتی و پالایشگاه‌های این کشور نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و خاندان سلمان به دنبال آن است تا تقصیرها را بر گردن دیگران بیندازد. من معتقدم بخشی از دلایل انتصاب شاهزاده سعودی برای اولین برای مدیریت آرامکو، لاپوشانی میزان تخریب‌هایی است که  از یحملات انصارالله برجای می‌ماند. چراکه نه تنها شروع کننده و ادامه دهنده جنگ ولیعهد بوده بلکه سعودی‌ها در وضعیت فعلی نمی‌توانند تعهد خود مبنی بر صادرات روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت را عملیاتی کنند. از جهتی دیگر باید متوجه بود که قبل از این تغییر و تحول‌ها وزارت صنعت و منابع مدنی از وزارت نفت عربستان جدا شد و یک وزارتخانه جدید احداث شد. این به معنای پیدا کردن راه فریب توسط خاندان سلمان است.

وی در پایان تصریح کرد: اینکه وزارت نفت و وزارت معدن و صنعت از یکدیگر جدا می‌شوند نشان می‌دهد که شاهزاده‌ها و بسیاری از مقامات این کشور که دستشان به فساد نفتی آلوده است، از این ماجرا عصبانی هستند. دلیلش کاملاً مشخص است؛ افتتاح هر وزارتخانه جدید نیازمند شفافیت است و این دقیقاً چیزی است که سعودی‌ها با آن مشکل دارند. فساد سیاسی و اقتصادی به علاوه وجود اسنادی که نشان می‌دهد خانواده‌های حاضر در عربستان چگونه منابع نفت ملی را به تاراج برده‌اند موضوعاتی است که موجب شده بعد از ۵۹ سال نخستین وزیر نفت از شاهزاده‌های سعودی انتخاب شود. باید پذیرفت که این افراد تابع قانون یا مقررات خاص نیستند و هرگونه که بخواهند عمل می‌کنند اما بحث اصلی اینجاست که خاندان سلمان به دنبال کنترل بودجه جاری کشور است. آنها به شدت کسر بودجه را احساس کرده‌اند و از سوی دیگر به دنبال آن هستند تا رقابت خانوادگی در عربستان بر سر مسائل نظامی و مالی را به نفع خود رقم بزنند. این روند صدای ملت عربستان را آرام آرام در می‌آورد و نسل جوان روشنفکران در حال بیدار شدن هستند که من معتقدم این موضوع به علاوه جنگ یمن مردم عربستان را به زودی مقابل خاندان سعود قرار خواهد داد.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز