خبرگزاری کار ایران

شکایت عراق از کویت به شورای امنیت سازمان ملل

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۳۳۴

بغداد در اقدامی تعجب آور که بازتاب روابط نزدیک عراق و کویت نیست، در تاریخ هفتم ماه آگوست با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل کویت را به اتخاذ سیاست ایجاد تغییرات جغرافیائی در مرزهای دریائی دو کشور متهم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از الرأی، منابع دیپلماتیک سازمان ملل گزارش دادند که «محمد بحر العلوم»، نماینده عراق در این سازمان با تحویل نامه‌ای به رئیس شورای امنیت از وی خواست که این نامه را به عنوان یکی از اسناد رسمی شورا صادر کند. بحر العلوم  همچنین با تعدادی از نمایندگان کشورها برای تشریح موضع کشور نشست برگزار کرد.

دولت عراق از سازمان ملل خواسته است اعتراض رسمی این کشور به «اقدام دولت کویت برای ایجاد تغییرات جغرافیائی در منطقه دریائی پس از نشان ۱۶۲ در منطقه «خور عبدالله» از طریق پشتیبانی منطقه «ضحله» (فشت العیج» و ایجاد بندرگاه در آن به صورت یک‌جانبه بدون موافقت عراق را ثبت کند.

در این نامه تأکید شده است که طرح مشترک برای سازماندهی ناوگان دریائی در منطقه خور عبدالله اساس قانونی ندارد.

عراق در این نامه ترسیم مرزها به صورت یک‌جانبه در مناطقی که مورد توافق دو طرف نبوده را بر اساس نص صریح شماره ۳۱۷ سال ۲۰۱۴ درباره تعیین مناطق دریائی کویت بر اساس احکام قانون بین المللی عملی باطل توصیف کرده است.

دولت عراق در نامه به شورای امنیت هشدار داده است که ادامه عملکرد دولت کویت برای ایجاد وضعیت جدیدی که جغرافیای منطقه را تغییر می‌دهد، هیچ نقشی در حمایت از تلاش‌های دو کشور برای موفقیت در ترسیم نهائی مرزهای دریائی بین دو کشور نخواهد داشت و به منزله اعمال فرضیه‌ای مادی به شمار می‌رود که نباید هنگام ترسیم مرزهای دو کشور در نظر گرفته شود.

یک مقام کویتی که خواست نامش فاش نشود، از شکایت عراق به شورای امنیت درست زمانی که روابط دوجانبه رو به جلو است و دوره اخیر شاهد حجم گسترده دیدارهای متقابل مقامات عالی رتبه هر دو کشور بوده ابراز تعجب کرد و گفت: «اختلافات مرزی  بین کشورها معمولا در سطح دو جانبه و از طریق کمیته‌های مشترک مورد بررسی قرار می‌گیرد و ترسیم مرزها بین کویت و عراق نیز بر اساس تصمیم ۸۳۳ صادر شده از سوی شورای امینت در سال ۱۹۹۳ صورت گرفته است.

وی افزود: «موضوع منطقه دریائی و نشان‌ها و ترسیم‌ها در تمام نشست‌های دو جانبه با عراق مطرح شده و بغداد ترجیح می‌داد که به مسائل فنی و قانونی ورود پیدا نکند و روند گفت‌و‌گو را به مسیرهای سیاسی وارد کرد که به دنبال اتخاذ اقداماتی بر خلاف نظر پارلمان عراق و افکار عمومی این کشور نباشد.

این مقام کویتی ابراز امیدواری کرد که نامه عراق به شورای امنیت به عنوان سند رسمی این شورا مطرح نشود.

وی تأکید کرد که تأسیسات «فشت العیج» در چارچوب آب‌های منطقه‌ای کویت ایجاد شده و از نظر تاریخی و قانونی مستند است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز