خبرگزاری کار ایران

آزمون نهایی راست افراطی در آلمان؛

آیا آلترناتیو برای آلمان پیروز انتخابات ایالتی خواهد بود؟

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۸۹۲

ایالت‌های براندنبورگ و ساکسونی در آلمان در حالی شاهد برگزاری انتخابات خواهند بود که چشم‌ها به عملکرد حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» دوخته شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی یورونیوز، ایالت‌های براندنبورگ و ساکسونی در آلمان در حالی فردا -‌یکشنبه- شاهد برگزاری انتخابات خواهند بود که چشم‌ها به عملکرد حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» دوخته شده است. 

«اولاف بئونکه» مشاور اشد در شرکت راسموسن گلوبال، به یورونیوز گفت: «ممکن است نتایج این انتخابات نظام سیاسی این کشور را متحول کند.»

دلیل؟

اگر برای نخستین‌بار در تاریخ آلمان، حزب آلترناتیو بتواند در انتخابات ایالتی پیروز شود، «ائتلاف بزرگ» میان حزب دموکرات مسیحی «آنگلا مرکل»، صدراعظم این کشور و سوسیال‌دموکرات‌ها شکست سختی خواهد خورد، آن هم در وضعیتی که در حال حاضر نیز این ائتلاف به‌شدت تضعیف شده است. 

ساکسونی نیز با چهار میلیون جمعیت سال گذشته میلادی شاهد یکی از گسترده‌ترین شورش‌های راست افراطی در چند دهه اخیر بود. سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مردم این ایالت واجد شرایط رای دادن هستند. 

در براندنبورگ دو میلیون نفر واجد شرایط برای رای دادن هستند. 

یکی از شعارهای حزب آلترناتیو برای آلمان در انتخابات پیش رو «چرخشگاه۲» است که به فروپاشی نظام کمونیستی در آلمان شرقی پس از فروپاشی دیوار برلین اشاره دارد. بسیاری این گروه را متهم کرده‌اند که تاریخ آلمان را به سود خود تحریف کرده است.

چرا انتظار می‌رود که حزب آلترناتیو در این انتخابات پیروز شود؟ 

بئونکه در پاسخ به این پرسش گفت که حزب آلترناتیو در آلمان همان کاری را کرده که «تمام پوپولیست‌ها در سراسر اروپا با موفقیت به انجام رسانده‌اند، از جمله ترامپ در آمریکا و فاراژ در بریتانیا».

وی افزود: «میانه‌روها و چپ‌ها ریشه در امید دارند و پوپولیست‌ها ریشه در ترس».

این تحلیل‌گر در ادامه عنوان کرد که بخش میانی جامعه آلمان که لزوما فقیر تلقی نمی‌شوند، اما جزو طبقه کارگر بوده و درآمد متوسطی دارند، «در چند سال گذشته به حدی رسیده‌اند که دیگر اعتقادی به نظام سیاسی [حاکم] ندارند.»

او در ادامه عنوان کرد که آلترناتیو برای آلمان بر روی این گرایش سیاست‌های خود را پایه‌ریزی می‌کند، گرایشی که در شرق آلمان اقبال بیشتری دارد: «[منطق این سیاست این است که] بازنده‌اید، همه به شما خیانت کرده‌اند و حالا هم که پناهجویان را به کشور راه داده‌اند، اما ما روزهای خوب گذشته را به شما بازمی‌گردانیم.»

در بخش‌های شرقی کشور، سه دهه پس از فروپاشی دیوار، بسیاری از رای‌دهندگان همچنان گمان می‌کنند که نسبت به غرب پیشرفته فریب خورده‌اند و سرشان کلاه رفته است. 

وی در ادامه عنوان کرد که رسانه‌های اجتماعی نقش بسیار پررنگی برای حزب آلترناتیو برای آلمان ایفا می‌کند، چراکه بسیاری از مردم دیگر «به خبرهای بی‌طرفانه رسانه‌ها اعتقادی ندارند.»

این تحلیل‌گر در ادامه گفت: «مردم دیگر رسانه‌های رسمی را نمی‌خوانند، بلکه به رسانه‌های اجتماعی تکیه می‌کنند».

در بسیار از شهرهای آلمان شرقی، سیاست‌مداران آلترناتیو برای آلمان در بسیار مواقع در سیاست روز شرکت می‌کنند و از داشتن این پرستیژ محلی لذت می‌برند. 

آیا آلترناتیو برای آلمان پیروز انتخابات ایالتی خواهد بود؟

 

وضعیت در این دو ایالت چگونه است؟‌

ائتلاف موسوم به قرمز-قرمز بر براندنبورگ حکمرانی می‌کند. این ائتلاف متشکل از حزب سوسیالی‌دموکرات و چپ رادیکال است. در انتخابات منطقه‌ای ۲۰۱۴، حزب سوسیال‌دموکرات توانست ۳۱ و ۹ دهم درصد از آرا را از آن خود کند، دموکرات مسیحی‌ها هم ۲۳ درصد از آرا را به خود اختصاص دادند و چپ رادیکال نیز ۱۸ و شش دهم درصد. عملکرد حزب آلترناتیو برای آلمان در این اتخابات ۱۲ و دو دهم درصد بود و حزب سبز نیز شش و دو دهم درصد آرا را از آن خود کرد. 

در ساکسونی نیز، ائتلاف دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌دموکرات‌ها بر این ایالت حکمرانی دارد. در انتخابات گذشته، حزب متبوع مرکل ۳۹ و چهار دهم درصد آرا را از آن خود کرد. حزب چپ رادیکال نیز ۱۸ و ۹ دهم درصد آرا را به خود اختصاص داد و حزب سوسیال‌دموکرات ۱۲ و چهار دهم آرا را از آن خود کرد. عملکرد حزب آلترناتیو و حزب سبز به‌ترتیب ۹ و هفت دهم درصد و پنج و هفت دهم درصد بود. 

آیا آلترناتیو برای آلمان پیروز انتخابات ایالتی خواهد بود؟

 

آخرین نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟‌

براساس آخرین نظرسنجی‌ها، حزب سوسیال‌دموکرات و آلترناتیو در براندنبورگ پا‌به‌پای هم پیش می‌روند. انتظار می‌رود که در پرتو این نتایج، احزاب سوسیال‌دموکرات، چپ رادیکال و حزب سبز دست به ائتلافی جدید پس از انتخابات بزنند. 

در ساکسونی نیز خبر خوب این است که حزب دموکرات‌مسیحی هنوز دست بالا را نسبت به آلترناتیو برای آلمان دارد، اما محبوبیت سوسیال‌دموکرات‌ها حتی از چپ رادیکال و حزب سبز نیز پایین‌تر است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز