خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

ریشه حمله اسرائیل به لبنان رأی شکننده نتانیاهو است/حزب‌الله منتظر است اما در سناریوی تل‌آویو بازی نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۹۰۴

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که در انتخابات پیش‌رو رأی ضعیف دارد و از این منظر به دنبال جلب توجه خارجی و فریب افکار عمومی است.

«احمد دستمالچیان» سفیر پیشین ایران در لبنان در تشریح دلایل و پیامدهای تنش نظامی میان لبنان و اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد حملات دومینویی رژیم صهیونیستی به سوریه و عراق بودیم که پس از آن اخباری در مورد حمله این رژیم به لبنان منتشر شد. بسیاری معتقدند که این حملات را باید در راستای یکدیگر دانست اما واقعیت این است که حملات اخیر را باید جدای از این یکدیگر مورد بررسی قرار داد. آنچه در مورد لبنانباید مورد نظر قرار بگیرد این است نتانیاهو در آستانه انتخابات اسرائیل به دنبال آن است تا به هر دلیلی که شده بتواند در خارج از رزهای سرزمین اشغالی توجه دنیا و حتی ساکنان اسرائیل را به خود جلب کند؛ چراکه ائتلاف آبی و سفید که اتفاقاً رقیب نتانیاهو به حساب می‌آید با آویگیدور لیبرمن به توافق نسبی رسیده‌اند.

وی ادامه داد: باید متوجه بود که نتانیاهو در وضعیت کنونی دارای شرایط خوبی نیست و به همین دلیل است که پیش‌بینی می‌شود از رأی ضعیف برخوردار باشد. علاوه بر وضعیت شکننده سیاسی او و حزبش، اخباری از داخل تل‌آویو منتشر شده که نشان می‌دهد احزاب در حال حمله‌ور شدن به سوی وی هستند. لذا ما شاهد آن هستیم که نتانیاهو به دنبال آن است تا بتواند تمرکز داخلی را به بیرون از اسرائیل معطوف کند تا نهایتاً بتواند آراء خود را تا حد توان افزایش دهد و نهایتاض اوضاع انتخابات را به نفع خود مصادره کند. مشابه این وضعیت از سوی «شیمون پرز» اتفاق افتاد. در آن زمان او برای اینکه بتواند رای خود را به بالاترین سطح برساند دست به اجرای «عملیات خوشه‌های خشم» در روستای عین غنا زد تا بتواند معادلات رابه نفع خود رقم بزند. از این منظر معتقدم، حملات اسرائیل به لبنان (حداقل) جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد؛ تا جایی که سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان نه تنها به حملات بلکه به نقض حریم هوایی این کشور توسط اسرائیل واکنش نشان داد.

این تحلیلگر مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که آیا ارتش لبنان واکنش سخت به رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار خواهد داد یا خیر، گفت: وضعیت میدانی و تنش‌های فعلی در حدی نیست که ارتش لبنان وارد میدان تقابل شود اما به موازات این وضعیت شاهد هستیم که حزب‌الله لبنان صراحتاً در برابر اسرائیل موضع‌گیری قاطع انجام داد. این موضع‌گیری اگرچه برای اسرائیل گران تمام خواهد شد اما مساله این است که مقاومت لبنان فعلاً گزینه صبر استراتژیک را در دستور کار قرار داده است. دلیل این انتخاب عدم بازی در سناریویی است که اسرائیل زمین آنرا مشخص کرده است؛ به عبارت دیگر حزب‌الله لبنان به دنبال آن است که انتخابات اسرائیل برگزار شود و سپس دست به تحرک میدانی و پاسخ اسرائیل بزند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حزب‌الله مایل نیست دست به واکنشی بزند که خروجی آن به نفع نتایناهو و انتخابات اسرائیل شود. در اینجا شاید پرسشی مبنی بر اینکه آیا حمله‌های اسرائیل به عراق و سوریه به حملات لبنان مربوط است یا خیر؟ داده‌های میدانی و سیاسی به خوبی نشان می‌دهد که حملات اسرائیل به سوریه در جهت هدف قرار دادن مقاومت است. اسرائیل از تغییر وضعیت در سوریه به نفع مقاومت کاملاً خشمگین است و به نوعی اینروند را تهدید خود می داند؛ اما در عراق اوضاع فرق می‌کند چراکه آمریکایی‌ها در عراق حضور دارند و منافعی را برای خودشان در بلند مدت نشانه‌گذاری کرده‌اند و هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا مانع ادامه عملیات‌های اسرائیل در عراق شوند یا خیر. آنچه از برآوردهای سیاسی، امنیتی و نظامی می‌توان درک کرد این است ه شرایط منطقه در وضعیت فعلی نمی‌تواند نشانی از شروع یک درگیری باشد. از جهتی دیگر مذاکراتی برای کاهش تنش در پاریس جریان داشت که باید دید نتیجه آن چه می‌شود ولی به هر حال این عملکرد اسرائیل علیه لبنان جنبه تبلیغاتی دارد.               

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز