خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از سفیر پیشین ایران در افغانستان؛

خروج نظامیان آمریکا از کابل: بیم‌ها و امیدها!

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۷۹۳

خروج آمریکا از افغانستان و ضرب‌الاجل مربوط به آن می‌توانند خطرناک باشد اما به نظرم مردم در آن موقع حداقل به وحدت یکپارچه دست پیدا می‌کنند.

«فداحسین مالکی» سفیر پیشین ایران در افغانستان طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح دورنمای ضرب‌الاجل ۱۴ ماهه خروج آمریکا از افغانستان و تاثیر آن بر روند صلح این کشور پرداخت که به این شرح از نظر می‌گذرد:

از زمانی که «زلمی خلیلزاد» به عنوان سرپرست تیم مذاکره کننده آمریکا با طالبان منصوب شد و جلسات و مذاکره‌های متعدد در اینباره برگزار شد، گمانه‌زنی‌هایی در مورد اینکه ایالت متحده به دنبال مشروعیت بخشیدن به طالبان در صحنه سیاسی افغانستان است، وجود داشت. امروز به خوبی می‌بینیم که این گمانه‌زنی‌ها کاملاً درست از آب درآمد و ایالات متحده که روزی دشمن درجه یک طالبان بود در مقابل آن و پشت میز به مذاکره با این جریان می‌پردازد. طبیعی است که برای تعمیق این مشروعیت باید زمینه‌سازی‌ها و مولفه‌هایی طرح‌ریزی و سپس اجرا شود. یکی از این محورها بحث خروج ایالات متحده از صحنه میدانی و سیاسی افغانستان است که دعواهای بسیار زیادی در داخل آمریکا و حتی منطقه جنوب آسیا به راه انداخته است.

اخیرا منابع نزدیک به طالبان اعلام کردند که در اجلاس شورای مرکزی طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی ظرف مدت ۱۴ الی ۱۷ ماه توافق شده و تمام  اختیارات به ملا برادر واگذار شده است. این خبر به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا در حال دادن امتیاز به طالبان است؛ این جریان حاضر در افغانستان بارها به عناوین مختلف اعلام کرده بود که یکی از شروط اصلی، خروج آمریکا از افغانستان است اما رفت و آمدها و بازی‌های سیاسی آمریکا در افغانستان به خوبی باعث شد تا طالبان مشروعیت پیدا کند و همین موضوع باعث تضعیف دولت وحدت ملی افغانستان و ارگ شد. معتقدم که این سیاست ایالات متحده تماماً به ضرر مردم افغانستان شد و به نظرم ایالات متحده بخش عمده‌ای از خواسته‌های طالبان را برآورده خواهد کرد.

در این میان مقام‌های سیاسی و نظامی ایالت متحده بارها اعلام کرده‌اند که در صورت خروج نظامیان این کشور از افغانستان شاهد بحران امنیتی خواهیم بود اما به عنوان شخصی که تجربه حضور چندساله در افغانستان را داشتم و از نزدیک در جریان امور بومی و غیر بومی این کشور بوده‌ام باید عرض کنم که سخنان مقام‌های ایالات متحده بیشتر جنبه و مصرف داخلی (در آستانه انتخابات و تبلیغات انتخاباتی) را دارد. شکی در آن نیست که خیزش و قوت گرفتن مجدد طالبان خطرناک است اما باید توجه داشت که در حالت کنونی آمریکا در مقابل طالبان قرار نگرفته بلکه پشت میز مذاکره قرار دارد و در حال چانه‌زنی و بررسی موضوع‌ها هستند.

اگر ایالات متحده از افغانستان خارج شود و دولت این کشور تقویت شود بدون تردید آشتی ملی می تواند شکل بگیرد. من بارها با قبایل و طیف‌های سیاسی و مذهبی مختلف افغانستان دیدار و گفت‌وگو داشته‌ام و صراحتاً می‌گویم که آنها در صورت خروج آمریکا از افغانستان به سوی اتحاد و وحدت ملی خواهد آمد. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که ایالات متحده نمی‌تواند برای آنها راهکار اساسی به وجود بیاورد. بنابراین به شرط عدم دخالت ایالات متحده در امور افغانستان باید بگویم که خروج آنها از این کشور می‌تواند تا حد زیادی اوضاع را آرام کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز