خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه فلورانس در گفت‌وگو با ایلنا:

کابینه‌ای ائتلافی در ایتالیا می‌تواند بودجه ۲۰۲۰ را به سرانجام برساند/ نتیجه ائتلاف جنبش «پنج ستاره» و حزب «پی‌دی» تساهلی بی‌ثبات خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۰۳۹

استاد علوم سیاسی دانشگاه فلورانس گفت: در رابطه با تاثیر وضعیت فعلی بر اقتصاد ایتالیا باید ایستاد و دید که چه راه‌حلی برای بحران فعلی اندیشیده می‌شود. اگر بنا باشد انتخابات زودهنگام برگزار شود، یک حزب یا ائتلاف اکثریت را در پارلمان به دست می‌گیرد و این امکان را خواهد داشت تا کابینه‌ای یک‌دست شکل دهد. اگر چنین شود، واکنش بازار به آن مثبت خواهد بود.

پروفسور «مارکو تارچی» از اساتید شناخته‌شده در حوزه علوم سیاسی در ایتالیا است. وی در حال حاضر استاد علوم سیاسی، نظریه سیاسی و ارتباطات سیاسی در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه فلورانس است. حوزه تحقیقات وی پوپولیسم، دموکراسی، سازماندهی سیاسی و راست افرطی را در بر می‌گیرد. از میان آثار تالیفی این تحلیل‌گر صاحب‌نام می‌توان به «ریشه‌های تغییرات سیاسی در ایتالیا» (۱۹۹۶) و «ایتالیا: بحران اولیه و فروپاشی» (۲۰۰۰) اشاره کرد. 

پروفسور مارکو تارچی با اشاره به بحران سیاسی حاکم در ایتالیا و استعفای نخست‌وزیر این کشور به خبرنگار ایلنا گفت: پس از درگیری‌های بسیار درون دولت بر سر مسائل گوناگون، از جمله ماجرای قطار سریع‌السیر، «جوزپه کونته» نخست‌وزیر ایتالیا از سمت خود استعفا داد. او رهبر حزب لیگ را متهم کرد که منافع خود را به منافغ حزبش ترجیح داده است. خب، به گمانم می‌توان بر این نظر کونته صحه گذاشت. اگر نظر مرا بخواهید، «ماتئو سالوینی» رهبر حزب لیگ شمالی، با ایجاد این بحران اشتباه بزرگی را مرتکب شد. وی با برداشت اشتباه از نظرسنجی‌هایی که حمایت ۴۰ درصدی از حزبش را نشان می‌دادند، تصمیم گرفت بر آتش اختلاف با اعضای دیگر دولت، حزب پنج ستاره، هیمه بیندازد. 

وی افزود: سالوینی با خودش گمان کرد که اگر کابینه کونته فروبپاشد، بلافاصله انتخابات زودهنگام برگزار می‌شود. اما در ادامه دریافت که بسیاری از اعضای پارلمان که از دیگر احزاب هستند بیشتر می‌خواهند کرسی‌های خود را تا چهار سال دیگر حفظ کنند و برتری را به رئیس‌جمهوری ایتالیا، یگانه مقامی که می‌تواند انحلال پارلمان را اعلام کند، بدهند. «سرجو ماتارلا»رئیس‌جمهوری ایتالیا، به‌لطف حمایت احزاب چپ و میانه‌رو، کابینه‌ای «نهادی» شکل دهد و مانع پروژه سالوینی شود.

این تحلیل‌گر سیاسی در ادامه با اشاره به این‌که رهبر حزب لیگ شمالی اعلام کرده که برنامه‌ای برای خارج کردن اعضای حزبش از پارلمان ایتالیا ندارد، درباره تاثیر بحران فعلی بر بودجه سال ۲۰۲۰ و طرح کاهش مالیات‌ها گفت: نمی‌توان با اطمینان در این‌باره حرف زد. اما کابینه‌ای ائتلافی می‌تواند این طرح را به سرانجام برساند. در غیر این صورت، انتخابات زودهنگام یگانه گزینه پیش روست تا بتوان مانع تصویب بودجه موقتی شد. گمان نمی‌کنم که در وضعیت فعلی بتوان میان جنبش پنج ستاره و حزب لیگ به توافقی بر سر اصلاحات مالیاتی دست یافت. 

استاد علوم سیاسی دانشگاه فلورانس در رابطه با ائتلاف جنبش پنج ستاره و حزب پی‌دی در دولت آینده گفت:‌ نتیجه به گمانم تساهلی بی‌ثبات خواهد بود. نکته‌ای که باید بدان توجه کرد، این است که این دو حزب در هفت سال گذشته مدام بر سر بسیاری موضوعات با یکدیگر نزاع‌های سختی داشتند. به گمان من، این ائتلاف می‌تواند تاثیری بسیاری منفی بر هر دو طرف در زمان برگزاری انتخابات اصلی بگذارد. این قضیه برای جنبش پنج ستاره بسیار دشوارتر است، چراکه مانند دی‌پی از اقبال عمومی برخوردار نیست. 

مارکو تارچی در رابطه با تاثیر بحران فعلی بر وضعیت اقتصادی ایتالیا گفت: بنا بر آماری که در ماه آوریل منتشر شد، میزان بدهی ایتالیا به ۱۳۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۸ رسیده است. این سبب شده که ایتالیا، پس از یونان، بزرگ‌ترین کشور بدهکار در سراسر اتحادیه اروپا باشد. 

وی در پایان گفت: اما در رابطه با تاثیر این وضعیت بر اقتصاد ایتالیا باید ایستاد و دید که چه راه‌حلی برای بحران فعلی اندیشیده می‌شود. اگر بنا باشد انتخابات زودهنگام برگزار شود، یک حزب یا ائتلاف اکثریت را در پارلمان به دست می‌گیرد و این امکان را خواهد داشت تا کابینه‌ای یک‌دست شکل دهد. اگر چنین شود، واکنش بازار به آن مثبت خواهد بود و این سبب خواهد شد اطمینان به سرمایه‌گذاری افزایش یابد. اما اگر چنین نشود، هیچ چیزی قابل‌پیش‌بینی نیست. بنابراین باید دید آشوب فعلی به چه سمت‌وسویی حرکت خواهد کرد.   

 

گفت‌وگو از: کامران برادران

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز