خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

نشست جده، تمنای عربستان برای تامین منافع حداقلی را نشان داد/ احتمال ورود اعضای شورای انتقالی یمن به کابینه منصورهادی

asdasd
کد خبر : ۸۰۱۰۳۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: هیات شورای انتقالی جنوب یمن با لابی امارات به جده سفر کرده تا فضای اختلاف میان ابوظبی و ریاض به حداقل برسد.

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل سفر هیات شورای انتقالی جنوب یمن به شهر جده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سفر اخیر عیدروس الزبیدی (رئیس شورای انتقالی جنوب یمن) به جده را باید یکی از مهمترین تحولات سیاسی یمن و به خصوص عدن در وضعیت فعلی درگیری‌های جاری در این کشور دانست. او به همراه سایر اعضای هیات (ناصر الخبجی، عدنان الکاف، علی الکثیری و عبدالرحمن الیافعی) در حالی وارد جده شدند که قرار بر این بوده که با امارات و عربستان گفت‌وگو کنند. البته نباید این نکته از نظر پنهان بماند که این هیات با لابی امارات متحده عربی مشروعیت پیدا کرده است. هم اکنون که در جنوب یمن (عدن) تبادل آتش میان دولت مستعفی منصور هادی و شورای انتقالی ادامه دارد شاهد آن هستیم که این هیات وارد خاک عربستان می‌شود و اخبار و گزارش‌ها حاکی از فعال شدن مشکوک این شورا دارد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که امارات و عربستان بر سر جنوب یمن با یکدیگر اختلاف‌نظر جدی دارند، به نظر می‌رسد که این هیات برای آرام کردن اوضاع وارد جده شده است. واقعیت این است که دو کشور سطح درگیری خود در عرصه میدانی و سیاسی را به بالاترین حد رسانده‌اند و به نظرم هیات شورای انتقالی برای آنکه این درگیری‌ها تلطیف شود یا کاهش پیدا کند وارد خاک عربستان شده است؛ به عبارتی دیگر آنها برای مانع شدن از گسترش بحران به این مذاکره تن داده‌اند که بخشی از آن با فشارهای امارات صورت گرفته است. این در حالی است که همچنان اخباری مبنی بر تسلط نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن بر مواضع و پادگان‌های دولت مستعفی عبدربه منصور هادی در حال مخابره است و به وضوح نشان می‌دهد که امارات همچنان برسر موضع اصلی خود پابرجاست و نمی‌خواهد این جنگ را تمام کند یا از منافع خود عقب‌نشینی کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه خروجی نشست جده موجب گشایش اوضاع نخواهد شد، گفت: بسیاری بر این عقیده هستند که سفر هیات شورای انتقالی جنوب یمن به جده دستاوردهای مهمی به همراه خواهد داشت اما به نظرم این تحلیل تا حد زیادی غلط است؛ چراکه درگیری و اختلاف نظر میان ریاض و ابوظبی همچنان به قوت خود باقی است و این دو بازیگر به عنوان محوریت پرونده یمن در حال زد و خوردهای سیاسی با یکدیگر هستند. همانگونه که پیش‌تر گفته شد این روند به دنبال ایجاد یک فضای تنفس در جنوب یمن است و قرار بر این شده تا کابینه ائتلافی در عدن شکل بگیرد. به گونه‌ای که بر اساس داده‌ها احتمال دارد تعدادی از اعضاء شورای انتقالی جنوب یمن وارد کابینه دولت مستعفی منصور هادی شوند تا بتوانند اختلافات را به هر طریق که شده کم کنند یا به شکل دیگر دربیاورند.

میرابیان افزود: آنچه مشخص خواهد بود این است که به نظر می‌رسد عربستان به دنبال آن است تا به هر روشی بتواند اوضاع را آرام کند. آنها برای حفظ آبروی خود از شورای انتقالی جنوب یمن دعوت کرده‌اند که به جده بیایند و این دقیقاً نشان می‌دهد که تا چه حد به دنبال تامین منافع حداقلی خود هستند. سعودی‌ها دریافته‌اند که در یمن به صورت کامل شکست خورده‌اند و از این منظر به برگزاری جلسات و مذاکره‌ها روی آورده‌اند تا بتوانند حداقل از این طریق برای خود راه عبور و جبران آبرو دست و پا کنند. در مقابل امارات و شورای انتقالی جنوب یمن همچنان به دنبال تجزیه یمن هستند اما اینکه چه زمانی به صورت علنی دست به این کار بزنند مشخص نیست. طبیعی است که اگر ابوظبی بخواهد این پروژه را عملیاتی کند، نیاز به لابی‌های منطقه‌ی دارد اما به هر ترتیب این بحث، یک موضوع جدی به حساب می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: محور نهایی و یکی دیگر از بازیگرانی که نباید آن را از قلم انداخت، انصارالله یمن است. این جنبش مردمی ضربه‌های میدانی و سیاسی سختی را به سعودی‌ها و مزدوران امارات در یمن زده است و از این منظر تنها طیفی که نمی‌خواهد یمن تجزیه شود انصارالله است. آنها خواهان تجزیه جنوب یمن نیستند و در طرف مقابل امارات به دنبال اجرایی کردن این سناریو و به وجود آوردن یمن جنوبی است. در این میان اماراتی‌ها با بخشی از قبایل جنوب یمن پیمان همکاری بسته‌اند اما موضوع این است که انصارالله هم لابی‌های خود در جنوب یمن را فعال کرده و در حال جلوگیری از انجام چنین پروژه‌هایی است. آنها به طرف‌هایی دیگری (غیر از شورای انتقالی یمن) وارد مذاکره شده‌اند و به نظر می‌رسد که جلوی این طرح بایستند تا نگذارند جنوب یمن تجزیه شود.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز