خبرگزاری کار ایران

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

انتقال کردها، آخرین دغدغه ترکیه در سوریه نیست /عبدالله اوجالان کلید حل‌وفصل مساله بدون خون‌ریزی

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۱۲۵

تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل تاکید کرد: توافق بر سر انتقال کردها از منطقه امن مورد تایید تمام طرفین است اما اختلاف آنکارا و واشنگتن در اینجا به پایان نمی‌رسد.

«افشار سلیمانی» تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل و پیامدهای توافق سوریه و ترکیه برای خروج کردها از منطقه امن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اختلاف میان ترکیه و آمریکا بر سر عمق و طول منطقه امن شمال سوریه از قدیم‌الایام وجود داشت اما در شرایط کنونی و بر اساس مستندات موجود، توافق بر سر این مساله شکل گرفته است. حرف ترکیه این بود که میزان و گستره منطقه امن برای امنیت ملی این کشور هزینه‌زا است و حتی احتمال داشت که بازتاب این موضوع برای آنکارا منفی باشد. اما مساله دیگر که در این مورد باید مورد نظر قرار بگیرد این است که در داخل ترکیه و پارلمان این کشور، احزاب سیاسی (به خصوص احزاب کردی) به هر شکلی با سناریو و راهبرد حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان مخالف هستند و معتقدند که تشدید تنش به نفع امنیت ملی ترکیه نیست.

وی اضافه کرد: احزاب مخالف حزب عدالت و توسعه معتقدند که دولت ترکیه باید به صورت مستقیم بر سر مناطق امن با دولت سوریه وارد مذاکره شود نه اینکه با دولت آمریکا به گفت‌وگو بپردازد. این در حالی است که اختلاف‌نظر مشترک میان آمریکا و ترکیه بر سر ادلب همچنان وجود دارد  حتی در این بین روس‌ها به علاوه ایران هم نظرات خاص خود را دارند اما به هر ترتیب احتمال اینکه چندی دیگر عملیات پاک‌سازی ادلب کلید بخورد وجود دارد. بسیاری بر این عقیده هستند که کردهای سوریه از توافق ترکیه و سوریه ناراضی هستند و حتی معتقدند که آمریکا این توافق را مورد پذیرش و قبول خود نمی‌داند. باید توجه داشت که این تحلیل‌ها به شدت اشتباه بوده؛ درست است که آمریکا و ترکیه با یکدیگر بر سر بسیاری از مسائل مانند اس‌۴۰۰، عربستان، فتح‌الله گولن و غیره اختلاف دارند اما واقعیت این است که اظهارنظرها نشان می‌دهد هر دو طرف از توافق بر سر مناطق امن خرسند هستند.

سفیر پیشین ایران در آذربایجان با اشاره به موضع‌ کردهای سوریه بر سر توافق اخیر ترکیه با سوریه گفت: کردها در ابتدا موضع تقابلی با ترکیه داشتند اما حالا به نظر می‌رسد که نسبت به این توافق رضایت دارند. در مقابل فکر و ذکر ترکیه این است که از آن ناحیه تهدید نشود اما مساله ای که در این میان بسیار مهم جلوه می‌کند، فعال شدن عبدالله اوجالان (رهبر و بنیانگذار حزب کارگران کردستان) است. اینکه چرا اوجالان اخیراً لب به سخن گشوده است مسائله بسیار مهمی به حساب می‌آید اما به نظرم فعال شدن او (آن هم پس از انتشار خبر خروج کردها از مناطق امن در شمال سوریه) تا حدودی نشان می‌دهد که کردهای سوریه همچنان به سخنان او احترام می‌گذارند.

سلیمانی افزود: سخنان اوجالان و رهنمودهای او به کردها بی تاثیر نبوده و معتقدم که اولاً او توانسته خطر درگیری را به خوبی گوشزد کند و ثانیاً اعلام کند که حل و فصل مشکلات باید به وسیله راهکارهای دیپلماتیک صورت بگیرد. از این منظر او باعث شده تا حدودی اوضاع فروکش کند. در این میان عده‌ای دیگر معتقدند که دولت ترکیه کلید حل و فصل موضوع را در دست اوجالان دیده و از این منظر است که او فعال شده است. لذا به نظر می‌رسد که کردهای سوریه و یگان‌های مدافع خلق تا حدودی از توافق مذکور راضی هستند اما به نظرم ترکیه تا دقیقه آخر نمی تواند از سوی آمریکا راضی نگه داشته شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترکیه و آمریکا در مورد مناطق امن واقع در شمال سوریه به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند بیش از این، منافع را به نفع خود رقم بزنند و به نظرم تنها مدلی که کمترین هزینه را به وجود می‌آورد همین روند فعلی بود؛ به گونه‌ای که کردها به شرق فرات انتقال داده شوند و از سوی دیگر ایالات متحده هم مانع آسیب دیدن کردها می‌شود. به علاوه اینکه تمام کشورهای بازیگر در عرصه میدانی و سیاسی مانند ایران، سوریه، روسیه، آمریکا و ترکیه هم با این مدل موافقت کرده‌اند. این در حالی است که وضعیت ادلب همچنان نامفهوم و گنگ است و از سوی دیگر، وقایع به صورتی است که هر لحظه امکان دارد معادلات تغییر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز