خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

پاک‌سازی خان‌شیخون ناقوس مرگ تروریست‌ها را به صدا درآورد/ قدم بعدی، آزادسازی ادلب است

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۰۷۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: ترکیه در حال انتشار اعداد و ارقام‌های غلط از میران حضور غیرنظامیان در ادلب است تا به این وسیله مانع پاک‌سازی این شهر و موضع‌گیری سازمان‌ ملل شود.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد و دستاوردهای عملیات ارتش سوریه در خان‌شیخون در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با گذشت فراز و فرودهای متعدد در عرصه میدانی و سیاسی سوریه، اکثر ناظران و نظریه‌پردازان سیاسی به صورت دقیق بر موضوع یکپارچگی سوریه تاکید دارند و پس از آنکه دولت و ارتش سوریه توانست مناطق زیادی از این کشور را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کند و باقی‌مانده آنها را به ادلب گسیل کند، این پرسش مطرح شد که آیا دولت سوریه می‌تواند از خاک خود صیانت کند یا خیر؟ پاسخ این سوال قدری پیچیده است. باید توجه داشت که دولت سوریه طی سال‌های اخیر قول‌ها و وعده‌های زیادی از طی سلسله جلسات سوچی و آستانه دریافت کرد که یکی از آنها بحث پاکسازی ادلب و تصمیم‌گیری در این مورد بود؛ اما هیچ اتفاقی در این خصوص رخ نداد.

وی ادامه داد: پس از گذشت مدتی، دمشق اعلام کرد که می‌تواند ادلب را پاک‌سازی کند و حتی اخباری در مورد عزم این کشور برای پاک‌سازی این منطقه منتشر شده بود که طبق روال با مخالفت ترکیه مواجه شد. دمشق بارها به آنکارا اعلام کرده بود و حتی درخواست داد که از جبهه‌النصره حمایت نکند. دولت سوریه در ادامه این اقدام‌های خود بارها به کشورهای ضامن مانند ایران و روسیه اعلام کرده بود که وضعیت ادلب باید روشن شود و از آن زمان قرار بر پاک‌سازی ادلب بود که تا به امروز زمان آن مشخص نیست. در اینجاست که اهمیت پاکسازی و پیشروی ارتش سوریه به سمت خان‌شیخون چند برابر می‌شود؛ چراکه دولت سوریه به صورت کاملاً مشخص در حال مخابره این پیام است که به زودی برای پاکسازی ادلب اقدام خواهند کرد.

این پژوهشگر مسائل غرب‌ آسیا با بیان اینکه پاک‌سازی ادلب بارها توسط کارشکنی ترکیه به بن‌بست رسیده، گفت: دولت سوریه بارها پیگیری کرده تا بتواند ارتش را به سمت ادلب روانه کند و پاک‌سازی این منطقه را در دستور کار قرار دهد اما به دلیل حضور و اشراف ترکیه براین منطقه این موضوع با بن‌بست روبه‌رو شده است. حتی شاهد بودیم که بحث الحاق خاک سوریه به ترکیه هم مطرح شده بود اما به هر حال پاک‌سازی خان شیخون و پس از آن ادلب حق طبیعی، حقوقی و سرزمینی دولت سوریه است. معتقدم که دولت سوریه در این خصوص کاملاً دارای حق است و هیچ مقام یا نهاد بین‌المللی نمی‌تواند آن را منکوب یا مخدوش کند.

صدرالحسینی افزود: ممکن است سوال شود که پاکسازی خان‌شیخون چه تاثیری بر آزادسازی ادلب و تسلط ارتش سوریه بر این منطقه دارد؟ واقعیت این است که ادلب حدود پنج سال در اختیار تروریست‌ها قرار دارد و یکی از راه‌های تامین تسلیحات، عبور و مرور امن، انتقال نفرات و تامین آذوقه در ادلب را باید شهر خان‌شیخون دانست. به عبارتی دیگر خان‌شیخون را باید معبر انتقال و پشتیبانی تروریست‌های ادلب دانست. در این میان دولت و ارتش سوریه برای پاکسازی ادلب باید از میان چند مسیر یکی از آنها را انتخاب می‌کرد که نهایتاً خان‌شیخون را انتخاب کرد تا بتواند به راحتی ادلب را زیر نظر گرفته و در نهایت آنجا را پاک‌سازی کنند. اهمیت خان‌شیخون به حدی است که اگر هر طرف بتواند بر آنجا اشراف پیدا کند، به راحتی می‌تواند به سمت ادلب حرکت کند.

وی در پایان تصریح کرد: تسلط بر خان‌شیخون به وضوح نشان می‌دهد که ارتش سوریه به راحتی پاک‌سازی ادلب را در دستور کار خود قرار خواهد داد و همین موضوع می‌تواند نوید دهنده این باشد که ادلب به زودی پاک‌سازی خواهد شد. در این میان ممکن است آمریکا، ترکیه و سازمان ملل مانع پیشروی ارتش سوریه به سمت ادلب و پاک‌سازی این منطقه شود اما اگر حمایت از تروریست‌ها و مانع‌تراشی آنها متوقف شود بدون تردید ارتش سوریه هم پیشروی خود به سمت ادلب را لغو می‌کند. نکته‌ای که در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که ترکیه مجدداً در حال ارائه آدرس غلط در خصوص ادلب است؛ به گونه‌ای که اعداد و ارقامی که از سوی آنکارا در مورد تعداد غیرنظامیان حاضر در ادلب اعلام می‌شود، کاملاً نادرست و غلط است و نشان می‌دهد که آنکارا همچنان به دنیال دوشیدن اروپا و تاخیر در عملیات پاک‌سازی ادلب است.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز