خبرگزاری کار ایران

استقبال عمران خان از نشست شورای امنیت درباره کشمیر

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۱۲۲

نخست‌وزیر پاکستان از تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی بحران کشمیر استقبال کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان در توئیتر خود نوشت: «از تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی بحران کشمیر اشغالی که پس از ۵۰ سال برگزار می شود، استقبال می‌کنیم».

وی افزود که ۱۱ قطعنامه شورای امنیت بر حق تعیین سرنوشت کشمیرها تاکید می‌کند.

روز گذشته شورای امنیت برای نخستین بار پس از نیم قرن برای برای بررسی بحران کشمیر جلسه تشکیل داد و از طرف‌ها خواست که از اتخاذ تصمیم یکجانبه و فردی خودداری کنند.

مقام‌های دهلی نو روز پنجم آگوست ماده ۳۷۰ قانون اساسی که به منطقه جامو و کشمیر وضعیتی ویژه ارائه می‌کند را لغو کردند.

پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار بریتانیا تاکنون سه جنگ در سال‌های (۱۹۴۷، ۱۹۶۵ و ۱۹۷۱) میان دو کشور بر سر مساله کشمیر رخ داده و بیش از ۷۰ هزار نفر در این درگیری‌‌ها کشته شدند.

گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال ۱۹۸۹ مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. از سال ۱۹۸۹ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته و بیش از ۱۰ هزار زن در این منطقه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

هر از چند گاهی در خط کنترل منطقه آزاد کشمیر که در کنترل پاکستان قرار دارد و همچنین منطقه جامو و کشمیر که تحت حاکمیت هند است، درگیری‌هایی میان نظامیان دو کشور روی می دهد. از سال ۲۰۰۳ تاکنون، دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس در این منطقه متهم می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز