خبرگزاری کار ایران

رویترز گزارش داد

آمریکا خواهان نقش‌آفرینی ایران در امنیت افغانستان است

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۵۸۵

رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از جنگ فرسایشی و طولانی مدت افغانستان به دنبال راه حل های منطقه ای است و از طرفی ایران با سابقه طولانی تاریخی با افغانستان، پتانسیل نقش آفرینی زیادی در این کشور دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، به دنبال تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از جنگ فرسایشی و طولانی‌مدت افغانستان، واشنگتن به دنبال نقش‌آفرینی ایران برای ایجاد ثبات در این کشور است.

با وجود عدم ابراز علاقه ایران برای مذاکره با آمریکا، دیپلمات های آمریکایی از شیوه‌های مختلف قصد دارند راهی برای خروج از این جنگ بی پایان در افغانستان پیدا کنند که یکی از راه حل‌های آن مداخله ایران برای برقراری امنیت در این کشور است.

یک منبع آگاه در این‌باره به رویترز گفت: «افغانستان زمین مشترکی است که کشورهای منطقه آن را بیشتر از آمریکا می‌شناسند».

وی در این مورد ادامه داد: «آمریکا ناچار به خروج از منطقه شده است. چرا که هیچ درک مشترکی با طرفین جنگ در افغانستان ندارد».

وی در ادامه به رویترز گفت:‌« از طرفی ایران با سابقه طولانی تاریخی با افغانستان و همینطور منافع مشترک با مردم این کشور و همینطور کارنامه جنگ با تندروهای داعش در عراق و سوریه تا حد زیادی پتانسیل کمک به افغانستان برای تسریع روند  صلح در افغانستان خواهد داشت».

به گفته این منبع آگاه دونالد ترامپ و تهران یک منفعت مشترک دیگر در افغانستان دارند و آن هم خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است.

از طرفی برخی کارشناسان مخالف گفت‌وگوی مستقیم آمریکا با طالبان هستند به این معنی که آمریکا به واسطه مذاکرات به این گروه وجهه قانونی داده است تا جایی که سفر هیات طالبان به تاشکند و میزبانی رسمی از این گروه باعث اعتراض دولت افغانستان شد.

ایران بر این باور است که روند صلح در افغانستان باید در دستان دولت این کشور باشد.

یک منبع دیگر در گفت‌وگو با رویترز تاکید کرد:‌ «در صورتی که آمریکا خواهان مشارکت بیشتر ایران در منطقه است باید نحوه برخورد خود با این کشور را تغییر دهد. تحریم ها مانع هر گونه مذاکره مستقیم شده است.»

«رایان کروکر» سفیر سابق آمریکا در این باره معتقد است: «واسطه‌های خارج از منطقه قادر به حل مشکل افغانستان نخواهند بود و گره مشکلات افغانستان به دست خود این کشور و همسایگان با منافع مشترک باز خواهد شد».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز