خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران یمن:

وقایع امروز عدن محصول سر سپردگی نیروهای داخلی در برابر متجاوزان است/ تجزیه یمن ابزار تحقق منافع ریاض و أبوظبی

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۲۱۹

رئیس اتحادیه روزنامه نگاران یمن گفت: حوادث امروز عدن محصول تبانی عربستان و امارات برای تجزیه رسمی جنوب یمن از طریق ابزارهای داخلی است که امارات از چهار سال پیش با نام «کمربند ایمنی» برای استان عدن به کار گرفته و از آن حمایت می‌کند.

«عبدالله علی الصبری»، نویسنده و پژوهشگر یمنی و رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران یمن در تشریح تحولات اخیر یمن در استان عدن در گفت‌وگو با ایلنا تأکید کرد: آنچه امروز در عدن اتفاق می‌افتد محصول تبانی عربستان و امارات برای تجزیه رسمی جنوب یمن از طریق ابزارهای داخلی است که امارات از چهار سال پیش با نام «کمربند ایمنی» برای استان عدن به کار گرفته و از آن حمایت می‌کند. این کمربند به اصطلاح ایمنی شاخه نظامی شورای انتقالی جنوبی به فرماندهی «عیدروس الزبیدی» و «هانی بن بریک»است.

وی گفت: به طور کلی به محض اینکه اخباری از عقب‌نشینی نظامی امارات از یمن به بیرون درز پیدا کرد، مزدوران داخلی ائتلاف متجاوز و اشغالگر سر تکان داده و به دنبال باز کردن جایی برای خود برآمدند، موضوعی که شورای انتقالی جنوبی مورد حمایت امارات را به تحرک میدانی و بسط سلطه کامل خود بر استان استراتژیک عدن از طریق انجام عملیاتی نظامی سوق داد که با عقب‌نشینی نیروهای در نظر گرفته شده علیه «عبد ربه منصور هادی» در بحبوحه ناامیدی بزرگ و تبادل اتهامات درباره موضع توطئه مآبانه عربستان همزمان با سیطره شورای انتقالی پایان یافت.

الصبری ادامه داد: موضع عربستان عجیب به نظر می‌رسد، از سویی حوادث عدن همسو با منافع ریاض که از منصور هادی حمایت می‌کند، نبوده و بلکه در تضاد با آن قرار دارد و از سویی خسارت‌های سعودی به مفهوم تضعیف به اصطلاح دولت قانونی و طرف‌های یمنی فریب خورده از ریاض است، اما در تحلیلی گسترده‌تر باید گفت که کاملا روشن است که مداخله نظامی عربستان و امارات در یمن به دنبال غارت ثروت‌ها و سرمایه‌ها و استفاده از مواضع استراتژیک مانند بنادر و نفت و جزایر است.

وی در ادامه افزود: امارات بر عدن تسلط دارد، منطقه‌ای که بندر مهمی دارد که در صورت استقرار و ثبات کشور یمن با بندر «جبل علی» در دبی رقابت خواهد داشت. این  در حالی است که ریاض تلاش می‌کند بر مناطق «المهره» و «حضرموت» سیطره یابد و برای ایجاد خط لوله نفتی به منظور انتقال نفت خود و کشورهای حوزه خلیج‌فارس به دور از چالش با ایران در تنگه هرمز به هر دری می‌زند.

وی تأکید کرد: متأسفانه مطامع این ائتلاف شیطانی فقط با تجزیه یمن به دولت‌های کوچک که تسلط و اداره آنها از خارج آسان است، تحقق می‌یابد و صحبت‌هایی که درباره جدائی جنوب یمن از شمال آن می‌شود، فقط و فقط آغازی برای این طرح توطئه‌مأبانه است.

این فعال سیاسی یمن گفت: از زمان اشغال استان‌های جنوب یمن توسط امارات و عربستان از چهار سال پیش، امارات به طور مشخص برای شکیل کمربند ایمنی که آن را بر استان عدن به رغم مخالفت منصور هادی مسلط کند، فعالیت کرد و در ادامه نیز با حمایت همین امارات بود که شورای انتقالی جنوب به منظور انضمام گروه‌های افراطی خواهان استقلال جنوب کشور از قسمت شمال  به هر بهایی که باشد، تشکیل شد.

وی تأکید کرد: قابل توجه است که فرماندهان شورای نظامی در جنبش جنوب که از سال ۲۰۰۷ ایجاد شده، معتبر نبودند و از ملاطفت نیروهای ملی یمن در نظام پیشین برخوردار بوده‌اند. 

صبری گفت: اما بسیاری از چهره‌های سیاسی جنوب با موج اعتراض‌آمیز جنوب همراه شده و خود را در گرو خارج  قرار دادند از جمله عناصر تشکیل‌دهنده شورای انتقالی که سرسپردگی این شورا به امارات و «محمد بن زاید»، حاکم أبوظبی بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی در پایان گفت: ذکر این نکته نیز بد نیست که بدانید جنبش جنوب دارای تعداد گروه‌های دیگری است که برخی از آنها سرسپرده عربستان هستند و برخی نیز که تعدادشان محدود بوده به صورت مستقل عمل می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز