خبرگزاری کار ایران

خودداری زن فعال سعودی از آزادی به شرط تکذیب شکنجه در ویدئو

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۰۱۴

خانواده زن فعال سعودی روز گذشته- سه شنبه- از مخالفت وی با آزادی، مشروط به صدور بیانیه‌ای ویدیوئی در تکذیب شکنجه‌اش در دوره بازداشت خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ خانواده «لجین الهذلول» زن فعال سعودی روز گذشته- سه‌شنبه- اعلام کردند که وی شرط مقام‌های سعودی برای آزادی در مقابل انتشار فیلمی در تکذیب شکنجه در دوره بازداشت نپذیرفته است. 

مقام‌های سعودی هذلول را به همراه دست کم ۱۲ فعال در عرصه حقوق زن بیش از یک سال است است که بازداشت کرده‌اند این در حالی است که عربستان ممنوعیت رانندگی بانوان را که درخواست بسیاری از زندانیان در دوه‌های طولانی‌مدت بوده لغو کرده است. 

«ولید الهذلول» برادر لجین تأکید کرد که «سعود القحطانی»، مشاور نزدیک «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که به قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد این کشور متهم است، در برخی جلسه‌های شکنجه هذلول حضور داشته و وی را به تجاوز و قتل تهدید کرده بود. 

دادستان کل عربستان اعلام کرد که در این باره تحقیق کرده و مدعی شد که این ادعا صحت ندارد. 

ولید هذلول در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت که لجین ابتدا موافقت کرد که سندی را در تکذیب شکنجه و آزار و اذیت امضا کند. خانواده‌اش نیز به امید حل پنهانی مسأله او در دوره اخیر سکوت اختیار کردند. 

ولید در ادامه افزود: «اما سازمان امنیت عربستان از لجین خواستند که در مقابل آزادی باید از طریق فایل تصویری شکنجه را تکذیب کند».

ولید در توئیتی نوشت: «شرط آزادی،‌ حضور در فیلم و اعتراف به اینکه مورد شکنجه قرار نگرفته است... این درخواست‌ها غیر واقعی است». 

خانواده لجین اعلام کردند که وی از پذیرش این پیشنهاد خودداری کرده است. 

گروه‌های مدافع حقوق بشر معتقد هستند که برخی اتهام‌های وارد شده به زنان بازداشتی شامل قانون جرایم اینترنتی می‌شود که مجازات آن پنج سال حبس است. 

ولید گفت که از جمله اتهام‌های وارد شده به هذلول ارتباط با ۱۵ تا ۲۰ خبرنگار خارجی در عربستان و تلاش برای پیدا کردن کار در سازمان ملل و حضور در دوره آموزش حریم خصوصی دیجیتال است. 

مقامات سعودی ده‌ها فعال دیگر و روشنفکران و چهره‌های دینی را طی دو سال گذشته در تلاش برای سرکوب هر نوع مخالفت و اعتراض احتمالی بازداشت کرده‌اند. این در حالی است که عربستان مدعی اصلاحات اجتماعی و اقتصادی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز