خبرگزاری کار ایران

اسکای نیوز گزارش داد:

طمع­ پایان‌ناپذیر ترکیه در دریای مدیترانه و واکنش­‌های توبیخی اتحادیه اروپا

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۳۹۷

دولت ترکیه با ادامه عملیات اکتشاف گاز از دریای مدیترانه به رغم مخالفت­‌های بین المللی به ویژه اروپا همچنان برنامه خود را در چالش با کشورهای همسایه ادامه می‌­دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای نیوز عربی، دولت ترکیه به ریاست «رجب طیب اردوغان» با ادامه روند اکتشاف گاز از دریای مدیترانه  با وجودم مخالفت‌­های گسترده جهانی به ویژه از سوی اروپا همچنان به سیاست چالش‌افکنی با کشورهای همسایه ادامه می­‌دهد.

«فؤاد اکتای» معاون رئیس‌جمهوری ترکیه روز گذشته- دوشنبه- از طرح کشورش برای ادامه عملیات اکتشاف خبر داد و با تأکید بر حقوق قبرسی­‌های ترک در جزیره تقسیم‌شده، اعلام کرد که چهارمین کشتی آنکارا به زودی عازم دریای مدیترانه می‌­شود.

وی گفت که سه کشتی «یاووز»، «فاتح» و «بربروس» در حال حاضر در این منطقه حضور دارند و به عملیات اکتشاف ادامه می‌­دهند.

اتحادیه اروپا در ماه جولای گذشته تحریم­‌هایی را بر آنکارا به دلیل ادامه عملیات اکتشاف گاز در دریای مدیترانه اعمال و مذاکرات توافق حمل و نقل هوایی فراگیر با ترکیه و نیز نشست­‌های شورای شراکت و دیگر نشست­‌های بلند پایه را متوقف کرد.

اتحادیه اروپا همچنین با پیشنهاد کمیساریای این اتحادیه برای کاهش کمک­‌های مقرر به ترکیه موافقت کرد و از بانک سرمایه‌گذاری اروپا خواست که فعالیت‌­های وام‌دهی به آنکارا را بازبینی کند.

اتحادیه اروپا تاثیر منفی و خطرناک فعالیت­‌های غیر قانونی ترکیه در دریای مدیترانه بر روابط این کشور با اتحادیه را گوشزد کرده و ترکیه را بار دیگر به خودداری از چنین فعالیت‌­ها و رعایت روح حسن هم­جواری و احترام به حق حاکمیت قبرس بر اساس قانون بین‌المللی فرا خوانده بود.

بر اساس این گزارش، قبرس، عضو اتحادیه اروپا فقط بر قسمت جنوبی این جزیره تسلط دارد و نیروهای ترکیه بر قسمت شمالی این جزیره که مساحت این قسمت یک سوم کل آن است، تسلط داشته و در آنجا جمهوری ترک شمال قبرس را که از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته نمی‌­شود، اعلام کرده است.

در همین راستا «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه گفت که وضعیت این کشور «امری واقعی» است و از همه خواست که قدرت کشورش را در این زمینه آزمایش نکنند.

وی در ادامه افزود: «هیچ کس از مردم قبرس ترک‌نشین و نیز دولت ترکیه و مردم این کشور انتظار ندارد که در مقابل اقدام دیگران برای غارت ثروت این بخش دست روی دست گذاشته و تماشاگر باشد».

قبرس‌،‌ مصر، ‌یونان، اتحادیه اروپا، ‌آمریکا و رژیم صهیونیستی با فعالیت‌­های ترکیه برای اکتشاف انرژی در دریای مدیترانه مخالف هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز