خبرگزاری کار ایران

ترامپ در مقایسه با تنش‌های منطقه‌ای، تهدید بزرگ‌تری برای قیمت نفت محسوب می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۹۰۵

در مقایسه با اخلال عبور‌ و مرور نفت در تنگه هرمز ، سیاست‌های تجاری رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید بسیار بزرگ‌تری به حساب می‌آید.

به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، زمانی بود که تنش‌های ژئوپولتیکی در خاورمیانه باعث می‌شد قیمت نفت سر به آسمان بگذارد، حتی زمانی‌که بلافاصله تاثیری بر چشم‌انداز تامین طلای سیاه نمی‌گذاشت. اکنون اما تهدید بالا گرفتن تنش‌هاست که بازار نفت را دچار شوک می‌کند و ممکن است وضعیت از این هم بدتر شود. 

توقیف نفتکش‌ها، سقوط پهپادها و قدرت‌نمایی در تنگه هرمز تاثیر اندکی بر قیمت نفت در بازارهای جهانی داشته است. شاید تاجران نفت باور ندارند که مهم‌ترین گذرگاه نفتی می‌تواند بسته شود. توقیف نفتکش استنا ایمپریو مشکلی است مربوط به بریتانیا و بعید به‌نظر می‌رسد که شاهد توقیف شمار بیشتری از نفتکش‌ها از سوی ایران باشیم. بنابراین بعید به‌نظر می‌رسد که تنش‌ها از حد فعلی بالاتر شود. 

در مقابل، پیامی توئیتری از سوی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر این‌که «تعرفه‌ ۱۰ درصدی مضاعفی بر ۳۰۰ میلیارد دلار واردات کالا از چین اعمال می‌شود»‌ کافی بود تا قیمت نفت سقوط کند. ۱۵ دقیقه پس از توئیت ترامپ قیمت نفت خام تگزاس اینترمدیت چهار درصد سقوط کرد و تا پایان روز این رقم به هشت درصد رسید. 

این تعرفه‌ها و همچنین تعرفه‌هایی که ترامپ پیشتر بر واردات کالا از چین اعمال کرده بود، همچون بادی مخالف برای ۱۰۰ میلیون بشکه نفت خام که بازار جهانی به آن‌ها نیاز دارد، عمل می‌کند. در مقایسه با اخلال عبور‌ و مرور نفت در تنگه هرمز، سیاست‌های تجاری ترامپ تهدید بسیار بزرگ‌تری به حساب می‌آید. 

آژانس بین‌المللی انرژی از پیش‌بینی‌هایش در زمینه افزایش نیاز به نفت در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ کاسته است. از میزان پیش‌بینی‌ها برای رشد تولید نفت در نیمه نخست سال جاری میلادی، ۶۵۰ هزار بشکه در روز کاسته شده است؛ حال آن‌که پیش‌بینی میزان تولید در شش‌ماهه دوم به یک میلیون ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز