خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

هسته مرکزی دموکرات‌ها همچنان منتقد سندرز هستند/ بایدن باید از قالب قبلی خود خارج شود

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۳۷۸

کارشناس مسائل آمریکا گفت: دومین مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات آمریکا نشان داد که این طیف همچنان درگیر مسائلی هستند که این حزب را دوپاره می کند.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد دومین دور از مناظره نامزدهای حزب دموکرات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دومین دور از مناظره درون حزبی دموکرات‌ها که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند در شرایطی برگزار شد که به دلیل زیاد بودن تعداد آنها، مناظره در دو بخش مجزا به اجرا در آمد. این یکی از ضعف‌های جناح دموکرات است که کثرت نامزدها باعث شده تا این وضعیت به وجود بیاید و علاوه بر آن می‌تواند در میزان آراء و حتی شکنندگی آراء نهایی تاثیر بگذارد. اصولاً مناظره‌های ابتدایی در مورد مسائل داخلی آمریکا اعم از اقتصاد، بیمه و مسائل اجتماعی است اما بعد از چند دور، نامزدها به مباحث سیاست خارجی می‌پردازند. نکته بسیار مهم این است که دموکرات‌ها در همین ابتدا به مباحثی مانند جنگ افغانستان، کره‌شمالی، سلاح اتمی و غیره اشاره کرده‌اند که نشان از خیز آنها برای ورود به مباحث خارجی دارد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که برگزاری دو مناظره آن هم تنها در اردوگاه دموکرات‌ها نمی‌تواند تکلیف نهایی انتخابات درون‌حزبی را مشخص کند و از این منظر، راه زیادی در پیش هر دو حزب است. نکته مهمی که از دو مناظره اخیر دموکرات‌ها می‌توان استنباط کرد، این است که به هیچ وجه نمی‌توان گفت که این مناظره‌ها ستاره‌ساز بوده‌اند؛ به عبارتی دیگر نه تنها چهره‌ها بلکه اظهارات و دعوای میان نامزدها به صورتی بوده که نمی‌توان گفت یک نفر از میان آنها به عنوان یک چهره تاثیرگذار ظهور کرده است. از این منظر باید بگویم که این دو مناظره نمی‌تواند در فضای فعلی به مخاطبان دموکرات‌ها نوید خیزش یک شخصیت تحول‌محور را بدهد. درست است اشخاصی مانند جو بایدن، برنی سندرز، الیزابت وارن و کاملا هریس به عنوان چهار گزینه اول در نظرسنجی‌ها مدنظر هستند اما به نظرم با گذشت دو دور از مناظره‌ها همچنان سوال‌ها و ابهامات زیادی در مورد آنها وجود دارد.

این پژوهشگر مسائل آمریکا با اشاره به ریشه انتقادهایی که به برنی سندرز می‌شود، گفت: در بخش اول از دور دوم مناظره‌ دموکرات‌ها هجمه بسیار سنگینی علیه برنی سندرز به وجود آمد و به دنبال آن رسانه‌های طرفدار ترامپ هم این مساله را برجسته کردند. باید توجه داشت که برنی سندرز اساساً به عنوان عضوی از حزب دموکرات به حساب نمی‌آید و در سنا هم به عنوان سناتور مستقل مشغول به کار است. در این مورد قوانین اسالات متحده اعلام می‌کند که اگر یک نفر فاقد جناح‌بندی مشخص باشد می‌تواند بر اساس میل خود وارد آن جناح (دموکرات یا جمهوری‌خواهان) شود که سندرز در اینجا طیف لیبرال‌ها را انتخاب کرده است. بسیاری از منتقدان او همواره از وی انتقاد می‌کنند که چرا سندرز به صورت شفاف و واضح اعلام نمی‌کند که متعلق به کدام حزب و جریان است.

ابوالفتح افزود: برنی سندرز اصالتاً بر اساس اندیشه و ریشه‌های فکری خود متعلق به جناح چپ حزب دموکرات است اما باید توجه داشت که او از قدیم‌الایام تا به امروز بر روی مسائلی مانند بیمه و نظام درمانی به صورت کاملاً جدی متمرکز بوده است. او صراحتاً در کتاب خود با عنوان «انقلاب ما» به این مفهوم اشاره می‌کند که دولت نباید بیمه را به ملت بفروشد و آنها را مجبور به خریداری این محصول کند. به بیانی دیگر، سندرز می‌گوید که فروش و تحمیل بیمه در آمریکا به مردم این کشور با اصل آزادی مندرج در قانون اساسی ایالات متحده در تضاد است و حتی آن را نقض می‌کند. او نه تنها در کتاب خود بلکه بارها در سخنانش به حق آزادی انتخاب مردم در بحث درمان و بیمه اشاره کرده است اما به هر حال این نگاه او مورد قبول جناح مرکزی حزب دموکرات نیست.

وی در پایان تصریح کرد: مساله دیگر که در مورد مناظره اخیر دموکرات‌ها مدنظر قرار بگیرد، جایگاه و وجهه جو بایدن است. معتقدم که او با یک مشکل اساسی روبه‌رو است و آن هم حک شدن عنوان «نماینده دولت پنهان» است؛ به عبارتی دیگر او را بخشی از جامعه نخبگان سیاسی آمریکا می‌دانند و این موضوع به علاوه اینکه او معاون باراک اوباما بوده باعث شده تا جامعه آمریکا که خواهان تغییر است، او را مهره مناسب برای ریاست جمهوری آینده آمریکا ندانند. باید متوجه بود که جریان‌های اجتماعی آمریکا همواره خواهان تغییر بوده‌اند و چهره‌هایی مانند جو بایدن که مدتها در مسند قدرت بوده‌اند را نمی‌پذیرند. مردم سوال می‌کنند که چرا او در طول مدت اخیر نتوانست کاری از پیش ببرد و از این منظر باید از قالب قبلی خود در بیاید و حرف‌های هیجانی‌تر ارائه دهد تا شاید بخت و اقبال با او یار باشد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز