خبرگزاری کار ایران

ملازهی در گفت‌وگو با ایلنا:

طالبان به نتایج انتخابات آینده افغانستان چشم دوخته است/ فعال شدن پاکستان وقایع جدید را خلق می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۶۳۱

تحلیلگر ارشد مسائل جنوب‌آسیا گفت: آمریکا به دنبال خروج آبرومندانه از افغانستان است و خروج تمام قد به معنای پذیرش شکست از سوی واشنگتن خواهد بود.

«پیرمحمد ملازهی» تحلیلگر ارشد مسائل جنوب‌آسیا در تشریح دلایل انتشار اخبار ضد و نقیض از تایید مذاکره میان طالبان و دولت افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخبار متعددی در مورد مذاکرات مستقیم طالبان با دولت وحدت ملی افغانستان از سوی رسانه‌ها منتشر شده که تحلیل‌های فراوانی را به دنبال داشت. از یک سو دولت افغانستان اعلام می‌کند که در آینده نزدیک با طالبان مذاکره می کند و حتی تعداد اعضاء تیم خود را هم مشخص می‌کنند اما از سوی دیگر شاهد آن هستیم که طالبان این مساله را تکذیب می‌کند. این وضعیت نشان می‌دهد که طالبان خود را در موضع قدرت می‌بیند و حتی در حال مستندسازی برتری سیاسی و میدانی خود در افغانستان است. آنها به دنبال این هستند تا ابتکار عمل را از دولت افغانستان سلب کنند.

وی ادامه داد: زمانی که دولت افغانستان واکنش یا اظهاراتی در مورد وضعیت میدانی و سیاسی از خود بروز می‌دهد یا اینکه خواهان مذاکره مستقیم با طالبان می‌شود، طالب‌ها عملاً واکنش نشان می‌دهند. این روند تا به امروز به صورت‌های مختلف انجام شده اما به نظرم سفر اخیر نخست‌وزیر پاکستان به آمریکا این روند را تا حد زیادی تغییر داد. به گونه‌ای که عمران‌خان به همراه رئیس ستاد ارتش و همچنین رئیس سرویس امنیتی پاکستان وارد خاک ایالات متحده شد و خروجی این دیدارها به خوبی نشان می‌دهد اسلام‌آباد در تلاش است تا به هر طریقی که شده طالبان را پای میز مذاکره بیاورد. این در حالیست که طالبان به هیچ وجه دولت فعلی را قبول ندارد و در اینجاست که تمام گمانه‌زنی‌ها به سمت انتخابات آتی افغانستان هدایت می‌شود. در اینجا مهمی مطرح می‌شود که آیا اشرف غنی نامزد انتخابات پیشِ‌روی افغانستان خواهد شد یا خیر؟

این کارشناس مسائل شبه‌‌قاره با بیان اینکه طالبان به این نتیجه رسیده که باید با دولت افغانستان وارد مذاکره شود، گفت: اظهارات سخنگویان طالبان و همچنین خروجیِ نسبی مذاکرات میان آنها و تیم آمریکا به خوبی نشان می‌دهد که طالبان به این نتیجه رسیده که باید با دولت وحدت ملی افغانستان وارد مذاکره شود. به موازات این وضعیت طالبان فهمیده که باید منتظر روی کار آمدن دولت بعدی در افغانستان باشد اما مساله دیگر که همچنان در مورد آن اختلاف نظر وجود دارد این است که آنها پس از خروج آمریکایی‌ها بادولت مذاکره خواهند کرد. اما آنچه بسیار مهم و حائز اهمیت است، سخنان عمران‌خان مبنی بر حضور نماینده طالبان در انتخابات آینده است. معتقدم که اگر طالبان یک نماینده از طرف خود وارد انتخابات کند می‌توان امیدوار بود که اوضاع تا حدودی آرام شود.

ملازهی افزود: به نظر می‌رسد که طالبان منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری است تا بتواند با دولت جدید مذاکره کند و داده‌ها نشان می‌دهد که سفر عمران‌خان به آمریکا تا حدودی زمینه‌ساز همین موضوع بود. عده‌ای بر این عقیده هستند که طالبان در میان افکار عمومی جایی ندارد و حتی اگر نامزد خود را وارد انتخابات کند، بدون تردید شکست خواهد خورد اما این تحلیل نادرست است؛ به گونه‌ای که طالبان در میان قوم پشتون نفوذ زیادی دارد و از سوی دیگر نمی‌توان جامعه افغانستان را در مخالفت صد در صدی با طالبان دانست. اگر آنها برای انتخابات آینده، نامزد خود را مشخص کنند به این معناست که طالبان در حال مشخص کردن و به تصویر کشیدن وزن خود است. باید به این نکته توجه شود، تا زمانی که زمینه‌سازی و مقبولیت در داخل افغانستان وجود نداشته باشد، طالبان نمی‌تواند حمایت‌های خارجی جلب کند.

وی در پایان تصریح کرد: نفوذ طالبان در افغانستان زیاد است و حتی امکان دارد که نامزد آنها در انتخابات از احزاب دیگر بیشتر رای بیاورد؛ به گونه‌ای که وضعیت آنها از حکمتیار و بسیاری از شخصیت‌های دیگر افغانستان بهتر است. در این ضعیت آمریکایی‌ها به دنبال خروج آبرومندانه از افغانستان هستند و حتی گفته می‌شود که واشنگتن از طالبان درخواست کرده که پایگاه‌های نظامی آمریکا در بگرام و افغانستان به کار خود ادامه دهد اما طالبان قبول نکرده است. طبیعی است که خروج تمام قدِ آمریکا از افغانستان به معنای پذیرش شکست خواهد بود و از این منظر آمریکا برای تسهیل در این وضعیت به سراغ پاکستان رفته است. بنابراین با توجه به اینکه جامعه افغانستان یک جامعه متکثر قومی بوده و به لحاظ جمعیتی بسیار متنوع است، وقایعی که در پس انتخابات آتی رخ خواهد داد می‌تواند بسیاری از مسائل را روشن کند.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز