خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

استقلال نسبی آمانو در پرونده ایران در تاریخ ثبت و ضبط شد/ ساختار شورای حکام اجازه اعمال نفوذ آمریکا برای انتخاب جانشین را نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۷۸۹۱۶۱

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: شورای حکام به صورتی عمل کرده است که هر ۳۵ عضو باید بدون در نظر داشتن برتری بر کشور دیگر، جانشین مدیرکل فقید را انتخاب کنند.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل بین الملل در تشریح ابعاد و پیامدهای درگذشت رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد:ی وکیا آمانو از سال ۲۰۰۱ در مقام نماینده ژاپن با عنوان کارشناس دولتی در هیات سازمان ملل متحد در زمینه مسائل موشکی منصوب و سه ماه بعد از آن وارد تیم متخصصان سازمان ملل در زمینه مطالعات منع گسترش و خلع سلاح هسته‌ای شد. او همچنین یکی از اعضای هیات اعزامی ژاپن به کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در ژنو بود و با مشاهده این موارد به خوبی می‌توان فهمید که کارنامه او بسیار پُربار بوده است. اگر از این مسائل عبور کنیم به خوبی می‌بینیم که آمانو یک شخصیت کاملاً مستقل به حساب می‌آید؛ او پس از محمد البرادعی پنجمین مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که کار خود را از سال ۲۰۰۹  شروع کرد.

وی ادامه داد: آمانو در دوره اول مدیریتش به عنوان رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا حدودی تحت تاثیر ایالات متحده قرار داشت اما در دور دوم شاهد آن بودیم که وی تا حد زیادی مستقل شده بود و به خوبی نشان داد که نفوذپذیر نیست. از این جهت است که می‌گویم او نسبت به همکاران اخیر خود تا حد زیادی به صورت مستقل عمل کرد. این استقلال را در پرونده هسته‌ای ایران به خوبی می‌توانیم ملاحظه کنیم؛ بارها مقامات آمریکا و سایر کشورها به صورت مستقیم و غیرمستقیم اعلام می‌کردند که ایران به تعهدات برجامی خود عمل نمی‌کند و حتی در برخی از گزارشات خود اعلام می‌کردند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران بسیار مشکوک است، اما آمانو حرف آخر را می‌زد و بارها به صورت رسمی اعلام کرد که ایران به تعهداتش عمل می‌کند. از این منظر می توان آمانو را بایکوت‌کننده بسیاری از سناریوهای تبلیغاتی و سیاسی آمریکا و متحدان اروپایی واشنگتن بدانیم که با توسل به تبلیغات سیاسی و رسانه‌ای سعی در ضربه زدن به ایران داشتند و این نشان می دهد که او با دید باز به پرونده‌ هسته‌ای ایران نگاه کرد.

بیگدلی افزود: زمانی که قرار بود آمانو انتخاب شود شاهد آن بودیم که هر ۳۵ عضو شورای حکام به او رای مثبت دادند و او با اکثریت بالا به ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتخاب شد که گواه مقبولیت سیاسی و شخصیتی آمانو است. در مقطع کنونی داده‌ها حاکی از آن است که «کرنل فروتا»، هماهنگ‌کننده ارشد سیاست‌گذاری این سازمان و همچنین «رافائل گروسی» نماینده آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو گزینه مطرح برای تصدی ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند اما باید دید که شورای حکام چه نظری در مورد آنها خواهد داد. نکته بسیار مهم این است که اساساً ساختار و سیاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گونه‌ای طراحی شده که هیچ کشور بر کشور دیگر برتری ندارد و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم که لابی‌های قدرتمند در انتخاب رئیس بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نفوذ خواهند داشت.

این استاد دانشگاه در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا لابی ایالات متحده برای انتخاب مهره همسو با سیاست‌های کاخ‌سفید فعال خواهد شد یا خیر، تصریح کرد: همانطور که گفتم، ساختار و پیچیدگی‌های تشکیلاتی در شورای حکام این اجازه را به هیچ کشوری نمی‌دهد که بخواهد در این مساله دخالت کند. سند اثبات این ادعا را باید جلسه اخیر شورای حکام که به درخواست آمریکا برای خطاب قرار دادن ایران برگزار شد، دانست. در آن مساله اعضای شورای حکام و تمام کسانی که در آن حضور داشتند از رویه مد نظر آمریکا پیروی نکردند و همین موضوع باعث تمسخر و نهایتاً عقب‌نشینی آمریکا شد. بنابراین دخالت و اعمال نفوذ آمریکا در انتخاب جانشین آمانو را باید منتفی دانست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز