خبرگزاری کار ایران

مخالفت قانونگذاران آمریکایی با معاملات تسلیحاتی ۸ میلیارد ریالی با عربستان سعودی

asdasd
کد خبر : ۷۸۷۲۰۲

قانونگذاران آمریکائی روز گذشته- چهارشنبه- با طرح توقف معاملات تسلیحاتی به ارزش هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار با عربستان سعودی و دیگر متحدان واشنگتن موافقت کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از رأی الیوم،‌ مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته -چهارشنبه- طرح توقف معاملات تسلیحاتی با ریاض و دیگر متحدان واشنگتن را تصویب کرد.

این اقدام ضربه بزرگی به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به شمار می‌رود و احتمالا وی این قانون را وتو کند. 

نمایندگانی که اکثریت آنها از عربستان سعودی به دلیل نقش آن در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد این کشور در سال گذشته خشمگین هستند، سه طرح را برای توقف معاملات اسلحه تصویب کردند و این موضوع به دلیل اقدامات فوق‌العاده و بدون ارائه به کنگره جنجال فراوانی ایجاد کرد. 

این طرح‌ها پیش از این در مجلس سنا تصویب شده است، ‌بنابراین در گام بعدی به کاخ سفید ارسال می‌شود و احتمال می‌رود که ترامپ از حق وتو برای سومین بار از زمان به قدرت رسیدن استفاده کند. 

با اینکه مجلس نمایندگان با اکثریت قاطع با توقف فروش سلاح موافقت کرده است اما این قانون به ۵۰ رأی دیگر نیاز دارد تا با دو سوم آرای مورد نیاز از حق وتوی ترامپ عبور کند. 

ترامپ درست زمانی که تنش در خاورمیانه رو به افزایش است، تلاش می‌کند ۲۲ معامله جداگانه فروش سلاح با عربستان و اردن و امارات که شامل جنگنده‌ها و مهمات و انواع دیگر سلاح می‌شود، انجام دهد. 

مخالفان معتقدند که این معاملات تسلیحاتی جنگ ویرانگر یمن را که عربستان با حمایت آمریکا به راه انداخته است، متشنج ‌تر می‌کند.

«الیوت انگل»، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در این‌باره گفت: «هنگامی که وقایع یمن را نگاه می‌کنیم،‌ اتخاذ موضعی از جانب آمریکا در این زمینه بسیار مهم جلوه می‌کند».

«مایکل مک کول» جمهوری‌خواه بلندپایه کمیته خارجی مجلس نمایندگان از این تصمیم‌ها انتقاد کرده و آنها را به دلیل افزایش نفوذ ایران بسیار خطرناک توصیف کرده است.

وی طی اظهارات بی اساسی مدعی شد که ایران تروریسم را در خاورمیانه گسترش داده و اگر ما اجازه دهیم این کشور موفق شود، ‌تروریسم گسترش یافته و بر بی‌ثباتی منطقه و ناامنی متحدانمان چون اسرائیل می‌افزاید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز