خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

امارات با کودتا در جنوب یمن رسماً خودزنی می‌کند/ اختلاف ریاض و ابوظبی بر سر تقسیم منافع عمیق‌تر شده است

asdasd
کد خبر : ۷۸۴۳۲۹

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: جنوب یمن اقامتگاه رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور بوده و هزینه‌های زیادی برای او شده است؛ حال اگر او را کنار بگذارند، به معنی شکست ائتلاف عربی است.

«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح ابعاد و پیامدهای سناریوی کودتا و تجزیه که توسط امارات در جنوب یمن انجام می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طرح امارات متحده عربی برای کودتا و تجزیه جنوب یمن دارای نکات ریز اما خطرناکی است که اولاً می‌تواند مشکلات جدی برای ابوظبی به بار بیاورد و دوماً اینکه می‌تواند منجر به درگیری میان این کشور و عربستان شود که در شرایط فعلی تا حد زیادی این مساله محقق شده است. باید توجه داشته باشیم که مناطق جنوبی یمن، جغرافیای اسکان و حضور «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن بوده و امارات همچنان به دنبال آن است تا این مهره سوخته را هر طور که شده در فرآیند قدرت‌سازی  مورد نظر خود فعال نشان دهد و از آن به نفع خود استفاده کند. از این منظر جغرافیای جنوب یمن برای امارات بسیار مهم است و همچنان به دنبال دولت‌سازی در این موقعیت استراتژیک است.

وی ادامه داد: امارات متحده عربی از ابتدای منازعه یمن نه تنها از حیث مالی بلکه از منظر سیاسی و نظامی بیشترین مخارج را در این جغرافیا صورت داده و اخیراً مدعی شده که در حال خارج کردن نیروهای خود از جنوب یمن و عدن است اما این ادعا کاملاً کذب یا حداقل غیر قابل دستیابی است. حتی اگر امارات نیروهای خود را در یمن کاهش (نه خارج) دهد و حضور نظامی خود را کمرنگ کند، بدون تردید جناح‌هایی را با تقویت مالی در یمن به جای خود باقی می‌گذارد. در مقابل این هزینه از عربستان سهم‌خواهی می‌کند و جدیداً شاهد درگیری پنهان میان این دو متحد هستیم. امارات احساس می‌کند که سعودی‌ها در حال دور زدن آنها در پرونده یمن هستند و اصالتاً خروجی و منافع خاصی از ناحیه ریاض برای آنها در نظر گرفته نشده است و همین موضوع یکی از دلایلی است که امارات را به سمت تجزیه جنوب یمن سوق می‌دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به عمق اختلاف میان عربستان و امارات و تاثیر خروجی آن بر وضعیت امنیتی و میدانی یمن، گفت: باید توجه داشته باشید که هرچه اختلاف میان امارات و عربستان بیشتر می‌شود، جای پای داعش و حتی القاعده در یمن محکم‌تر خواهد شد. اما مساله اصلی دیگر که به طرح تجزیه امارات برای جنوب یمن مربوط است، کنشگری و فعالیت این کشور و همچنین عربستان در لیبی و تونس است. مدت‌هاست که خلیفه حفتر با حمایت ابوظبی و ریاض در حال پیشروی به سمت طرابلس است تا بتواند به هر ترتیب دولت وفاق ملی لیبی به رهبری فائز السراج را کنار بزند و این موضوع برای پوشش دادن به مساله خروج امارات از یمن است تا به دنیا بگوید که در حال خارج کردن آنها و انتقال به لیبی هستیم. در اینجا به راحتی مشخص می‌شود خروج نیروهای امارات، دخالت آنها در لیبی و همچنین طرح تجزیه جنوب یمن به طور کلی یکدیگر را نقض می‌کنند و تضاد دارند.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا شاهد به هم ریختگی جدید در یمن از سوی امارات و عربستان خواهیم بود، تصریح کرد: وضعیت یمن به صورتی است که عربستان سه استان این کشور را از قدیم‌الایام در اختیار خود قرار داده و از سوی دیگر امارات متحده عربی هم به دنبال سهم‌خواهی خود در جنوب این کشور است. در این وضعیت امنیت شمال یمن توسط انصارالله تامین شده و اصالتاً سوال اصلی این است که اختلاف میان ریاض و ابوظبی تا کجا ادامه دارد و سرنوشت آن چه‌ خواهد شد. داده‌های میدانی و سیاسی به خوبی نشان می‌دهد که اگر امارات قصد کودتا در جنوب یمن را داشته باشد بدون تردید باید آن را خودزنی بدانیم؛ چراکه منصور هادی در این منطقه حضور داشت و اصالتاً امارات و عربستان سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی او انجام داده بودند. لذا اگر در وضعیت فعلی در این منطقه کودتا رخ دهد باید شخص جدید از سوی امارات در آنجا گذاشته شود و این یعنی اعلام شکست حمایت از منصور هادی طی سال‌های اخیر.       

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز