خبرگزاری کار ایران

گزارشگر سازمان ملل:

قتل خاشقچی جنایتی در سطح دولت بوده است

asdasd
کد خبر : ۷۸۳۸۱۸

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خودسرانه با اشاره به عربستان سعودی تأکید کرد که قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی جنایتی در سطح دولت بوده است.

به گزارش ایلنا به قنل از القدس العربی، «آگنس کالامر»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خودسرانه روز گذشته -سه‌شنبه- با حضور در جلسه سازمان عفو بین‌الملل در لندن با موضوع «قتل جمال خاشقچی، راز آشکار» تأکید کرد که قتل «خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی جنایتی در سطح دولت بوده است.

در این جلسه «خدیجه چنگیز»، نامزد خاشقچی، «کارین عطیه»، نویسنده روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا و «یحیی عسیری»، فعال حقوقی عربستان هم حضور داشتند.

کالامار در سخنرانی خود به نحوه ارتکاب جنایت پرداخت و تأکید کرد که خاشقچی توسط مزدوران دولت سعودی کشته شد و آنها تمام امکانات این کشور را به کار گرفتند و این یک نتیجه قطعی است و بنابراین قتل وی در سطح دولت بوده است.»

وی در ادامه توضیح داد که ریاض مسئولیت ارتکاب جنایت را بر عهده دارد و عربستان به عنوان یک دولت از عذرخواهی از خانواده قربانی و کشور ترکیه خودداری می‌کند». 

کالامار در همین راستا بر لزوم اقدام علیه عاملان اصلی این جنایت تأکید کرد و گفت: «اگر هیچ اقدامی در این زمینه انجام ندهیم در حقیقت این پیام را به عربستان و کشورهای دیگر ارسال کرده‌‌ایم که این جنایت موجب برافروخته شدن خشم شده اما امور به روال سابق خود باز می‌گردد و این همان پیامی است که سران برخی کشورها به دنبال آن هستند.» 

وی بر لزوم فعال‌سازی مکانیزم مجازات‌ها علیه مسئولان قتل خاشقچی تأکید و نسبت به اجازه بین‌المللی به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که به دخالت در این جنایت متهم است، برای حضور در نشست سران گروه ۲۰ ابراز تأسف کرد. 

کالمار گفت: «من از گروه ۲۰ به شدت ناامید شدم، نمی‌دانم در مذاکرات سران کشورها چه اتفاقی رخ داده است اما عکس دسته جمعی پایان نشست، خود گویایی مسائل بسیاری است، دست دادن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با بن سلمان به نظر من کار پسندیده‌ای نبود».

هنگام آغاز سخنرانی گزارشگر سازمان ملل درباره جنایت قتل خاشقچی، چنگیز نتوانست احساسات خود را کنترل کند و به شدت گریست به گونه‌ای که کالامار سخنرانی خود را قطع و سپس با یکدیگر از سالن خارج شدند.

چنگیز سپس بر لزوم ابراز واکنش نسبت به گزارش سازمان ملل درباره این جنایت تأکید کرد و گفت: «از کشورهای اروپائی به ویژه انگلیس می‌خواهم که این گزارش را از نظر سیاسی جدی گرفته و اقدامات بسیار جدی‌تری در این زمینه انجام دهند.»

وی همچنین  خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفت: «آیا از سکوت خود در قبال این جنایت و احتمال ادامه چنین جنایت‌هایی در آینده نمی‌ترسید؟ چنین برخوردی با این جنایت که گویی کهاتفاقی نیفتاده بسیار خطرناک است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز