خبرگزاری کار ایران

واکاوی ایلنا از ابعاد اعتراض یهودیان آفریقایی‌تبار در اسرائیل؛

هانی‌زاده: تل‌آویو درگیر «انفجار اجتماعی» شده است/ معترضان خطوط ‌قرمز رژیم صهیونیستی را شکستند

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۴۴۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: سرکوب، سانسور و حصر یهودیان آفریقایی در اسرائیل موضوعی است که دهه‌ها توسط تل‌آویو پنهان مانده و این خیزش را باید افشاگری اجتماعی بدانیم.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و پیامدهای اعتراض یهودیان آفریقایی‌تبار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اعتراض‌هایی که در سرزمین اشغالی به وقوع پیوسته دارای عقبه تاریخی است اما اصل مطلب کشته شدن یک نوجوان آفریقایی‌تبار از طیف فالاشا (یهودیان اتیوپیایی‌تبار) توسط یکی از افسران رژیم صهیونیستی است که اتفاقاً خارج از ساعت کاری وی اتفاق افتاده و همین موضوع باعث شده تا موج جدید از خیزش‌ها علیه دولت فعلی اسرائیل به راه بیفتد. شاید برای عده‌ای کشته شدن این نوجوان خبر یا مساله مهمی نباشد و بگویند که اسرائیل هزاران نفر فلسطینی را کشته است؛ آنچه که در این مورد بسیار مهم خواهد بود این است که چنین اتفاق مهمی اولاً در سرزمین‌های اشغالی رخ داده و دوماً میان اسرائیل و شهروندان یهودی رخ داده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که یهودیان آفریقایی‌تبار اسرائیل سال‌های سال در تحقیر و سانسور قرار داشته‌اند و حتی رسانه‌های آمریکایی در چند سال گذشته بارها این موضوع را به رشته تحریر درآوردند که نمونه آن را می‌توان مجله نیوزویک دانست که در سال ۲۰۱۶ تبعیض‌نژادی صورت گرفته علیه این طیف را به اطلاع مخاطبانش رساند. از این جهت نه تنها فالاشا بلکه آفریقایی‌های حبشه هم بارها تحت ظلم و سرکوب رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند اما بحث اصلی این است که این طیف در ساختار سیاسی و فرهنگی اسرائیل هیچ مشارکتی ندارند و اساساً در طول این مدت که به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده‌اند از بسیاری از مزایای سایر یهودیان محروم بوده‌اند. از این جهت خیزش آفریقایی‌تبارهای اسرائیل را نباید تنها به این موضوع که یک نوجوان به قتل رسیده محدود کرد، بلکه این موضوع دارای عقبه تاریخی و همچنین مولفه‌هایی بوده که به یک‌باره تکمیل کننده بحران فعلی در اسرائیل است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه خیزش اخیر در اسرائیل باعث شکسته شدن خطوط قرمز سیاسی و اجتماعیِ رژیم صهیونیستی شده است، گفت: موضوع دیگری که بسیار مهم و حائز اهمیت بوده این است که در طول ۲۰ سال این دومین خیزش یهودیان آفریقایی‌تبار در اسرائیل به حساب می‌آید که شعارهای داده شده در آن به صورت علنی خطوط سیاسی و اجتماعی اسرائیل را شکست. این شعارها دقیقاً به تبعیض‌نژادی و سرکوب این دسته از یهودیان طی سال‌های اخیر اشاره می‌کند که تجمیع همه آنها «انفجار اجتماعی» را رقم زده است. از این منظر باید متوجه بود که ساختار اجتماعی اسرائیل به دلیل حضور قومیت‌ها و نژادهای مختلف که سال‌ها مورد سانسور و حذف و حصر قرار گرفته‌اند، هر لحظه این امکان را دارد که شکاف بسیار عمیق را تجربه کند.

هانی‌زاده افزود: تعمیق گسست یکی از مواردی است که می‌تواند فرو ریزش اسرائیل در داخل را به همراه داشته باشد. شاید بسیاری از مخاطبان حتی نمی‌دانستند یا باور نمی‌کردند که در سرزمین‌های اشغالی این تعداد از آفریقایی‌تبارها حضور داشته‌اند اما واقعیت این است که حضور چنین اقلیت‌هایی در اسرائیل به صورت سازمان‌یافته سانسور شده و هیچ نامی از آنها به میان نیامده است. نمونه اساسی و بسیار ملموس این موضوع را باید در مصادره سه عنصر اقتصاد، سیاست و امنیت توسط «یهودیان اشکنازی» جست‌وجو کرد. این طیف از یهودیان که از اروپا به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده‌اند، غالباً کسانی هستند که در همان کشورها تحصیل کرده‌اند و به لابی‌های قدرت وصل بوده‌اند و حالا تمام پست‌های کلیدیِ نظامی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی را تصاحب کرده‌اند. اما فالاشا و سایر یهودیان آفریقایی تماماً تحت سانسور و هجمه قرار دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سیاست مقام‌های اسرائیل و دولتمردان آن طی سال‌های اخیر به حدی جهت‌دار بوده که ما شاهد خلق جناح خودی و ناخودی در آنجا هستیم و حتی یهودیان را در تقسیم‌بندی مورد نظر خودشان قرار می‌دهند. این روند گسست اجتماعی را تقویت می‌کند و ادامه آن با توجه به وضعیت فعلی می‌تواند درگیری را افزایش دهد. اینکه نخست‌وزیر اسرائیل از این موضوع‌ ابراز تاسف کرده امری بدیهی است که در تمام نقاط دنیا اتفاق خواهد افتاد، اما اصل ماجرا این است که موضوع مذکور پس از دهه‌ها به صورت علنی و با نمایی بسیار خشن پا به عرصه رسانه گذاشت و در آنجا افشاء شد که این برای اسرائیل گران تمام خواهد شد. تا جایی که برخی از کاربران عرب در فضای مجازی از آن به عنوان «انتفاضه فالاشا» یاد کرده‌اند.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز