خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

پرونده دخالت روسیه تنها برگ برنده دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ/اقدام علیه کاخ‌سفید نیازمند اجماع حداکثری است

asdasd
کد خبر : ۷۸۱۳۲۹

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: دموکرات‌ها به تنها نمی‌توانند رئیس‌جمهوری را استیضاح کنند و این مانورهای رسانه‌ای صرفاً مصرف انتخاباتی برای اعمال فشار بر او را دارد.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و دلایل همصدا شدن دموکرات‌ها برای استیضاح دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: موضوع استیضاح ترامپ مربوط به امروز یا هفته‌های اخیر نیست بلکه کمی پس از ورود او به کاخ سفید، منتقدانش به خصوص دموکرات‌ها به دنبال آن بودند تا به هر صورتی که شده وی را مورد هجمه قرار دهند. نمونه بسیار قوی این مساله را باید در تحرک‌های رسانه‌های همسو با لیبرال‌ها و نمایندگان دموکرات حاضر در مجلس نمایندگان مورد اشاره قرار داد که در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به اوج خود رسید اما هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت. اساساً موضوع و فرآیند استیضاح رئیس جمهوری آمریکا نه تنها در شرایط فعلی بلکه به صورت کلی خیلی دشوار است و باید داده‌های بسیار زیادی در این میان مورد تحلیل قرار بگیرد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که برای استیضاح ترامپ به دو سوم آراء در کل نیاز است و در غیر اینصورت هیچ اقدامی نمی‌توان انجام داد اما اینکه چرا نظرسنجی گالوپ آن هم در شرایط فعلی اعلام می‌کند که ۸۰ درصد دموکرات‌ها خواهان استیضاح ترامپ هستند موضوعی است که بخش اعظم آن به فضای سیاسی داخل آمریکا و انتخابات ریاست‌جمهوری برمی‌گردد. به گونه‌ای تمام داده‌ها نشان می‌دهد که اوضاع اقتصادی و بیکاری تا حد زیادی به نفع ترامپ و سیاست‌های وی رقم خورده و او توانسته در این محور رضایت طرفداران خود را جلب کند. از سوی دیگر دموکرات‌ها در فضای فعلی که در حال نزدیک شدن به اننتخابات ۲۰۲۰ هستیم دست روی مسائلی مانند ارتباط ترامپ با الیگارش‌های روسیه گذاشته‌اند و حتی در فضای دیگر بحث مالیات و مهاجران را علیه وی برجسته می‌کنند. لذا اینکه مجددا حرف از استیضاح او مطرح می‌شود، دقیقاً نشان از اوج رقابت‌های سیاسی هر دو طیف برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ دارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه برای استیضاح ترامپ تمام ساختار قوه مقننه آمریکا باید با هم ائتلاف کنند، گفت: برای اینکه بتوان ترامپ را به ورطه استیضاح کشاند، لازم است تا دو سوم قوه قانونگذار ایالات متحده علیه او دست به ائتلاف بزنند؛ اینکه گفته می‌شود در مجلس نمایندگان ائتلاف حداکثری علیه ترامپ و تیم وی شکل گرفته کافی نیست و آنها نمی‌توانند تنها با این اهرم او را استیضاح کنند. به عنوان مثال در مورد نیکسون چنین وضعیتی اتفاق افتاد که نهایتاً او به هزاران ترفند دست زد تا از این موضوع رها شود اما در وضعیت فعلی که ترامپ بر سر کار است این مساله تا حد زیادی متفاوت است. به این جهت است که می‌گویم تا ائتلاف حداکثری میان هر دوجناح اتفاق نیافتد هیچ کاری از پیش نمی‌رود و نمی توان تنها به چندین داده‌ سیاسی یا اجتماعی بسنده برای بایکوت ترامپ از صحنه سیاسی آمریکا بسنده کرد.   

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا می‌تواند برای ترامپ خطرناک باشد یا خیر، گفت: پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا که توسط بازپرس مولر بررسی و راهبری می‌شود همچنان به قوت خود مفتوح است تا به عنوان ابزاری برای اعمال فشار علیه ترامپ مورد استفاده دموکرات‌ها قرار بگیرد. به عبارتی دیگر این پرونده بهترین و مهمترین کارت دموکرات‌ها برای تبلیغات علیه ترامپ به حساب می‌آید. در این میان باید متوجه بود که دولت ترامپ سعی کرده تمام تمرکز داخل کشورش را بر مسائل اقتصادی و مالی معطوف کند و کمترین توجه‌ها به سیاست خارجی معطوف می‌شود. به عنوان مثال تیم رسانه‌ای ترامپ سعی کردند در این مدت با بمباران تبلیغاتی «پرونده ایران» را به یک موضوع داخلی تبدیل کنند که تا حدودی موفق شدند و از آن طریق به دنبال تطهیر شکست‌های خود در سیاست خارجی هستند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز