خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

اختلاف آلمان و فرانسه دلیل اصلی عدم انتخاب روسای سه‌گانه اتحادیه اروپا/ ترس از راست‌افراطی باعث اجماع خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۰۷۴

یک کارشناس مسائل اروپا گفت: عدم ائتلاف احزاب پس از انتخابات پارلمان اروپا موجب به هم‌ریختگی در تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا شده است.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح دلایل و پیامدهای اختلاف‌ کشورهای اروپایی بر سر انتخاب روسای سه‌گانه نهادهای اروپایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: عدم انتخاب روسای سه پست کلیدی کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا و شورای اروپا و تعویق در برگزاری نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خوبی نشان می‌دهد که همچنان اختلاف میان احزاب و کشورهای عضو اتحادیه وجود دارد. موضوع این است که انتخابات پارلمان اروپا به خوبی نشان داد که احزاب سنتی چپ و راست میانه نتوانسته‌اند همانند گذشته نظر همگان را به خود جلب کنند و از این منظر واگرایی همچنان به معنای دقیق کلمه بر سر بروکسل سایه افکنده است. انتظار می‌رفت که احزاب راست و چپ میانه بتوانند در این مدت با یکدیگر ائتلاف کنند یا حداقل همگرایی آنها بیشتر شود اما دقیقاً این اتفاق برعکس رخ داد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که اشتراک نظر میان آلمان و فرانسه در انتخاب روسای این سه نهاد اروپایی وجود ندارد یا در کمترین حد قرار دارد. باید متوجه باشیم که شکاف‌ها در وضعیت فعلی تقریباً به سطح قابل ملاحظه‌ای رسیده است. برای درک بهتر این موضوع باید به فرانسه نگاه کنیم؛ زمانی که انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در پاریس برگزار شد نتایج به خوبی نشان داد دو حزب جمهوری‌خواه و سوسیالیست فرانسه که به عنوان جریان‌های اصلی و سنتی ساختار سیاسی در این کشور شناخته می‌شدند به صورت کاملاً مشهود به حاشیه رانده شدند و نهایتاً امانوئل مکرون پدیدار شد. او در این میان بسیار سعی کرد تا به سمت هیچ طیفی متمایل نشود تا بتواند بر تمام جناح‌ها غلبه داشته باشد و نهایتاً همه رابا خود همسو و همراه کند.

این پژوهشگر مسائل اروپا با بیان اینکه اختلاف فرانسه و آلمان باعث انفعال و تاخیر در انتخاب روسای سه پست کلیدی اتحادیه اروپا شده است، گفت: فرانسه به صورت علنی از نامزدی فرانتس تیمرمن (معاون کنونی رئیس کمیسیون اروپا و رهبر چپ‌های میانه‌روی هلند) و آلمان از نامزدی مانفرد وبر (از احزاب میانه) برای تصدی پست کمیسیون اروپا حمایت می‌کنند و همین موضوع موجب ایجاد اختلاف شده است. باید توجه داشته باشیم که آلمان و فرانسه بیشترین تعداد آراء و کرسی‌ را نسبت به سایر کشورهای اروپایی در انتخابات اخیر به خود اختصاص دادند و به نحوی باید آنها را جریان اصلی این موضوع دانست که تاثیرگذاری عمیقی بر وضعیت فعلی دارند. لذا درگیری در پارلمان اروپا و به هم‌ریختگی احزاب در عدم انتخاب روسای سه رکن اصلی نظام سیاسی اروپا دخیل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دلیل اینکه چرا اختلاف و دعوای سیاسی بر سر انتخاب رئیس کمیسیون اروپا نسبت به شورا و پارلمان اروپا بیشتر است، به جایگاه و میزان نفوذ کمیسیون اروپا برمی‌گردد. باید متوجه بود که کمیسیون اروپا قوی‌ترین نهاد اروپایی در ساختار سیاسی اروپا به حساب می‌آید اما پارلمان و شورای اروپا به عنوان یک نهاد هماهنگ کننده شناخته می‌شوند. از سوی دیگر کمیسیون اروپا نقش محوری در تایید مصوبات اتحادیه اروپا دارد و ارزش و جایگاه سیاسی آن بسیار بالاتر و پرنفوذتر از دو رکن دیگر است. به هر ترتیب آنچه از شواهد و قرائن بر می‌آید این است که اروپایی‌ها به هر ترتیب قابلیت اجماع‌سازی خود را از دست نداده‌اند و از سوی دیگر آنها نگران تحرک‌ها و میزان خیزش راست افراطی و میدان‌داری این جریان در قاره سبز هستند. بنابراین در مدت زمان کوتاهی شاهد انتخاب روسای سه نهاد کلیدی اتحادیه اروپا خواهیم بود.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز