خبرگزاری کار ایران

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا:

خروجی نشست منامه پیوند اعراب و اسرائیل بود/ بایگانی پرونده فلسطین در دستور کار قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۶۶۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: نشست بحرین بستری برای ارتباط‌گیری اعراب و اسرائیل بود و این موضوع نه تنها برای فلسطین بلکه برای منطقه خطر‌های زیادی دارد.

«جلال چراغی» کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای منطقه در تشریح خروجی نشست اقتصادی بحرین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نشست اقتصادی منامه که باید آن را بخش اقتصادی معامله قرن دانست در شرایطی برگزار شد که صاحبان این نشست (فلسطینی‌ها) در آن حضور نداشتند و از این جهت همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، بدون نتیجه ملموس پایان یافت؛ تا جایی که جرد کوشنر (داماد و مشاور ترامپ) با دیدن این وضعیت در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود رهبران فلسطینی نمی‌خواهند به مردمشان کمک کنند که البته باید این اظهار نظر را فرار رو به جلو دانست. همانگونه که گمانه‌زنی می‌شد، این نشست بستری برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و اعراب بود؛ یعنی اساس و محور اصلی آن همین موضوع بود و مساله فلسطین در حاشیه آن قرار داشت.

وی ادامه داد: چارچوب اصلی معامله قرن مشخص نیست چه برسد به آنکه چارچوب اقتصادی آن مشخص باشد. هدف اصلی ارتباط‌گیری میان اعراب و اسرائیل پذیرش حاکمیت رژیم صهیونیستی بر قدس و سرزمین‌های اشغالی است تا در نهایت به این خروجی برسند که قدس، پایتخت اسرائیل است. در این میان نکته بسیار تعجب‌آور اما مهم، اظهارات وزیر خارجه بحرین در مورد اسرائیل است. او که به گفته خود برای اولین بار با رسانه‌های اسرائیل مصاحبه می‌کرد اعلام می‌کند که اسرائیل یک کشور در خاورمیانه بوده و خواهد بود. حتی پا را از این فراتر می‌گذارد و موجودیت اسرائیل را به صورت رسمی تایید می‌کند. او در جایی دیگر اعلام می‌کند که نشست اقتصادی بحرین را باید همانند کمپ دیوید دانست؛ چراکه در کمپ دیوید ماهیت رژیم صهیونیستی به زور و با اعمال فشار مورد تایید قرار گرفت.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به دلایل اصرار آمریکا بر عادی‌سازی روابط اسرائیل و اعراب گفت: ایالات متحده و در راس آن ترامپ سعی دارد داماد خود را به عنوان پدرخوانده معامله قرن به دنیا معرفی کند تا در نهایت به مسائلی از قبیل تصاحب قدس و مسجد الاقصی، لغو قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد بازگشت آوارگان، بایگانی پرونده فلسطین و محو شدن آرمان آن و همچنین تحمیل هزینه‌های طرح معامله قرن به اعراب دست پیدا کند و آنها را به ورطه عملیاتی شدن در آورد. ترامپ بارها اعلام کرده که کشورهای منطقه به دنبال کمک سیاسی و مالی به فلسطین هستند و از این منظر باید درک کرد که مخاطب نشست منامه، اعراب بودند نه فلسطینی‌ها.

وی افزود: نشانه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نشست اقتصادی منامه در راستای پیوند اعراب و اسرائیل برگزار شد. به عنوان مثال حضور پررنگ رسانه‌های اسرائیلی در این نشست که مجوز حضور آنها در بحرین و نشست مذکور از آمریکا صادر شده بود، نه بحرین. نمونه دیگر تبلیغات گسترده فیس‌بوک و توئیتر در مورد نشست منامه بود و مهمتر از آن شاهد حضور معاون وزیر خارجه آمریکا در تنها کنیسه یهودی‌ها در بحرین بودیم که به خوبی نشان می‌دهد از روز اول هدف آنها نسبت به نشست بحرین تغییر محوریت این نشست از فلسطین به عادی‌سازی روابط اسرائیل و اعراب بوده است. از این منظر باید متوجه بود که این نشست شروع ارتباط بین این دو جریان است که در آینده می‌تواند برای منطقه تهدید به شمار بیاید.

چراغی در پایان خاطرنشان کرد: اگر خروجی نشست بحرین در لایه‌های اصلی و سیاسی اسرائیل مثبت ارزیابی شود، مطمئن باشید که نتیجه آن می‌تواند آراء نتانیاهو در انتخابات پیش‌رو را تقویت کند. از منظر دیگر معتقدم که این نشست در هاله‌ای از بی‌برنامگی و ابهام برگزار شد و از این جهت شاید بتواند به صورت مقطعی نتایج مثبتی برای او به همراه داشته باشد و به نظرم در آینده و بلند مدت به ضرر نتانیاهو خواهد بود. چراکه در وضعیت کنونی به خصوص پس از برگزاری نشست منامه، انسجام فلسطینی‌ها و تقویت گروه‌های مقاومت بیش از گذشته اتفاق افتاده و میان طیف سیاسی و جبهه مقاومت فلسطین همگرایی پررنگ‌تر شده است. از این منظر در بلند مدت اسرائیل از حیث میدانی و سیاسی با چالش‌های بسیارجدی روبه‌رو خواهد بود که صهیونیست‌های مذهبی خروجی منفی این وضعیت را حاصل سیاست‌های نتانیاهو خواهد دانست.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز