خبرگزاری کار ایران

واکنش‌های بین‌المللی به درگذشت محمد مرسی

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۹۳۵

مقام‌ها و نهادهای سیاسی به درگذشت رئیس‌جمهوری پیشین مصر واکنش نشان دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، «محمد مرسی» رئیس‌جمهوری پیشین مصر، روز گذشته -دوشنبه- طی جلسه دادگاهش در قاهره در سن ۶۷ سالگی درگذشت. 

او از مقام‌های صاحب‌نام اخوان المسلمین مصر و نخستین رئیس‌جمهوری قانونی در تاریخ مدرن  این کشور بود که در پی کودتای نظامی در سال ۲۰۱۳ از سمتش برکنار و به اتهام جاسوسی دستگیر و زندانی شد. 

بسیاری از مقام‌های سیاسی جهان به واقعه درگذشت این سیاستمدار واکنش نشان دادند. 

«تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی»، امیر قطر، به خانواده مرسی و مردم مصر تسلیت گفت. وی در پیامی توئیتری نوشت: «با اندوه خبر مرگ ناگهانی رئیس‌جمهور پیشین محمد مرسی را دریافت کردیم. تسلیت و همدردی عمیق خود را به خانواده او و مردم مصر اعلام می‌کنم. همه از خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم.»

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز گذشته «مستبدان» مصر را مسئول مرگ محمد مرسی دانست. 

وی که از متحدان نزدیک رئیس‌جمهوری پیشین مصر بود در نطقی تلویزیونی گفت: «تاریخ هیچ‌گاه مستبدانی را که با زندانی کردن مرسی و تهدید به اعدام او را به سوی مرگ راندند، از یاد نخواهد برد.»

او محمد مرسی را «شهید» نامید و گفت: «باشد که خداوند همراه برادرمان مرسی باشد. باشد که روحش در آرامش باشد.»

«استفان دوگاریک»، سخنگوی سازمان ملل، به خانواده و هواداران مرسی تسلیت گفت. 

دیده‌بان حقوق بشر در خاورمیانه و شمال آفریقا درگذشت مرسی را با توجه به عدم ارائه خدمات مناسب پزشکی از سوی دولت «وحشتناک اما کاملا قابل‌پیش‌بینی» توصیف کرد.  

این دیده‌بان در پیامی توئیتری عنوان کرد: «مُرسی از غذا و خدمات مناسب پزشکی محروم بود. دولت مصر به‌خوبی از بدتر شدن وضعیت جسمی او آگاه بود. مُرسی بسیار وزن از دست داده و چندباری نیز در دادگاه غش کرده بود.»

«احمد مرسی»، پسر محمد مرسی، نیز در پیامی توئیتری درگذشت پسرش را تایید کرد: «در پیشگاه خداوند، من و پدرم به یکدیگر خواهیم پیوست.»

«محمد سودان»، رهبر اخوان المسلمین در لندن، درگذشت رئیس‌جمهوری پیشین مصر را «قتل عمد» خواند و گفت که وی نه به دارو دسترسی داشت و نه می‌توانست با کسی دیدار کند. 

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با واکنش به درگذشت مرسی خواستار تحقیقات در این‌باره شد.

حماس نیز در بیانیه‌ای با اعلام تسلیت درگذشت مرسی، «تلاش‌های بسیار او در جهت خدمت به مصر و مردمش و تعهدش به مسئله فلسطین» را ستود.

گروه سیاسی «جماعت اسلامی» پاکستان نیز با اشاره به درگذشت رئیس‌جمهوری پیشین مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که «جهان اسلام قهرمانی واقعی را از دست داد».

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز