خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

حادثه دریای عمان سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا و اسرائیل است/ حذف ایران از صحنه تحولات جهانی عملی نیست/ مواضع تهران در راستای دفاع از منافع منطقه و اسلام است

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۷۲۸

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تأکید کرد که حادثه اخیردو نفت‌کش در آبهای دریای عمان در راستای عملی شدن اهداف و سناریوهای آمریکا و اسرائیل و متحدان منطقه‌ای آنها علیه ایران رخ داد.

«کریم العلیوی» نماینده ائتلاف فتح و عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در تشریح زمینه‌ها، اهداف و پیامدهای حادثه انفجار  دو نفت‌کش که اخیرا در آب‌های دریای عمان رخ داد، گفت: «حادثه اخیری که در منطقه خلیج‌فارس رخ داد، در نوع خود حادثه‌ای بسیار عجیب بود. برخی گروه‌ها به دنبال بی‌ثبات کردن و ناامن کردن منطقه هستند و این درست همان چیزی است که آمریکا و اسرائیل و متحدان منطقه‌ای آنها به ویژه عربستان سعودی می‌خواهند و بنابراین به اشکال و روش‌های مختلف تلاش می‌کنند تا وضعیت موجود را بحرانی کرده و بهانه را برای آمریکا و اسرائیل علیه مواضع منطقه به ویژه ایران فراهم کنند».

العلیوی گفت: امروز ما می‌دانیم که آمریکا و اسرائیل با ایران دشمنی دارند، چرا که مواضع این کشور در راستای دفاع از منافع منطقه و اسلام است و این موضوع هرگز خوشایند اسرائیل نبوده و نخواهد بود. بنابراین باید گفت که هیچ از آمریکا و اسرائیل بعید نیست که چنین حملاتی را به کشتی‌ها انجام دهند و چنین وانمود کنند که کار ایران است.

وی تأکید کرد: طبیعتا ایران از این اعمالی که آمریکا و اسرائیل ادعا می‌کنند، مبراست و گواه این ادعا آنکه آمریکا از مسافت‌های طولانی به منطقه آمده تا با ایران مقابله کند و در نتیجه این خود دال بر آن است که تمام اعمالی که آمریکا به آنها دست می‌زند، از ایران کاملا دور است.

این نماینده پارلمان عراق گفت: پس از حادثه دو نفتکش در آب‌های دریای عمان و خیز سریع آمریکا در اتهام‌زنی به ایران، سناریوهای متعددی توسط واشنگتن و متحدانش دنبال می‌شود که در این سه مورد خلاصه می‌شود:

۱-تحمیل فشار حداکثری بر ایران و اجبار آن به تسلیم.

۲- تشکیل اجماع بین‌المللی علیه ایران برای تحت فشار قرار دادن این کشور و دور کردن آن از متحدان خود.

۳- تأمین گذرگاه دریانوردی امن با توسل به این حادثه و از سویی تسلط بر بازار نفت و کنترل قیمت آن و نیز رصد تلاش‌های ایران برای مقابله با تحریم‌ها که طبق معمول از عادت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا در دوشیدن اعراب حاصل می‌شود.

العلیوی در پایان تأکید کرد که در حال حاضر میانجی‌هایی به صحنه آمده‌اند تا تحولات عرصه سیاسی را به گونه‌ای دیگر رقم زنند البته ایران تمام فعالیت‌های مرتبط با این موضوع را تحریم نکرده است اما با هوشمندی کامل اهداف و سناریوهای جهت‌دار را درک کرده است که می‌توان نمونه بارز آن را در سفر «شنزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن به ایران مشاهده کرد و این نکته مسجل شد که حذف ایران از صحنه تحولات جهانی چنانچه مطلوب آمریکاست، هرگز عملی نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز