خبرگزاری کار ایران

برکناری رئیس دستگاه اطلاعات پاکستان و جایگزینی یک ژنرال افراطی

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۳۳۶

پاکستان روز گذشته- یکشنبه- رئیس دستگاه اطلاعات این کشور را برکنار و یک ژنرال افراطی با نفوذ را جایگزین وی کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی،‌ دفتر رسانه‌ای ارتش پاکستان روز گذشته -یکشنبه- با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «عاصم منیر» رئیس فعلی دستگاه اطلاعات که فقط هشت ماه عهده‌دار این سمت بود، برکنار و «فائز حمید» به جای او در این سمت تعیین شده است. 

در این بیانیه دلیل این تغییر توضیح داده نشده است. 

ارتش، قدرتمندترین نهاد پاکستان است و در حدود نیمی از تاریخ این کشور پس از استقلال از بریتانیا در ۷۱ سال گذشته در رأس قدرت بوده و از نفوذ گسترده‌ای حتی در سایه حکومت‌های مدنی برخوردار بوده است.

ریاست دستگاه اطلاعات نیز یکی از مهم‌ترین مناصب در پاکستان است و این نهاد با اتهاماتی چون حمایت از افراط گرایان برای حمله به کشور همسایه (هند) و نیز پناه دادن به برخی از شبه‌نظامیان طالبان و دیگر افراط‌گرایان متهم است. 

دستگاه اطلاعاتی پاکستان اخیرا به بایکوت رسانه‌ای و تلاش برای تقلب در انتخابات سال گذشته و سرکوب پیاپی گروه‌های حقوق بشری متهم است.

فعالان از سیطره روز افزون ارتش خبر می‌دهند و معتقدند که نفوذ آن از زمان قدرت یافتن «عمران خان» نخست‌وزیر این کشور در سال گذشته  بیشتر شده است. 

ارتش موضوع پناه دادن به افراط‌گریان، دخالت در سیاست یا در تنگنا قرار دادن مخالفان را تکذیب می‌کند. 

طرفداران ارتش معتقدند که این نهاد در چارچوب قانون برای حمایت از کشور عمل می‌کند و پاکستان با تهدیدات خارجی از سوی بیشتر همسایگان به ویژه هند مواجه است.

تحلیلگران معتقدند که حمید از نفوذ بالایی در دستگاه اطلاعات در طول دوره خدمت سابق خود در این دستگاه  برخوردار بوده است.

«عائشه صدیق» تحلیلگر پاکستانی که کتابی در زمینه امپراطوری تجاری ارتش  نوشته و از منتقدان دیرین است، وی را بسیار افراطی توصیف کرده و گفته: «این یک تصمیم بسیار افراطی و بدان مفهوم است که ارتش عقب نشینی نکرده و قدرت آن بیشتر خواهد شد».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز