خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه بغداد در گفت‌وگو با ایلنا:

تمدید معافیت‌های عراق گویای ناتوانی آمریکا در تفکیک تبادل تجاری تهران-بغداد است/ مسئولان عراقی در مقابل فشارهای کاخ سفید برای همراهی با عربستان مقاومت می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۲۴۶

کارشناس مسائل اقتصادی در عراق تأکید کرد: تمدید معافیت‌های عراق از تحریم‌های ایران برای نخستین بار نیست که صورت می‌گیرد بلکه برای بار سوم تکرار می‌شود و این خود نشان می‌دهد که آمریکا نمی‌تواند حجم تبادل تجاری بین ایران و عراق را متوقف کند.

اخیرا آمریکا دوره معافیت عراق از تحریم‌های ایران به ویژه در حوزه انرژی را تمدید و به این کشور اجازه داد که نیازهای خود را در زمینه واردات گاز از ایران در بازه زمانی سه ماهه تأمین کند.

آمریکا نسبت به توقف حجم تبادل تجاری بین ایران و عراق ناتوان است

«ناصر الکنانی» استاد دانشگاه بغداد و کارشناس مسائل اقتصادی عراق در این زمینه گفت: تمدید معافیت‌های عراق از تحریم‌های ایران برای نخستین بار نیست که صورت می‌گیرد بلکه برای بار سوم است که تکرار می‌شود و این خود نشان می‌دهد آمریکا نمی‌تواند حجم تبادل تجاری بین ایران و عراق را متوقف کند.

روابط سیاسی بر پایه منافع اقتصادی مشترک بنا نهاده شده است

وی تأکید کرد که عراق حدود ۱۳۰۰ مگا وات برق و حدود ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد می‌کند که در رفع نیازهای عراق در زمینه انرژی و نقص موجود سهم بسزایی دارد. روابط سیاسی نیز بر پایه منافع اقتصادی مشترک بنا نهاده شده است.

وی درباره تحریم‌های ایران و اینکه  عراق نیز زمانی تحت فشار چنین تحریم‌هایی بود، گفت: ایران از این منظر با عراق کاملا متفاوت است چرا که این کشور با دارا بودن مرزهای زمینی ۴۴۰۰ کیلومتری و مرزهای آبی گسترده از شرایط خوبی برخوردار است و با همسایگان خود روابط بسیار حسنه‌ای دارد. بنابراین مقایسه شرایط فعلی ایران با شرایط عراق چندان موضوعیت ندارد.

تبادل تجاری ایران و عراق بر اساس ارز ملی امکان‌پذیر است

این کارشناس اقتصادی در ادامه درباره امکان تبادل تجاری بین دو کشور ایران و عراق بر اساس پول ملی گفت که این امر امکان‌پذیر است چرا که بیشترین حجم تبادل تجاری دو کشور به بخش خصوصی اختصاص دارد نه بخش دولتی.

بیشترین حجم کالاهای اساسی عراق از ایران وارد می‌شود

وی تأکید کرد در حال حاضر بیشترین حجم مواد غذائی مورد نیاز عراق و نیز کالاهای اساسی دیگر از ایران وارد می‌شود و بنابراین سطح روابط اقتصادی و مبادلات تجاری بین طرفین بسیار گسترده است.

الکنانی درباره وضعیت اقتصادی عراق در حال حاضر گفت که این وضعیت در حال حاضر به دلیل واردات تصادفی و نرخ بالای بیکاری با ثبات و منظم نیست.

وی در این باره که چرا هزینه تعرفه سیمان وارداتی از ایران نسبت به مشابه این کالا از عربستان بیشتر است، گفت: تعرفه‌های گمرکی و مالیات‌های عراق به دلیل بدهی این کشور به بانک جهانی و صندوق بین المللی پول توسط این دو نهاد  اعمال می‌شود و دولت عراق نقشی در این ماجرا ندارد.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: سرمایه‌گذاری ایران در عراق از سطح بالایی برخوردار نیست و پیش از این به تهران پیشنهاد شد که کارخانه‌های ایرانی به داخل عراق منتقل شوند اما عراق تاکنون پاسخی در این زمینه دریافت نکرده است.

اقتصاد، دستاویز عربستان و امارات برای همراه کردن عراق با مطامع سیاسی خود

الکنانی در پاسخ به این پرسش که آیا کشورهایی چون عربستان و امارات بر آن هستند تا با توسل به دستاویزهای اقتصادی و سرمایه گذاری در عراق، این کشور را با مطامع سیاسی خود همراه کنند، گفت: بله این موضوع کاملا وارد است و هر دو کشور عربستان و امارات تلاش می‌کنند که به عراق نزدیک شوند و این کشور را با خود همراه کنند اما بغداد موضع کاملا مخالف اتخاذ کرده چنانچه در کنفرانس اتحادیه عرب و نشست مکه کاملا مشخص بود. اما آمریکا و اسرائیل بر بغداد در این زمینه فشار وارد می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز