خبرگزاری کار ایران

نگرانی سازمان ملل نسبت به گزارش ­ها درباره تجاوز گروهی به تظاهرکنندگان در سودان

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۴۲۴

سازمان ملل روز گذشته- جمعه- نسبت به گزارش­‌ها درباره نقض خطرناک حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی و نیروهای شبه‌نظامی سودان و حمله گروهی به تظاهرکنندگان ابراز نگرانی شدید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی،‌ «پرامیلا پاتن» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور خشونت‌های جنسی در درگیری‌ها روز گذشته -جمعه- با انتشار بیانیه‌­ای نسبت به گزارش­‌ها از نقض خطرناک حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی و نیروهای شبه‌نظامی سودان و حمله گروهی به تظاهر کنندگان ابراز نگرانی شدید کرد.

شورای نظامی سودان هنوز واکنشی نسبت به این بیانیه نشان نداده است.

پاتین گفت: «به‌رغم اعمال محدودیت­‌هایی بر ارتباطات در سودان، گزارش­‌هایی از نقض خطرناک حقوق بشر توسط نیروهای واکنش سریع و شبه‌نظامیان از تاریخ سوم ژوئن در شکست اعتصاب خارطوم به دست ما می­‌رسد».

در این بیانیه آمده است: «گزارش ‌های دریافتی شامل تجاوزها و حمله گروهی علیه تظاهر کنندگان و مدافعان حقوق بشر و فعالان در زمینه پزشکی دربیمارستان‌­های نزدیک به محل اعتصاب می‌­شود».

این مسئول ویژه سازمان ملل نسبت به پیامد ادامه تشدید اوضاع در سودان به دلیل ضعف حاکمیت قانون و فضای عمومی مصونیت مرتکبان نقض حقوق بشر از مجازات هشدار داد.

وی خواستار توقف فوری و کامل اعمال خشونت‌آمیز از جمله خشونت جنسی علیه غیر نظامیان شد.

پاتین گفت: «نیروهای واکنش سریع که  نام آنها در گزارش‌­های دبیر کل سارمان ملل از استمرار خشونت جنسی آنان درج شده است، باید اقدامات موثری را برای جلوگیری از  خشونت جنسی و مجازات عاملان آن مطابق با قطعنامه­‌های شورای امنیت در این زمینه  انجام دهند».

نماینده ویژه سازمان ملل در امور مربوط به خشونت جنسی در درگیری­‌ها خواستار انجام تحقیق مستقل و فوری در تمام گزارش­‌های مرتبط با خشونت جنسی و محاکمه مسئولان آن شده است.

وی بر لزوم اعزام تیم ناظر سازمان ملل برای نظارت بر وضعیت میدانی از جمله خشونت جنسی در سودان تأکید کرده است.

پاتین جامعه جهانی از جمله شورای امنیت سازمان ملل را به استفاده از کانال­‌های دیپلماتیک با رهبران سودان به منظور زمینه سازی برای انتقال سریع قدرت و توقف خشونت علیه شهروندان فرا خوانده است.

نیروهای امنیتی سودان در ساعت آغازین صبح روز سوم ژوئن با ورود به میدان اعتصاب و توسل به زور و خشونت برای شکست اعتصاب بیش از صد نفر را کشتند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز