خبرگزاری کار ایران

مقام‌های کاخ سفید در صورت بی توجهی به احضاریه کنگره دادگاهی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۴۶۸

در پی سرباز زدن بسیاری از مقام‌های دولت آمریکا برای اظهار نظر در مورد مسائل مورد بحث، هم اکنون کنگره قانونی تصویب کرده که در صورت عدم حضور مقام‌های کاخ سفید، آن ها را به دادگاه احضار خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا که هم اکنون اکثریت آن را دموکرات‌ها در دست دارند، سه‌شنبه در قانونی به نمایندگان این حق را اعطا کرد که مسئولان دولت که از احضاریه‌های کنگره سر باز می‌زنند را به طور مشخص دنبال کرده و پرونده آنها را پیگیری کنند. یکی از این موارد «دون مک گان» مقام سابق کاخ سفید است که پرونده‌اش در اولویت رسیدگی قرار دارد.

با افزایش میزان تحقیقات از دونالد ترامپ و اطرافیانش این قانون با ۲۲۹ رای مثبت در مقابل ۱۹۱ رای منفی توانست رای بیاورد. این قانون به اعضای کمیسیون‌های تفحص و همینطور کمیسیون قضایی این امکان را می‌دهد که در صورت عدم تمکین مقامات برای حضور در کنگره در جهت ارائه شهادت و بیان واقعیات، پرونده آنها به دادگاه جهت شکایت ارجاع شود.

«جرالد ندلر» رئیس کمیسیون قضایی کنگره گفت: «این قضیه برای اولین بار است که در کنگره اتفاق می‌افتد و البته پیش از این شاهد نافرمانی مقامات دولتی به این صورت نبوده‌ایم. ما مجبوریم از حکم دادگاه برای احضار مقام‌های دولتی به کنگره استفاده کنیم.»

وی افزود: «من هر چه سریع‌تر به دادگاه خواهم رفت تا گزارش مفصل مولر در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و احضار مک‌گان را پیگیری کنم.»

وی همینطور بیان داشت: «ما از این قانون برای احضار «انی دونالدسون» مشاور مک گان و همینطور «هوپ هیک» مدیر سابق روابط عمومی کاخ سفید استفاده خواهیم کرد تا شاهد عدم حضور آنها در کنگره نباشیم.»

«دبی لسکو» نماینده جمهوری‌خواه کنگره گفت: «این قانون صرفا یک قانون سیاسی است و جنبه دیگری در آن نمی‌بینم.»

این قانون بعد از آن تصویب شد که در پی احضاریه‌های مکرر کنگره بسیاری از مقامات کاخ سفید از حضور در کنگره برای بیان شواهد در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا خودداری کرده بودند.

عدم تمکین ترامپ به ابلاغیه‌های کنگره برای حضور در این دادگاه، اعتبار دموکرات‌ها را در اذهان عمومی کاهش داده و به نوعی باعث شده است که دموکرات‌ها در صدد اخذ یک تضمین برای حضور ترامپ و همکارانش در کنگره برای برخی مسائل باشند.

البته هنوز مشخص نیست که در عمل تفاهم کنگره و قوه قضایه آمریکا تا چه حد ضمانت اجرایی داشته باشد.

در پی احضار «ویلبور راس» وزیر تجارت آمریکا به کنگره برای شرح پاره‌ای از ابهامات مالیاتی، کاخ سفید اقدا‌م‌هاث کنگره را توهین به این وزیر دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز