خبرگزاری کار ایران

افقهی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

استقرار نظامیان آمریکا در اربیل حاکمیت بغداد را زیر سوال برد/ داعش بر پروژه تجدید بیعت با قبایل عراق تمرکز دارد

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۳۰۰

یک تحلیلگر مسائل منطقه گفت: استقرار خودسرانه نظامیان آمریکایی در اربیل، امنیت و حاکمیت عراق را با مشکل روبه‌رو می‌کند و حتی از منظر حقوق بین‌الملل شاهد نقض آشکار آن هستیم.

«سیدهادی سید افقهی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل استقرار نیروهای نظامی آمریکا به اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای تحلیل این اتفاق بسیار مهم باید به این نکته توجه شود که اصولاً سیاست دونالد ترامپ هنجارشکنی و زیرپا گذاشتن قوانین بین‌المللی است و از این منظر نمی‌توان اعزام یک‌باره نظامیان آمریکا به اربیل، آن هم بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق را مساله‌ای جدید دانست. آنچه که در این میان بسیار مهم و البته بسیار خطرناک خواهد بود نقض حاکمیت سرزمینی عراق است. علاوه بر آن به دلیل همجواری عراق با ایران و داشتن مرزهای مشترک در غرب کشورمان باید نسبت به استقرار نیروهای نظامی آمریکا در اقلیم کردستان حساسیت نشان داد؛ چراکه این موضوع دارای ابعاد بسیار زیادی است که باید تمام آن، مورد تحلیل دقیق قرار بگیرد.

وی ادامه داد: باید به خاطر داشته باشیم که ترامپ گفته بود اگر نیروهای خود را از سوریه خارج کنیم، به معنای خروج از تمام خاورمیانه نیست بلکه بخش اعظمی از این نیروها به عراق منتقل خواهند شد. از سوی دیگر این اقدام آمریکا امنیت و حاکمیت عراق را با مشکل روبه‌رو می‌کند و حتی از منظر حقوق بین‌الملل شاهد نقض آشکار آن هستیم. برای اثبات دخالت ایالات متحده در عراق و نادیده گرفتن ماهیت و تمامیت ارضی و سیاسی آن باید به ورود ناگهانی ترامپ در کریسمس ۲۰۱۹ (ژانویه سال جاری میلادی) اشاره کرد. در آن زمان ترامپ به همراه همسر خود برای تبریک سال میلادی جدید به صورت پنهان و بدون اطلاع قبلی وارد پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار شد و در همان موقع هم اعتراض‌های زیادی را به دنبال داشت و هم اکنون هم این موضوع به صورت دیگری اتفاق افتاده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آمریکا به دنبال ساخت و تثبیت پایگاه‌های بیشتر در عراق است، گفت: داده‌ها نشان می‌دهد که ایالات متحده علاوه بر انتقال نظامیان خود به عراق به صورت پنهان در حال ساختن پایگاه‌های نظامی و گسترش دادن آن است. در اینجا باید اشاره‌ای به پیمان‌نامه امنیتی بغداد – واشنگتن کنیم که در سال ۲۰۱۱ توسط دولت اوباما به امضاء رسید. در آن پیمان‌نامه دو بند بسیار مهم وجود دارد که اعاده می‌کند آمریکا در جهت ۱-آموزش و مشاوره مستشاری به ارتش عراق خواهد بود و ۲-تامین تسلیحات در عراق حضور خواهد داشت اما هیچ بند یا تبصره‌ای در مورد احداث پایگاه‌های نظامی در این پیمان‌نامه ذکر نشده است. این مصداق به خوبی نشان می‌دهد که نیروهای آمریکا عملاً نمی‌توانند وارد خاک عراق یا نقاطی مانند اقلیم کردستان شوند.

افقهی افزود: رابطه کردها و آمریکا از قدیم الایام وجود داشته و کردها برای تامین مطالبات خود به ایالات متحده تکیه کرده‌اند؛ تا جایی که سال گذشته یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا رسماً اعلام کرده که بزرگ‌ترین کنسولگری جهان در اربیل ساخته خواهد شد که نشان از اهمیت بسیار بالای این منطقه برای واشنگتن و ساختار سیاسی، امنیتی و نظامی آمریکا دارد. در این میان ارقام بسیار زیادی از میزان نیروهای نظامی آمریکا در منطقه اقلیم کردستان عراق منتشر شده که بسیاری از آنها صحت ندارد. بر اساس آخرین سخنان عادل عبدالمهدی (نخست‌وزیر عراق) چیزی حدود هفت هزار و ۲۰۰ نفر از نیروهای آمریکا در عراق حضور دارند که این اعداد و ارقام به خوبی نشان می‌دهد که عراق چه جایگاهی در راهبرد ایالات متحده دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من بر این باورم که بخش عمده‌ای از دلایل استقرار نیروهای نظامی آمریکا در اربیل احتمال دارد در بلند مدت تبعات منفی و خطرناکی برای ما داشته باشد؛ چراکه ایالات متحده بر این باور است که در بلند مدت با ایران وارد درگیری می‌شود و از این منظر به دنبال قطع بازوهای حمایتی ایران در منطقه است. طبیعی است که یکی از این بازوها، حشد الشعبی در عراق خواهد بود و واشنگتن به طرز عجیبی از این موضوع نگران است. بنابراین آنچه از مستندات سیاسی و میدانی بر می‌آید نشان می‌دهد که یکی از ماموریت‌های ایالات متحده و احتمالاً نیروهای جدیدالورود آنها به اقلیم تضعیف، تفکیک و حتی انحلال حشدالشعبی خواهد بود. از جهتی دیگر باید متوجه بود که داعش هم‌اکنون به دنبال تجدید بیعت با سران قبایل است تا بتوانند مجدداً خیزش خود را به تصویر بکشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز