خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه رُم در گفت‌وگو با ایلنا:

کمیسیون اروپا منتظر تغییر سلایق جامعه باشد/اروپا باید در مرز‌های خود بازنگری کند/ استعفا، راهکار محافظه‌کاران بریتانیا در برابر بن‌بست‌هاست

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۹۴۹

استاد اندیشه سیاسی دانشگاه رُم گفت: اروپا دیر یا زود باید نسبت به حاکمیت مشترک خود تصمیم‌گیری کند. اگر اتحادیه اروپا نسبت به اتخاذ تصمیم مشترک در خصوص ایجاد یک نیروی بازدارنده در برابر مهاجران غیر قانونی اقدام نکند، کشورهای عضو هر کدام جداگانه دست به این کار خواهند زد که ممکن است در سال‌های آینده هر کدام در ترکیب قدرت تاثیرگذار باشد.

دانیلو بریچی استاد تاریخ اندیشه سیاسی دانشگاه مطالعات بین‌الملل رم است. حوزه تخصصی وی اندیشه سیاسی است. بریچی عضو ثابت موسسه بین‌الملی مطالعات اتحادیه اروپا است.

 

رسانه‌ها می‌خواهند از انتخابات تراژدی بسازند

بریچی درباره انتخابات اخیر پارلمان اروپا و نتایج آن گفت: در مورد انتخابات اخیر اروپا باید بگویم همه چیز مطابق پیش‌بینی‌ها بود. کمابیش رسانه‌ها نسبت به آنچه که اتفاق می‌افتد فارغ از نتیجه، لفاظی می‌کنند و سعی در نمایشی کردن و غصه‌دار کردن ماجرا دارند.

وی ادامه داد: قابل پیش‌بینی بود که سوسیالیست‌ها و پوپولیست‌ها رای می‌آورند و دوباره ظهور می‌کنند. به اصطلاح سلطنت‌طلبان و پوپولیست‌ها و همینطور بدبینان به اتحادیه اروپا هرگز به تنهایی نمی‌توانستند اکثریت پارلمان اروپا را کسب کنند اگر چه در نقاط مختلف اتحادیه اروپا نتایج مثبتی کسب کردند.

بریچی گفت: کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، مجارستان و حتی بریتانیا بر خلاف برگزیت می‌بایست در انتخابات شرکت می‌کردند. به‌رغم تبلیغات زیاد از سوی پوپولیست ها این کاندیداها نتوانستند اکثریت مجلس را کسب کنند. البته خود از ابتدا این را می‌دانستند و واقع‌گرایانه به این موضوع نگاه می‌کردند.

وی افزود: پوپولیسم تمرکز خود را بیشتر بر حمله به مواضع پارلمان فعلی اروپا و سیاست‌های عمومی نشست‌های بروکسل متمرکز کرده و البته در آن موفق بوده است. آنها به اینکه اتحادیه اروپا از اکثریت فعلی ساقط شود راضی بودند که البته به آن دست نیافتند.

 

در طول یک سال شاهد تغییر نظر مردم بوده‌ایم

وی ادامه داد: نوآوری‌ها و تشکل‌های جدیدی که در سیاست اتحادیه اروپا پس از این انتخابات شکل خواهد گرفت به این شکل خواهد بود:

۱.       «ای پی پی» یا  ائتلاف مردم اروپا مانند دموکرات مسیحی‌ها و سوسیالیست‌ها

۲.       «اس اند دی» گروهی برآمده از سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها در پارلمان اروپا

۳.       گروهی که اکثریت اتحادیه را از دست داده‌اند مانند لیبرال‌ها «ای ال دی ای»

۴.       حزب سبز که می‌تواند نقش تعین‌کننده‌ای در آینده تشکل‌های ائتلافی داشته باشد.

وی تاکید کرد: وضعیت «حزب لیگ» و جنبش پنج ستاره ایتالیا در انتخابات اتحادیه اروپا نتایج دقیقا عکس انتخابات چهارم مارس ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد. در مارس سال گذشته جنبش پنج ستاره ۳۲ و هفت دهم درصد را در مقابل ۱۷ درصد حزب لیگ کسب کرد که در انتخابات اتحادیه اروپا دقیقا برعکس این آمار اتفاق افتاد. یعنی ۱۷ و یک دهم درصد در برابر ۳۴ و سه دهم درصد.

 

کمیسیون اروپا باید منتظر تغییر سلایق جامعه باشد

این پژوهشگر ایتالیایی ادامه داد: پوپولیست‌ها در آینده اتحادیه اروپا یک نقش غیر مستقیم و دورادور بازی خواهند کرد که البته نباید آن را یک نقش دست دومی به حساب آورد. کمیسیون اروپا باید منتظر این باشد که رشد بی‌سابقه‌ای در میان مخاطبان نسبت به این گروه‌ها ایجاد شود.

وی ادامه داد: خواهی نخواهی اتفاقاتی خواهد افتاد که برای حفظ قابلیت انعطاف‌پذیری اتحادیه اروپا انجام خواهد پذیرفت. حتی در کشوری همچون آلمان پیام روشن و واضح بود. اگرچه ملی‌گراهای راست به پیروزی نرسیدند ولی انتقاد بر وضعیت موجود و سیاست‌های ریاضتی در قالب این رای‌ها گویای وقایع بود.

بریچی گفت: باید شاهد تغییر نگرش در میان مدیریت اتحادیه اروپا باشیم وگرنه در آینده شاهد دو قطبی شدن این اتحادیه در لایه‌های تصمیم‌ساز خواهیم بود.

 

جامعه‌ ایتالیا میلی برای خروج ایتالیا از اتحادیه اروپا ندارد

وی افزود: هنوز خیلی زود است که بتوان درباره عواقب تنش‌ها میان اتحادیه اروپا و دولت پوپولیست ایتالیا نتیجه‌گیری کرد. رای‌گیری ۲۶ می حاکی از یک سری از مسائل است. اول اینکه اکثریت دولت کنونی ایتالیا در دست حزب لیگ است (حدود ۳۴ درصد) و بعد از آن در اختیار حزب پنج ستاره با ۱۷ درصد که جمعا بیش از ۵۰ درصد را برای حد نصاب مشروعیت تشکیل می‌دهد. دوم اینکه جامعه ایتالیا میلی برای خروج ایتالیا از این اتحادیه ندارد ولی خواهان کاهش فشارهای اقتصادی این اتحادیه بر کشورشان در زمینه‌های ریاضت اقتصادیست که این مستلزم تصمیم‌گیری در رده‌های اتحادیه اروپا است. حال این پرسش پیش می آید که حزب لیگ و حزب پنج ستاره تا چه موقع اتحادشان دوام خواهد یافت. این پرسش وحتی پاسخ اینکه این دولت تا پایان سال دوام خواهد یافت یا خیر چیزی است که در هفته های آتی مشخص خواهد شد.

 

این شخصیت حزب محافظه‌کار است که در برابر بن بست‌ها استعفا دهد

بریچی در خصوص تحولا اخیر سیاسی در بریتانیا گفت: در بابت برگزیت، ترزا می به جز استعفا چاره دیگری نداشت و شاید باید این تصمیم را زودتر می‌گرفت. در واقع برگزیت وصیتی برای یک سیستم سیاسی ناکارآمد بوده است. روی صحبت من تنها حزب محافظه‌کار نیست که البته مقصر اصلی هم هست. رهبری حزب محافظه‌کار توسط جرمی کوربین صرفا منتظر این مانده است که خودکشی حزب محافظه‌کار به نفعش تمام شود و تمرکز را روی آنها قرار دهد که البته به عدم ابتکار عمل و انفعال نیز متهم شده است. از دوید کامرون تا بوریس جانسون و ترزا می، این شخصیت حزب محافظه‌کار است که باید در برابر بن بست‌ها استعفا دهد؛ اینکه در برابر سازوکار رفراندوم مقاومت شود و این تصمیم نخست‌وزیر در اولویت باشد. حرکتی با عنوان واقع‌گرایی و مقاومت در برابر پوپولیسم.

 

ایتالیا بیشترین وزن بدهی‌های انباشته را در اتحادیه دارد

وی ادامه داد: در مورد تاثیرات اقتصادی پارلمان جدید اروپا بر ایتالیا باید بگویم ظاهرا هیچ تمایلی برای تغییر در سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایتالیا وجود ندارد. مطابق قوانین ثابت اتحادیه اروپا ایتالیا کماکان بیشترین وزن بدهی‌های دولتی را تحمل می‌کند. ایتالیا می‌بایست سیاست‌های ضد تورمی و کاهش مخارج عمومی را دنبال کند. همانطور که می‌دانید پارلمان اروپاست که تصمیم گیرنده است و کمیسیون اروپا تنها قانونگذار است و باید منتظر ترکیب آتی آن بود. اروپا یک اقلیم و یک پادشاه نیست بلکه نظرات سیاسی زیادی در آن دخیل است که نشان‌دهنده پیچیدگی تصمیم‌گیری در بین ۲۷ کشور به علاوه بریتانیا است.

 

اروپا باید در خصوص مرزهای خود بازنگری کند

بریچی با اشاره به بحران پناهجویان و تدابیر اروپا در خصوص این مساله گفت: در مورد مساله پناهجویان، معتقدم که اروپا باید نسبت به مرزهای خود بازنگری کند در غیر این صورت اتحادش به هم خواهد خورد. اروپا دیر یا زود باید نسبت به حاکمیت مشترک خود تصمیم‌گیری کند. اگر اتحادیه اروپا نسبت به اتخاذ تصمیم مشترک در خصوص ایجاد یک نیروی بازدارنده در برابر مهاجران غیر قانونی اقدام نکند، کشورهای عضو هر کدام جداگانه دست به این کار خواهند زد که ممکن است در سال‌های آینده هر کدام در ترکیب قدرت تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز