خبرگزاری کار ایران

سردبیر روزنامه «الرقیب» لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

چشم‌انداز روشنی برای حل بحران خلیج فارس وجود ندارد/ شکاف روز افزون در جهان عرب به تشدید تنش‌ها دامن می‌زند/ مواضع دوحه بیانگر اختلاف عمیق با عربستان است

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۳۷۰

تحلیل گر سیاسی و سردبیر روزنامه «الرقیب» لبنان گفت: به نظر نمی‌رسد که چشم‌انداز روشنی پیش روی بحران خلیج‌فارس وجود داشته باشد و راهکار نهائی برای حل آن حاصل شود چرا که بین قطر به عنوان یک طرف معادله و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به عنوان طرف دیگر معادله شکاف عمیقی وجود دارد که حل زود هنگام این بحران را دور از ذهن می‌کند.

بحران خلیج فارس در تاریخ ۵ ژوئن سال ۲۰۱۷ با قطع روابط دیپلماتیک چهار کشور عربی بحرین، امارات، مصر و در رأس آنها عربستان سعودی با قطر آغاز شد. این بحران که آغاز یک تنش جدی بین کشورهای حوزه خلیج فارس بود، با تحریم دوحه توسط چهار کشور مذکور تشدید شد و امروز پس از گذشت دو سال، تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این بحران راه به جایی نبرده است. حتی حضور قطر در نشست مکه نه تنها کمکی به کاهش تنش‌های موجود نکرد بلکه اختلاف سیاسی دو طرف بحران را عمیق‌تر و وارد مرحله جدی‌تر کرد. به همین مناسبت «خضر الطالب» تحلیلگر سیاسی و سردبیر روزنامه «الرقیب» در لبنان به مناسبت دومین سالگرد بحران خلیج‌فارس و آغاز تحریم علیه قطر و زمینه‌ها و پیامدهای آن به خبرنگار ایلنا گفت: کاملا روشن است که اقدامات صورت گرفته علیه قطر بخشی از مرحله جنگ علیه اسلام سیاسی در جهان عربی است.

وی درباره پیامدهای بحران خلیج فارس برای دوحه و چهار کشور تحریم کننده به طور خاص و منطقه به طور عام گفت: این بحران یکی از بحران‌هایی است که جهان عرب با آن مواجه است و از لابه‌لای شکاف روز افزون در میان اعراب رشد کرد و تشدید شد. به اعتقاد من همه از این بحران آسیب می‌بینند، نه تنها کشورهای خلیج فارس بلکه تمام کشورهای عربی باید هزینه سنگین آن را بپردازند.

سردبیر روزنامه الرقیب تأکید کرد که پیامدهای این بحران در ابعاد سیاسی و اقتصادی و تمام امور مرتبط با منافع جهان عرب، منفی است.

وی درباره پیامدهای این بحران به طور خاصر برای قطر و نحوه تعامل دوحه با تحریم اعمال شده گفت: به طور قطع این بحران تأثیرهای منفی بر قطر داشته است که دوحه برای غلبه بر آنها یا کاهش آثار منفی آن تلاش کرده و تا حدودی هم موفق  عمل کرده است. هر چند نمی‌توان گفت که به طور قطع و صد در صد به صورت «کأن لم یکن» این پیامدها را خنثی کرده است.

الطالب درباره تأثیر حضور قطر در نشست اخیر مکه و آثار مثبت آن بر کاهش تنش ناشی از بحران خلیج فارس گفت: به نظر نمی‌رسد که مشارکت دوحه در نشست منطقه‌ای- عربی مکه تأثیر مثبتی بر این روند تنش‌زا داشته باشد. اعتراض و ملاحظات قطر نسبت به بیانیه پایانی نشست مکه تأکید کرد که گزینه‌های سیاسی این کشور با مواضع عربستان سعودی کاملا متفاوت است و به تبع باید گفت که این بحران ادامه می‌یابد.

وی درباره مسیر و سرنوشت این بحران گفت: به نظر نمی‌رسد که چشم‌انداز روشنی پیش روی این بحران وجود داشته باشد و راهکار نهائی برای حل آن حاصل شود چرا که بین قطر به عنوان یک طرف معادله و کشورهای خلیج‌فارس به عنوان طرف دیگر معادله شکاف عمیقی وجود دارد که به اعتقاد من حل زود هنگام این بحران را دور از ذهن می‌کند.

سردبیر روزنامه الرقیب تأکید کرد که بحران بین قطر و عربستان سعودی از شکل ظاهری و مرز کلی گذشته است چرا که دو کشور اختلافات عمیقی با یکدیگر دارند که روز به روز بزرگ‌تر می‌شود و ائتلاف سیاسی به سرکردگی عربستان سعودی با گزینه‌ها، محاسبات و روابط قطر در تعارض است.

این تحلیلگر سیاسی در پایان گفت: ما امروز همچنان در سایه این بحران زندگی می‌کنیم و به اعتقاد من در شرایط کنونی امکان هیچ تغییری در مسیر این بحران وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز