خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

پروژه معامله قرن را باید یک نوزاد ناقص و سقط‌شده دانست/ اعراب جرأت اظهارنظر علیه اسرائیل را ندارند

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۳۳۷

آمریکا به خوبی می‌داند که معامله قرن با مشکل روبه‌رو است و اعراب هم بر این موضوع واقف هستند، اما در این خصوص با ملاحظه سخن می‌گویند.

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به دلایل برگزاری نشست لبنان علیه معامله قرن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نشست لبنان به نوعی در واکنش به نشست مکه تشکیل شد که به نظرم اجلاس‌هایی که در عربستان تشکیل شد را باید به معنای تمام و کمال، افتضاح سیاسی و امنیتی دانست. متاسفانه در نشست مکه مباحث بنیادی و مبنایی پیگیری و مورد بررسی قرار نگرفت. حتی بحث فلسطین هم مطرح نشده بود و به نوع این نشست تماماً برای هدف قرار دادن ایران تشکیل شد. از این منظر، لبنان برای تشکیل نشست علیه معامله قرن پیش‌قدم شد تا به ریاض بفهماند که اولاً اعراب خلیج‌فارس تنها به دنبال منافع اسرائیل هستند و از سوی دیگر به هم‌قطاران عربستان این پیام را مخابره کند اتحادیه عرب در مسیر خطرناک گام بر می‌دارد که ادامه این روند می‌تواند برای آنها بسیار گران تمام شود.

وی ادامه داد: بخش دیگری از نشست لبنان را باید نوعی پاسخگویی به اعراب و اسرائیل در آستانه نشست بحرین دانست. چند روز دیگر شاهد برگزاری این نشست که ماهیت اقتصادی دارد، خواهیم بود و از این منظر بیروت نه تنها کلیت معامله قرن بلکه نشست اقتصادی بحرین را هم زیر سوال برده و در صدد روشنگری در خصوص آن برآمد. داده‌های سیاسی و رسانه‌ای به علاوه اظهارنظرها به خوبی نشان می‌دهد که معامله قرن آن‌گونه که رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان آنها برنامه‌ریزی کرده‌اند، اجراء نخواهد شد. مصداق آن را باید سخنان اخیر وزیر خارجه ایالات متحده دانست که در گزارش روزنامه واشنگتن پست به آن اشاره شده است. پمپئو در اظهارات خود رسماً اعلام می‌کند که اجرایی شدن معامله قرن بعید به نظر می‌رسد و حتی در جایی آن را محکوم به شکست می‌پندارد. از این منظر فکر نمی‌کنم که این پرونده با موفقیت به پایان برسد و آینده آن بر اساس مولفه‌های موجود بسیار مشکوک است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به رابطه شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه و معامله قرن گفت: طرح معامله قرن پروژه‌ای بود که اجرای آن در دوره باراک اوباما مطرح شده بود اما به دلایل سیاسی و امنیتی و همچنین نگرش اوباما این طرح مسکوت ماند. امروزه شاهد آن هستیم که طرح مذکور توسط «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ در حال پیگیری بوده اما واقعیت این است که شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه بحث بسیار مهمی است که همین موضوع می‌تواند اجرایی شدن معامله قرن را با مشکل روبه‌رو کند. من بر این عقیده هستم که شکست او در تل‌آویو و ترس اعراب از اجرایی شدن این پرونده، می‌تواند باعث عدم برگزاری نشست بحرین شود؛ چه برسد به اجرایی شدن معامله قرن.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پروژه معامله قرن را باید یک نوزاد ناقص و سقط شده دانست که هر کدام از اضلاع آن با ناباوری و شکست‌های بسیار مهم روبه‌رو شده است. جهان اسلام و دنیای عرب نباید در مورد این موضوع ساکت باشند اما متاسفانه شاهد آن بودیم که در اجلاس مکه، تمام کشورهایی که خود را پیرو اسلام و سنت اعراب می‌دانند ساکت و آرام نشسته‌اند و هیچ سخنی در باب محکومیت معامله قرن به زبان نیاوردند. برخی از آنها مانند قطر یا عراق نسبت به بیانیه اعتراض کردند اما بحث اینجاست که هیچ نامی از محکومیت معامله قرن در بیانیه‌های پایانی برده نشد بلکه به جای آن واژه صلح مطرح شده بود این بدان معنی است که اعراب هم معامله قرن را نمی‌پذیرند اما جرأت اعلام این موضوع را ندارند. بنابراین پرونده معامله قرن از منظر سیاسی و امنیتی و همچنین با توجه به اوضاع و احوال فعلی نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی، یک طرح شکست‌خورده است که اعراب هم بر آن واقف هستند.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز