خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر ترامپ به لندن برای اروپا خطرناک است/قمار روی گزینه‌های نخست‌وزیری بریتانیا در دستور کار واشنگتن

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۷۵۸

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: اگر مهره مد نظر رئیس‌جمهوری آمریکا در انتخابات آتی بریتانیا پیروز شود باید بگویم که ماه عسل لندن و واشنگتن شروع خواهد شد اما اگر دولت ائتلافی باشد و حزب کارگر هم وارد گود شود بدون تردید کار برای واشنگتن مشکل خواهد شد.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل سفر رئیس جمهوری آمریکا به بریتانیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سفر دونالد ترامپ به بریتانیا قرار بود در دی ماه ۱۳۹۶ انجام شود که به دلایل مختلف از جمله اعتراض افکار عمومی در بریتانیا لغو شد. البته مسائلی مانند درگیر بودن دولت «ترزا می» با پرونده برگزیت و مباحث دیگر در لغو این سفر تاثیرگذار بود اما به هر حال مجموع مولفه‌ها باعث شد تا سفر ترامپ به بریتانیا در آن تاریخ انجام نشود. به نظرم سفر امروز ترامپ به لندن را باید در سایه دو موضوع مورد تحلیل قرار داد؛ نخست، کناره‌گیری ترزا می از قدرت و دوم، برگزیت. ترامپ اخیراً و به صورت تلویحی از نامزد شدن بوریس جانسون (وزیر خارجه پیشین بریتانیا) برای کسب عنوان نخست‌وزیری حمایت کرد. دلیل این امر تا حد زیادی مشخص است؛ افکار جانسون خیلی شبیه به افکار ترامپ است و جالب آنکه ظاهر این دو هم به یکدیگر شباهت زیادی دارد.

وی ادامه داد: ترامپ و جانسون دو روی یک سکه هستند. آنها به هیچ وجه تشریفات سیاسی را رعایت نمی‌کنند و یک حس ملی‌گرایی تند و تیز در درون آنها وجود دارد. اما موضوع تنها به اینجا ختم نمی‌شود بلکه اظهارات ترامپ اخیراً به صورتی مطرح شده که باید آن را دخالت در امور داخلی بریتانیا دانست. ترامپ اعلام کرده که اگر بریتانیا نتوانست تضمین‌ها و امتیارهای بیشتری از اتحادیه اروپا در قضیه برگزیت کسب کند، بهترین گزینه خروج از اتحادیه و عدم پرداخت خسارات مالی آنها است. به نظر می‌رسد که او نمی‌داند شرکای خارجی بریتانیا در عرصه اقتصادی چه روابطی با لندن دارند که البته این موضوع بعید است. او به خوبی می‌داند در جهان اقتصاد چه می‌گذرد اما فقط یک هدف دارد که آن هم تعمیق گسل ایجاد شده میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. اگر بخواهم واضح‌تر بگویم، او به شدت طرح فروپاشی سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا را دنبال می‌کند.

این دیپلمات اسبق کشورمان با بیان اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال تقویت تفکر ملی‌گرایی در بریتانیا است، گفت: ترامپ فکر می‌کند در وضعیت فعلی که ترزا می باید از خانه شماره ۱۰ خارج شود، بهترین زمان برای حمایت از طیفی است که می‌تواند با او همصدا باشد. او حالا که گسل سیاسی در بریتانیا به اوج خود رسیده و برگزیت هم بدون داشتن آینده‌ای مطمئن در حال پیمودن راه خود است، وارد لندن شده تا به همگان بفهماند به دقت در حال رصد وقایع سیاسی بریتانیا و خصوصاً انتخاب نخست‌وزیر جدید است. من معتقدم که ترامپ و پوتین هر دو به جان اروپا افتاده‌اند و هر کدام در حال حمایت از یک طیف خاص هستند تا علاوه بر تامین منافع خود بتوانند به هر ترتیبی که شده اروپا را به یک جغرافیای چند پاره تبدیل کنند. بدیهی است که روسیه با مدل مخاص به خود وارد این کارزار شده و به اعتقاد من مسکو نسبت به واشنگتن در این پرونده موفق‌تر خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که بریتانیا، آلمان و فرانسه به عنوان تروئیکای اروپا مورد نظر هستند و از این منظر سخنان اخیر ترامپ که شهردار لندن آن را مصداق فاشیسم دانسته است دقیقاً به معنای تحریک افکار عمومی و نخبگان این کشور علیه واشنگتن است. از این منظر او رسماً وارد قمار بر روی گزینه‌های بعدی نخست‌وزیری بریتانیا شده است. اگر مهره مد نظر ترامپ (بوریس جانسون) در انتخابات آتی بریتانیا پیروز شود باید بگویم که ماه عسل لندن و واشنگتن شروع خواهد شد اما اگر دولت ائتلافی باشد و حزب کارگر هم وارد گود شود بدون تردید کار برای واشنگتن مشکل خواهد شد. به هر حال تا زمانی که او در کاخ‌سفید است، نه تنها بریتانیا بلکه اتحادیه اروپا در خطر فروپاشی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز