خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتماد مردم بریتانیا به احزاب سیاسی از دست رفته است/ برگزیت سخت و همه‌پرسی دوم به یک اندازه محتمل است/ برگزیت رابطه‌ای تنگاتنگ با مسائل داخلی حزب محافظه‌کار دارد

asdasd
کد خبر : ۷۶۸۹۴۷

استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفت: مشکل اصلی این نیست که آیا بریتانیا در اتحادیه اروپا می‌ماند یا نه! مشکل اصلی این است که چطور می‌توان کشوری را که چنین دودسته شده مدیریت کرد.

پروفسور «نیکولاس کول» تاریخ‌دان و استاد و رئیس بخش دیپلماسی در مدرسه ارتباطات و روزنامه‌نگاری در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است. وی پیش‌تر استاد تاریخ دانشگاه بیرمنگام بود و از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ ریاست دپارتمان مطالعات آمریکایی در دانشگاه لستر را نیز برعهده داشت. حوزه تحقیقات وی اروپا، سیاست بریتانیا و مطالعات در زمینه سیاست خارجی را در بر می‌گیرد. از آثار این تاریخدان و تحلیل‌گر نامدار می‌توان به «فروش جنگ»، «جنگ سرد و آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده؛ پروپاگاندای آمریکا و دیپلماسی عمومی» اشاره کرد. 

پروفسور «نیکولاس کول» با اشاره به تحولات اخیر بریتانیا در زمینه برگزیت، استعفای نخست‌وزیر این کشور و نامزدهای احتمالی جایگزینی او از حزب محافظه‌کار به خبرنگار ایلنا گفت: خبر استعفای «ترزا می»، نخست‌وزیر بریتانیا، واکنش‌های بسیاری را در میان سیاستمداران این کشور به دنبال داشت. «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر بریتانیا تصمیم نخست‌وزیر این کشور برای کناره‌گیری از مقام خود را تصمیمی «درست» ارزیابی کرد. به گفته جرمی کوربین، رهبر آینده حزب محافظه‌کار باید بلافاصله انتخابات زودهنگام برگزار کند تا رأی‌دهندگان بریتانیایی بتوانند دولت آینده را انتخاب کنند.

«بوریس جانسون»، وزیر خارجه پیشین بریتانیا، نیز از سوی دیگر ضمن ستایش از سخنرانی استعفای ترزا می خواستار اجرای برگزیت شد. «صادق خان»، شهردار لندن، نیز در واکنش به استعفای نخست‌وزیر بریتانیا خواستار لغو درخواست ارائه شده به اتحادیه اروپا برای خروج این کشور از این اتحادیه شد.

«مایکل گوو»، وزیر محیط زیست بریتانیا، که از او به عنوان یکی از گزینه‌های رهبری حزب محافظه‌کار یاد می‌شود به می ادای احترام کرد.

این تاریخدان در ادامه افزود: یکی از نکات غم‌انگیز در زمینه برگزیت این است که این قضیه همواره رابطه‌ای تنگاتنگ با مسائل داخلی حزب محافظه‌کار دارد. خاستگاه اصلی همه‌پرسی برگزیت در تلاش «دیوید کامرون»، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا و تلاش او برای ایجاد اتصال میان مخالفان هم‌تراز خود نهفته است. این سیاست بیشتر مانوری آشکار برای حفظ «مشاغل بالا» بود تا رسیدگی به رفاه کشور. مورد اخیر «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، نیز نمودی آشکار از این وضعیت است. بعید می‌دانم هیچ یک از نامزدها بتوانند گره این مشکل را باز کنند. 

وی در رابطه با این‌که آیا هر یک از نامزدهای تصدی پست نخست‌وزیری می‌توانند برگزیت را به سرانجامی برسانند یا نه گفت: به گمان من اگر حزب محافظه‌کار بوریس جانسون را به‌عنوان یکی از دو نامزد نهایی خود به پارلمان معرفی کند، او می‌تواند رای اعتماد را گرفته و نخست‌وزیری را تصاحب کند. البته ممکن است پای جانسون به پارلمان نرسد. همان‌طور که می‌دانید اخیرا دعوایی علیه او مبنی بر «دروغ‌گویی درباره برگزیت» مطرح شده است. این قضیه می‌تواند تاثیر بسیاری بر سرنوشت سیاسی او بگذارد، چه از منظر قانونی و چه از منظر روانی. نکته‌ای که باید مدنظر قرار دارد این است که احزاب حاضر در پارلمان نیز، مانند تمام احزاب جهان، دشمنی‌ها و تسویه‌حساب‌های مخصوص به خود را دارند و خدا می‌داند که برآیند معارضات چه خواهد شد. 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ادامه افزود: من شخصا هوادار «جرمی هانت»، وزیر خارجه بریتانیا، هستم. عملکرد او به‌عنوان وزیر خارجه بسیار تحسین‌برانگیز بود. او تعهد بسیاری به حقوق بشر و آزادی رسانه‌ها دارد. او در اصل از هواداران ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود، اما گفته که با توجه به رویکرد این بلوک در مذاکرات نظر خود را تغییر داده و اکنون از هواداران برگزیت است. 

استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با اشاره به این‌که پس از استعفای ترزا می بحث بر سر تمدید مهلت برگزیت بالا گرفته است، گفت: مشخص نیست که آیا اروپا حاضر خواهد شد این مهلت را تمدید کند یا نه. اما در هر حال، به گمان من برگزیت سخت یکی از گزینه‌های پیش رو است. اما همین حرف را می‌توان درباره همه‌پرسی دوم برگزیت هم زد. بنابراین وضعیت چندان آسانی نیست. 

رئیس پیشین دپارتمان مطالعات آمریکایی در دانشگاه لستر در ادامه گفت: اما مشکل اصلی این نیست که آیا بریتانیا در اتحادیه اروپا می‌ماند یا نه! مشکل اصلی این است که چطور می‌توان کشوری را که چنین دو دسته شده مدیریت کرد. مزیت‌های اندک همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ باعث شده اعتماد به گروه‌های سیاسی در میان بسیاری از مردم از دست برود. من در هر دو جبهه دوستان و آشنایانی دارم. عقایدی که هر کدام از دو طرف درباره اتحادیه اروپا دارند نشان‌دهنده وضعیت ناراحت‌کننده‌ای است که بریتانیا به آن دچار است. عمو ناپلئون چه می‌گفت؟ 

وی اظهار داشت: در نهایت، این را هم باید اضافه کرد که رانندگان تاکسی در بریتانیا، وقتی می‌بینند مسافرشان ناراحت است می‌گویند: «بی‌خیال، رفیق! ممکن است اصلا چنین اتفاقی نیفتد!» به نظرم این حرف را درباره برگزیت هم می‌توان گفت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز