خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

فلسطین‌زدایی، دستور کار جدید تل‌آویو/ ورود نظامی آمریکا به منطقه در راستای معامله قرن تحلیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۶۸۶۶۸

پروژه مشترک فعلی، پیوند دادن اعراب و اسرائیل در منطقه است اما خروجی آن طی ماه‌های آینده بن‌بست سیاسی – امنیتی برای اسرائیل خواهد بود.

«علی‌اصغر زرگر» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح تاثیر سیاسی و هژمونیک روز جهانی قدس بر پرونده فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: روز قدس طی سالیان اخیر به یک واکنش اعتراضی در مقیاس بین المللی تبدیل شده که اتفاقاً ایالات متحده، اروپا و اسرائیل به هر نحوی سعی داشته‌اند تا این مساله را از طریق پروپاگاندا و هر وسیله دیگر بایکوت کنند. این روند رسانه‌ای به گونه‌ای جلو رفته تا هر روشی برای کم اهمیت جلوه دادن پرونده فلسطین عملیاتی شود اما به صورت واضح می‌بینیم که این حجم از تبلیغات هزینه مادی و سیاسی نتوانسته مانع حذف روز قدس از تقویم کشورهای اسلامی در سراسر دنیا شود.

وی ادامه داد: نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای اسلامی در آسیا، آفریقا و بعضاً در نقاطی از اروپا، روز قدس به عنوان یک واکنش مردمی در اعتراض به وضعیت نامشخص فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی هر ساله در آخرین جمعه ماه رمضان برگزار می‌شود که در ادبیات امنیتی و سیاسی اسرائیل این موضوع یک راهبرد اسلامی در وسعت جهانی معنی می‌شود. آنها معتقدند که هم‌صدا شدن کشورهای اسلامی در یک روز آن هم با موضوع قدس و فلسطین و محکوم کردن اقدام‌های اسرائیل توانسته تا حد زیادی تاثیر خودش را بر معادلات بگذارد. از این منظر لازم است تا کشورهای غربی هم در این مورد کمی تعقل کنند و در خصوص آنچه در سرزمین‌های اشغالی به عنوان «معامله قرن» در حال پیگیری است، هشدار دهند و روشنگری کنند تا در نهایت این مساله در قالب طرح صلح عادلانه حل و فصل شود. باید به این نکته اشاره کنم که در فلسطین هم «روز نکبت» به عنوان یک واکنش شبیه روز قدس وجود دارد که محتوای آن هم بحث به سرانجام رسیدن پرونده فلسطین است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم مطالبه جهانی در مورد پرونده فلسطین، گفت: من معتقدم که در وضعیت کنونی باید مطالبه حقوقی و سیاسی در انواع و اقسام مقیاس‌ها صورت بگیرد و در راستای آن مطبوعات باید به این موضوع شاخ و برگ دهند تا بتوان نهایت فضاسازی در این مورد را انجام داد. در این راستا باید به بحث معامله قرن اشاره کرد؛ طبیعی است که این طرح یک موضوع بسیار مهم برای کشورهای اسلامی و حتی غربی‌ها به حساب می‌آید و از این منظر دو قطبی خطرناک در این خصوص شکل گرفته است. اینکه دیده می‌شود بحث نشست بحرین و بررسی‌های اقتصادی در این میان مطرح شده کاملاً نشان می‌دهد که جبهه تهاجم از سوی اسرائیل وارد فاز دیگری شده است؛ چراکه در سال‌های اخیر  همین چند ماه پیش هیئت حاکمه آمریکا هیچ سخنی از طرح معامله قرن به میان نمی‌آوردند، اما در شرایط فعلی فضای سیاسی و امنیتی تا حد زیادی تغییر کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: در شرایط کنونی بحث فلسطین‌زدایی در دستور کار قرار گرفته که شامل دو محور است: ۱- معامله قرن و فعال شدن محورهای اقتصادی و سیاسی ۲- به وجود آمدن حلقه وصل میان اسرائیل و اعراب که یکی از آنها نشست اقتصادی بحرین است. آنها به دنبال این هستند تا به دنیا اثبات کنند که مساله فلسطین یک پرونده اجتماعی – اقتصادی با درون مایه‌های ایدئولوژیک است اما واقعیت چیز دیگری است. نکته بسیار مهم این است که اعزام نظامیان آمریکا به منطقه بی‌ربط به مساله معامله قرن نیست؛ آنها به دنبال فضاسازی هستند تا به دنیا اعلام کنند که ایران در عرصه نظامی مرعوب شده تا در امتداد آن بتوانند بدون سر و صدا سناریوی «کشور جدید فلسطین» را رونمایی کنند. بنابراین اگر جامعه ملل بتواند بر اساس راهکار معین این پرونده را به پایان برساند، کمترین خسارت به منطقه وارد می‌شود اما در غیر باید منتظر شکل‌گیری بن‌بست خطرناک خواهیم بود.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز