خبرگزاری کار ایران

صفاتاج در گفت‌وگو با ایلنا:

اختلاف لیبرمن و نتانیاهو یک گروکشی جناحی است/ برگزاری مجدد انتخابات در سرزمین‌های اشغالی به ضرر تمام جناح‌ها خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۷۶۸۰۸۹

وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی اکنون در حال قیمت‌گذاری بر نقش و جایگاه حزبش در دولت ائتلافی است و احتمال دارد که با نخست‌وزیر به توافق برسد. از منظری دیگر، بحث تظاهرات مردمی بر محور اقتصاد و امنیت همچنان داغ است و این مولفه‌ها می‌تواند نخست‌وزیر را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند.

«مجید صفاتاج» کارشناس مسائل اسرائیل با اشاره به مشکلات موجود در مسیر تشکیل دولت ائتلافی در سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: زمانی که انتخابات کنست اسرائیل برگزار و نتایج آن منتشر شد، بسیاری از ناظران بین‌المللی و تحلیلگران معتقد بودند که نتانیاهو برای تشکیل دولت ائتلافی در اسرائیل راه بسیار سختی را پیش‌رو دارد. قرار بر این بود که کابینه رژیم صهیونیستی ظرف مدت ۲۸ روز تشکیل شود که این اتفاق رخ نداد و نهایتاً دو هفته دیگر این مدت تمدید شد تا دیگر اعتراضی برای تشکیل کابینه از سوی وی باقی نماند. اما واقعیت این است که عدم تشکیل کابینه توسط نتانیاهو و حزب لیکود به صورت اختیاری رخ نداد بلکه اختلاف‌های حزبی و سیاسی در اسرائیل بود که باعث شد کابینه این رژیم تشکیل نشود و همین موضوع باعث شده تا وضعیت سیاسی و حیات نتانیاهو بسیار شکننده شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل عدم تشکیل کابینه اسرائیل که اتفاقاً بسیار مهم و اثرگذار است، اختلاف میان نتانیاهو و «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» بوده که تا به این لحظه اختلاف همچنان ادامه دارد. این حزب پنج کرسی از کنست را در انتخابات اخیر به خود اختصاص داده اما تاکنون وارد ائتلاف با حزب لیکود و نتانیاهو نشده است. این روند به خوبی نشان می‌دهد که نتانیاهو قادر به تشکیل دولت در اسرائیل نیست و نهایتاً شاهد آن بودیم که بحث انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی به میان آمد. انحلال پارلمان می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌هایی را برای اسرائیل و کابینه در بر داشته باشد و این روند کار را برای نتانیاهو بسیار سخت و دشوار می‌کند؛ چراکه اگر نتانیاهو تا شامگاه امروز (چهارشنبه) نتواند لیبرمن را برای تشکیل کابینه با خود همراه کند، بدون تردید وارد بحران جدید آن هم در داخل تل‌آویو خواهد شد که بیرون آمدن از آن بسیار مشکل است.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ساختار سیاسی اسرائیل سال‌ها است که از روند دولت ائتلافی تبعیت می‌کند، گفت: از حدود سه دهه پیش تاکنون تشکیل کابینه در رژیم صهیونیستی توسط ائتلاف احزاب صورت گرفته و هر دوره که انتخابات کنست انجام شده شاهد شکننده شدن ائتلاف احزاب و همگرایی آنها هستیم. در نتیجه تضعیف ساختار سیاسی اسرائیل در این میان قوت گرفته و هم اکنون جریان راست افراطی در تل‌آویو نتوانسته یک ائتلاف جدی برای تشکیل کابینه رقم بزند. من بر این باورم که اگر قرار باشد مجدداً انتخابات کنست برگزار شود، خروجی آن بهتر از وضعیت فعلی نخواهد بود و باز هم تنش میان احزاب برای تشکیل کابینه نمایان می‌شود. از این منظر نتانیاهو اخیراً اعلام کرده که نباید با صرف هزینه‌ هنگفت، مجدداً انتخابات دیگری برگزار شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مجدداً انتخابات برگزار شود بدون تردید کار برای نتانیاهو سخت خواهد شد و در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که آیا طی روزهای آتی کابینه اسرائیل تشکیل می‌شود یا خیر؟ معتقدم که در وضعیت کنونی برای صهیونیست‌ها انتخاب بین «بد و بدتر» است؛ به این معنی که برگزاری مجدد انتخابات کنست را باید بدتر و وضعیت کنونی را باید بد قلمداد کنند. اگر انتخابات مجدداً برگزار شود، مشخص نیست که خروجی آن چه خواهد شد اما اگر کمی ریزبینانه به این موضوع نگاه کنیم به راحتی می‌فهمیم که لیبرمن و نتانیاهو به خوبی می‌دانند که برگزاری انتخابات مجدد هزینه زیادی برای آنها خواهد داشت. لیبرمن اکنون در حال قیمت‌گذاری بر نقش و جایگاه حزبش در دولت ائتلافی است و احتمال دارد که این دو با یکدیگر به توافق برسند. از منظری دیگر بحث تظاهرات مردمی بر محور اقتصاد و امنیت همچنان داغ است و این مولفه‌ها می‌تواند نتانیاهو را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز