خبرگزاری کار ایران

پیروز ایزدی در گفت‌وگو با ایلنا:

خروجی انتخابات پارلمان اروپا بر اساس «رای اعتراضی» شکل گرفت/ دموکراسی قاره سبز در معرض تهدید است

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۶۲۶

انتخابات پارلمان اروپا به خوبی نشان داد که بخش اعظمی از آراء، مربوط به معترضانی است که نسبت به دولت کشور خود موضع منفی دارند.

«پیروز ایزدی» تحلیلگر مسائل اروپا در تشریح ابعاد و پیامدهای نتایج انتخابات پارلمان اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات پارلمان اروپا در فضایی برگزار شد که همچنان تبعات پس از بحران اقتصادی و مهاجرت بر پیکره کشورهای اروپایی باقی مانده و همین موضوع موجب شده تا جناح راست افراطی در قاره سبز از اقبال خوبی برخوردار شود. با نگاهی به خروجی انتخابات پارلمان اروپا به این نتیجه می‌رسیم که مقبولیت احزاب سنتی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و بسیاری از آنها از دور خارج شده‌اند و متقابلاً این فضا باعث رشد احزاب راست افراطی شده است. تفکر آنها این است که بحران مهاجرت در اروپا موجب به وجود آمدن بحران تروریسم و درهم ریختگی اقتصاد شده که تصویر آن را می‌توان در کشورهایی مانند مجارستان، ایتالیا، اتریش، سوئد و فرانسه دید. البته در مابقی کشورهای اروپایی هم این موضوع به قوت خود باقی است و راست افراطی توانسته خیز بلندی در این مدت بردارد اما میزان آنها با کشورهای مذکور تفاوت دارد.

وی ادامه داد: احزاب راست افراطی حاضر در کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه یا مجارستان که با اتحادیه اروپا رابطه خوبی ندارند، توانستند در این دور از انتخابات پارلمان اروپا کرسی‌های زیادی از این نهاد مقنن بین‌المللی را به خود اختصاص دهند که در نوع خود موضوع بسیار مهمی به حساب می‌آید. در این میان با نگاهی به میزان رای دهندگان و خروجی آراء در هر کشور به این مفهوم می‌رسیم که انتخابات پارلمان اروپا یک فرآیند سیاسی در چارچوب ماهیت کلی اتحادیه اروپایی نیست بلکه نتایج به خوبی نشان می‌دهد که شهروندان اروپایی دست به ریختن «آراء اعتراضی» در صندوق‌های رای کشورهای خود زده‌اند. به عنوان مثال در فرانسه مخالفان ماکرون آراء خود را به صندوق مارین لوپن (رهبر جبهه ملی فرانسه) ریختند.

این کارشناس مسائل فرانسه با اشاره به تقابل میان دولت این کشور با مخالفان الیزه، گفت: وضعیت اجتماعی و اقتصادی در فرانسه به صورتی پیش رفت که جناح مخالفان ماکرون به دنبال آن بودند تا وی را به بن‌بست بکشانند. همین روند موجب شد تا سایر جناح‌های سیاسی در فرانسه بتوانند آراء بیشتری کسب کنند اما باز هم ما مشاهده می‌کنیم که احزاب سنتی در این کشور هم با مشکل روبه‌رو شدند؛ به عنوان مثال حزب جمهوری‌خواهان فرانسه که گمان می‌رفت حدود ۱۵ درصد از آراء را به خود اختصاص دهد، تنها توانست هشت درصد از آراء عمومی فرانسه را به نفع خود کسب کند. در این میان عده‌ای معتقدند که انتخابات‌های پارلمانی و ریاست جمهوری در کشورهای اروپایی هم تا حد زیادی متاثر از نتایج انتخابات پارلمان اروپا خواهد بود اما این موضوع نادرست است و لایه‌های پیچیده سیاسی در این مسیر را نمی‌توان ثابت دانست.

ایزدی افزود: اخیراً مارین لوپن پس از انتشار خروجی انتخابات پارلمانی نسبت به گمانه‌زنی‌هایی که در مورد انتخابات پارلمانی یا ریاست جمهوری آینده فرانسه و سایر کشورهای اروپایی شده واکنش نشان داده و رسماً گفته که باید ساختار سیاسی در فرانسه تغییر کند. این اظهارات به راحتی توسط سایر احزاب سیاسی همسو با لوپن در سایر کشورهای اروپایی بازگو خواهد شد اما باید یادمان باشد که اگر راست‌افراطی در کشورهای اروپایی وارد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشورشان شوند، بدون تردید علیه آنها ائتلاف صورت خواهد گرفت و از گردونه رقابت خارج می‌شوند. اما به هر حال اگر اوضاع در اروپا به همین روال پیش برود، شک نکنید که مشکل‌های زیادی در قاره سبز به وجود خواهد آمد که کنترل آن به راحتی صورت نمی‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه و ایالات متحده هر کدام بر اساس منافع خود در حال حمایت از راست‌افراطی در اروپا هستند تا علاوه بر تامین منافع خود فضای این کشورها را به نفع خود مدیریت کنند. روسیه به دنبال آن است تا بتواند با حمایت از راست‌ افراطی، جریان‌هایی را به روی کار بیاورد که مخالف تحریم مسکو هستند و از این طریق بتواند از زیر بار فشارها بیرون بیاید و حتی با آمریکا مقابله کند. اما در آن سوی ماجرا ترامپ هم به دنبال دفاع از راست‌گراهای مجارستان، لهستان و غیره است تا بتواند طرح اروپای جدید (اروپای شرقی) را به نفع خود راهبری کند و برخی دیگر از این فرآیند به تقابل با روسیه مربوط است. بنابراین نتایج اتخابات پارلمان اروپا را باید یک هشدار جدی برای دموکراسی قاره سبز دانست.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز