خبرگزاری کار ایران

آلا طالبانی در گفت‌وگو با ایلنا:

قدردان نقش ایران در مبارزه با داعش هستیم/ اجازه استفاده از خاک عراق برای حمله به همسایه خود را نمی‌دهیم/ بغداد مخالف سرسخت تحریم‌ها علیه تهران است

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۴۰۸

نماینده پارلمان عراق گفت: حضور ایران در مبارزه با داعش در عراق و باز پس‌گیری خاک عراق از داعش چیزی است که باید بسیار نسبت به آن قدردان بود . از سوی دیگر ایران برای ما بسیار مهم است. ما کیلومتر ها مرز مشترک باهم داریم، به لحاظ فرهنگی و مذهبی اشتراکات زیادی داریم و رفت و آمد گسترده‌ای بین دو کشور وجود دارد. عراق مخالف سرسخت تحریم‌ها علیه ایران است.

فریبا پژوه، بغداد- آلا طالبانی یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان و یکی از نمایندگان پر نفوذ پارلمان عراق است. او که از خانواده طالبانی در کردستان است، بارها به دلیل تلاش‌هایش در راستای صلح و حفظ یکپارچگی در عراق مورد تقدیر قرار گرفته است.

خانم طالبانی در گفت‌و‌گو با ایلنا می‌گوید که دولت و ملت عراق به صورت جدی و روشن مخالف هر گونه استفاده از خاک عراق برای ایجاد درگیری در منطقه هستند و به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهند از خاک این کشور علیه همسایه‌های عراق استفاده کند. او تاکید می‌کند که تحریم ها علیه ایران ناعادلانه است و تنها مردم ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در هفته‌های گذشته تحرکات نظامی ایالات متحده در منطقه افزایش یافته و منطقه را با مسائل و مشکلاتی مواجه کرده است. برخی از احتمال ایجاد برخی درگیری‌ها بین ایران و ایالات متحده سخن می‌گویند. با توجه به روابط گسترده و چند جانبه ایران و عراق  نظر شما درباره شرایط موجود چیست؟

عراق طی سال‌های متمادی درگیر جنگ‌های مختلف و خونینی بوده و خسارات زیادی دیده است.  به همین دلیل  مردم و حاکمان  احساس خوبی نسبت به شنیدن واژه جنگ ندارند.  هشت سال جنگ با همسایه شرقی، ایران، جنگ‌های خلیج فارس و بعد هم  مسائل داخلی و نبرد با داعش خسارات زیادی به مردم عراق وارد کرده است.

به همین دلیل مردم و دولت عراق تلاش می‌کنند که درگیر هیچ جنگ و درگیری منطقه‌ای دیگری نشوند. از سوی دیگر اگر درگیری در منطقه اتفاق بیفتد به هر حال عراق را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این روزها و برای اولین بار، یک گفتمان عمومی در میان همه سیاسیون و همچنین دولت و مردم عراق شکل گرفت و همه با هم و یک صدا اعلام کردند که اجازه نخواهند داد جنگی در بگیرد و آنها مصمم هستند که در هیچ منازعه‌ای شرکت نکنند.

 اما بگذارید درباره موقعیت ایران و آمریکا در عراق رو راست باشم.  از یک سو هیچ کسی نمی‌تواند نقش ایران را در مبارزه با داعش درخاک عراق نادیده بگیرد. بی‌شک ایران در این پیروزی نقش بسیار موثری داشت.  حضور ایران در مبارزه با داعش در عراق و باز پس گیری  خاک عراق از داعش چیزی است که باید بسیار نسبت به آن قدردان بود . از سوی دیگر ایران برای ما بسیار مهم است. ما کیلومتر ها مرز مشترک باهم  داریم، به لحاظ فرهنگی و مذهبی اشتراکات زیادی داریم و رفت و آمد  گسترده‌ای بین دو کشور وجود دارد. اما از سوی دیگر ما به نیروهای آمریکایی برای آموزش نیروهای  نظامی و امنیتی خود نیاز داریم. ما به اطلاعات امنیتی آنها نیاز داریم.  ما همچنین به شدت از تحریم‌ها علیه ایران نگرانیم و مخالف این تحریم‌ها هستیم. چرا که این تحریم‌ها مردم ایران را هدف قرار داده است. این مردم عادی ایران هستند که از تحریم ها تاثیر منفی می‌پذیرند و از سوی دیگر عراق هم تحت تاثیر این تحریم‌هاست. به همین دلیل ما به شدت مخالف تحریم‌ها علیه ایران هستیم.

در صورت به وجود آمدن هرگونه درگیری آیا احتمال استفاده آمریکایی‌ها از بخش هایی از خاک عراق برای حمله به ایران وجود دارد؟ نظر شما چیست ؟

اول این‌که پارلمان عراق به صورت رسمی نامه‌ای برای سطوح بالای فرماندهان ارتش عراق فرستاد و از آنها خواست که تعداد مشخص کمپ‌ها و نیروهای آمریکایی درعراق را به صورت رسمی اعلام کنند. در پاسخی رسمی آنها به ما گفتند که حدود هشت هزار نیروی خارجی در عراق هستند که حدود شش هزار نفر آنها آمریکایی هستند و بیشتر آنها کسانی هستند که به نیروهای نظامی و امنیتی ما آموزش یا مشاوره می‌دهند. از سوی دیگر ما در یک بیانیه بسیار روشن اعلام کردیم که دولت عراق و تصمیم‌گیرندگان ارشد کشور و رییس‌جمهوری عراق به شدت مخالف استفاده از هر نقطه از خاک عراق - نه تنها کمپ‌های نظامی-  برای حمله به هر کشوری و به خصوص ایران هستیم و این اجازه را به هیچ کس نمی‌دهیم.

 نظر شما درباره حشد الشعبی و فعالیت‌های آنها در عراق چیست؟

حشد الشعبی در سال ۲۰۱۲ به واسطه فتوای مرجعیت  تاسیس شد و آن موقع، زمان یک جهاد علیه داعش بود؛ داعشی که متاسفانه خود را یک دولت اسلامی می‌نامید. درحال حاضر حشد الشعبی یک نهاد عراقی است. حشد الشعبی در حال حاضر دیگر یک گروه ملیشیا و نظامی نیست. آنها الان به عنوان یک بلوک و حزب سیاسی فعالیت دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز