خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

۳ فاکتور اصلی در تهدید انتخابات پارلمان اروپا/ تاثیر رابطه راست‌افراطی با ترامپ بر آینده قاره‌ سبز

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۷۸۴

تروریسم، مهاجرت و خیزش راست افراطی وضعیت اروپا را نابسامان کرده و باید دید که خروجی انتخابات پارلمان اروپا چه تاثیری بر این رویه دارد.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر پیشین ایران در نروژ در تشریح ابعاد و آخرین وضعیت انتخابات پارلمان اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات پارلمان اروپا در این دوره تا حد زیادی با ادوار گذشته تفاوت‌های زیادی دارد و به نظرم اهمیت آن نسبت به گذشته دوچندان است که سه فاکتور مهم را در برمی‌گیرد. فاکتور اول به ترامپ و سیاست‌های ایالات متحده پس از ورود وی به کاخ‌سفید برمی‌گردد؛ چراکه از زمان پیروز شدن ترامپ تا به امروز روابط میان آمریکا و اروپا تیره و تار شده و ترامپ موفق به ایجاد شکاف عظیم میان غرب و شرق اروپا شده است. در بسیاری از کشورها مانند کشورهای حوزه بالتیک، لهستان، مجارستان و غیره شاهد آن هستیم که سیاستمداران آنها تمام سیاست‌های ترامپ را در دستور کار خود قرار داده‌اند یا به هر نحوی سیاست‌های او بر روی همپیمانان اروپایی‌اش تاثیرگذار بوده است. این روند دقیقاً بر اوضاع داخل و خارج کشورهای مذکور سایه افکنده است.

وی ادامه داد: دومین فاکتور، مساله رشد و تقویت جناح راست‌ افراطی در اروپا است که در چند سال اخیر روز به روز شاهد پیشروی سیاسی و ایدئولوژیک آنها هستیم. این جناح در اروپا روی دو موضوع اصلی (مهاجران و تروریسم) تمرکز دارد و معتقد است که این دو مولفه از سم برای قاره سبز و کشورهای اروپایی مخرب‌تر است؛ به عبارت دیگر جناح راست‌افراطی با دستور کار قرار دادن این دو موضوع، روز به روز در حال تقویت موضع خود در اروپا است و در نظر دارد با استفاده از این موضوع نمایندگان زیادی را به پارلمان اروپا بفرستند که هر کشور بنا بر محیط خود شاهد خیزش این جریان است. سومین فاکتور، مساله برگزیت است؛ چراکه این محور هم موجب ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا شده و معتقدم که این سه موضوع باعث شده تا انتخابات پارلمان اروپا بیش از هر زمان دیگر مهم جلوه کند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بیان اینکه فعالیت در پارلمان اروپا بر اساس جریان‌های سیاسی است، گفت: بسیاری از سیاستمداران، نخبگان و حتی عوام نگران آن هستند که آیا راستگراهای افراطی وارد پارلمان اروپا می‌شوند یا خیر و حتی عده‌ دیگری به غلط فکر می‌کنند که در پارلمان اروپا فعالیت سیاسی بر اساس نظر یا چینش کشورها است در صورتی که روند فعالیت سیاسی در پارلمان اروپا تماماً بر اساس کار حزبی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، تمام احزاب راستگرای اروپا (صرف‌نظر از اینکه متعلق به کدام کشور هستند) با یکدیگر هماهنگ می‌شوند و رویکرد فکری آنها ملاک و محور اصلی است که موجب نگرانی تمام کشورها و دولت‌های اروپایی شده است. در این میان حتی ممکن است چپ‌ها هم با راست‌ها وارد ائتلاف شوند و از این منظر خروجی انتخابات پارلمان اروپا کمی نگران کننده است.

فرجی‌راد افزود: اخیراً در اتریش راست‌گراهای افراطی ضربه سختی خورده‌اند و رسوایی سیاسی برای آنها باعث شد تا صدراعظم این کشور دستور برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را صادر کند که تا حد زیادی موجب خوشحالی مخالفان جریان راست‌افراطی در اروپا شده است. نکته دیگری که در میانه انتخابات پارلمان اروپا باید مورد نظر قرار بگیرد، استعفای نخست‌وزیر بریتانیا است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اروپا به دو علت اصلی و عمده در وضعیت خوبی قرار ندارد؛ نخست شکاف ایجاد شده توسط ترامپ میان شرق و غرب این قاره و دوم، مساله مهاجرت و تروریسم که موجب خیزش راستگراها شده است. اما یک مساله فرعی در این میان وجود دارد که آن هم روسیه و تشدید تحریم‌هایی بوده که علیه مسکو اعمال شده است. برخی از کشورهای اروپایی بر این عقیده‌اند که اعمال و تشدید تحریم‌ها علیه مسکو موجب به وجود آمدن فضای ضد امنیتی علیه کشورهای اروپایی شده است؛ تا جایی که آلمان خواهان ایجاد راه تنفس برای روسیه شده اما بریتانیا کاملاً با این موضوع مخالف است و پا به پای ترامپ به دنبال مدیریت فضای کنونی بوده. ترامپ در این مسیر به دنبال آن است تا بتواند به هر ترتیب از فضای سیاسی اروپا برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ استفاده کند که اگر این اتفاق بیفتد، به‌رغم میل اروپایی‌ها، آنها باید با آمریکا وارد مجادله جدی بشوند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز