خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

نشست اقتصادی بحرین، زمینه‌ساز بحران در منطقه خواهد بود/ اسرائیل و واشنگتن سناریوی تاسیس «کشور جدید» را دنبال می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۶۱۶

فلسطین یک پرونده سیاسی و امنیتی است اما ایالات متحده به دنبال خلق پوشش تجاری برای آن است تا انحراف راهبردی را به اجرا درآورد.

«محمدمصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل برگزاری نشست اقتصادی بحرین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نشست اقتصادی بحرین را باید مقدمه طرح معامله قرن دانست که به گفته‌ ناظران و بسیاری از مفسران، باید آن را یک خیانت بزرگ قلمداد کرد. مقاومت فلسطین و مردم سرزمین‌های اشغالی معتقدند که بحرین با برگزاری این نشست خیانت بزرگ‌تر از آل‌سعود را در حق فلسطین انجام خواهد داد؛ چراکه آنها با شعار شکوفایی اقتصادی دقیقاً با سیاست‌های اسرائیل و ایالات متحده همسو شده‌اند. بحرین در صدد است تا به هر نوعی به جامعه ملل القاء کند که ملت فلسطین در احقاق حقوق خود ناتوان هستند و حتی از این طریق اعلام می‌کنند که آنها نمی‌توانند سرنوشت خودشان را مشخص کنند. پرسش اصلی این است که در شرایطی که مساله آوارگان و سرزمین فلسطین و بحث قدس مشخص نشده، چرا شاهد مفتوح شدن پرونده اقتصادی در راستای معامله قرن هستیم؟

وی ادامه داد: ایالات متحده با محوریت ترامپ و جرد کوشنر به دنبال آن است تا طرح کشور جدید را کلید بزند و از این منظر در ابتدا نشست اقتصادی بحرین را در دستور کار قرار داده است. باید متوجه بود که بحرین به عنوان «دماسنج» کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شناخته می‌شود و مابقی دولت‌های منطقه به هیچ وجه برایشان مهم نیست که چه تبعاتی در داخل و خارج برای منامه رقم می‌خورد. این کشور پروژه ابلاغی ترامپ و عربستان را در دست پیگیری دارد و اتفاقاً بحرین جایگاه مهمی در سیاست خارجی ایالات متحده به خود اختصاص داده است. در زمان اوباما هم دولت وقت اعلام کرده بود که بحرین هم‌پیمان راهبردی آمریکا به شمار می‌رود که البته بخشی از آن به حضور ناوگان پنجم دریایی آمریکا در این کشور مربوط است و مابقی آن به مسائل سیاسی و اقتصادی. در شرایط کنونی به نظر می‌آید که بحرین وارد فرآیند سیاسی شده است؛ چراکه ابعاد سیاسی و امنیتی نشست اقتصادی مذکور بیش از بُرد اقتصادی و تجاری آن است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هدایت کننده نشست بحرین، داماد ترامپ خواهد بود، گفت: جرد کوشنر سکان‌دار پرونده معامله قرن است و از این منظر هدایت نشست بحرین را به صورت پنهان و آشکار به عهده دارد. او یهودی الاصل است و از این منظر طبیعی است که چرا نخست‌وزیر اسرائیل هم به نشست بحرین دعوت شده است. او دقیقا بر اساس اندیشه‌های یهود قدم برمی‌دارد که در همین زمینه باید به نجواها و دستورات «شیمون پرز» اشاره کرد. پرز در کتاب خود علناً اعلام می‌کند که تنها راه چیره شدن بر همگان (خصوصاً فلسطینی‌ها و منطقه) برتری اقتصادی است و حالا شاهد آن هستیم که داماد ترامپ دقیقاً در حال پیاده کردن همین سناریو در منطقه و خصوصاً پرونده صلح خاورمیانه است. تا جایی که این رفت و آمدها به خوبی نشان می‌دهد که موضوع دو کشوری از پایه و اساس بایکوت شده است.

مصدق‌پور افزود: داده‌ها نشان می‌دهد که دعوت از نتانیاهو برای شرکت در نشست اقتصادی بحرین توسط دونالد ترامپ صورت گرفته و همین موضوع به خوبی عمق فاجعه را نشان می‌دهد. این در حالی است که محمود عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) هم نسبت به نشست بحرین واکنش نشان داده و حتی از کشورهای اسلامی و عربی خواسته تا این نشست را تحریم کنند. بسیاری معتقدند که مواضع عباس انحرافی است و بر اساس منافع خودش این موضع را اتخاذ کرده و از این منظر فضای تشکیک به او و هم‌قطارانش در حال تشدید شدن است. در این میان بسیاری از تجار عرب و مسمان از حضور در نشست بحرین خودداری کرده‌اند و این موضوع در بیانیه‌ای جداگانه اعلام شده که مقاومت فلسطین هم از آنها تشکر کرده است اما به هر حال اصل مطلب این است که فرآیند سیاسی در حال بدل شدن به یک جریان اقتصادی مشکوک است که پوششی برای سناریوی آمریکا و اسرائیل خواهد بود.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: اسرائیل با همراهی عربستان و آمریکا به دنبال آن است تا بتواند طرح مسائل سیاسی در معامله قرن را کاملاً مسکوت بگذارد تا افکار عمومی را با مسائل اقتصادی مشغول کند. آنها معتقدند که تمام راهکارهای سیاسی به بن‌بست رسیده و تنها کاری که می‌توان انجام داد، احداث کشور فلسطین جدید است. عدم حضور تجار و محکوم کردن این نشست توسط جریان‌های مقاومت فلسطین گویای این است که کشورهای دخیل در پرونده فلسطین کاملاً به دنبال صحنه‌سازی و خلق سناریوی انحرافی هستند تا به دنیا بفهمانند که مشکل فلسطین، اقتصادی است نه سیاسی و امنیتی. به هر حال نه تنها معامله قرن بلکه نشست اقتصادی بحرین هم به نوعی درصدد ریشه‌کن کردن هویت فلسطین و قدس است و به نظرم خروجی این نشست می‌تواند سرآغاز بحران در منطقه باشد؛ چراکه مردم و جامعه مدنی بحرین هم به این نشست واکنش نشان داده‌اند.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز